Inlägg från: Monsta |Visa alla inlägg
  • Monsta

Aldrig rumsren. Avliva?

Nu vet jag ju inte så mycket om vad ni gör och inte gör så mina tips baserar sig på mina egna erfarenheter av att träna rumsrenhet :)

Det första jag skulle göra är att skapa rutiner för hundarna, jag anser att det är mycket viktigt. Då lär sig hunden vilka saker händer på vilken tid, och det is sig skapar trygghet för hunden. 

Det andra jag skulle göra är att gå ut och gå ofta. Till att börja med kan ni gå ut mellan t.ex. 4 timmars mellanrum. Skulle en av hundarna göra inne innan 4 timmar har gått får ni gå ut tidigare, tills hunden inte mer hinner göra inne. 

Om hunden kissar eller bajsar inne skall ni inte skrika eller straffa hunden på något sätt. Städa bara tyst upp det. Kissar eller bajsar hunden ute då ni är på promenad skall ni berömma den mycket, kanske till och med med godis (alla hundar vill inte äta godis när den gör sina bestyr). I början kan det vara bra att hitta en lugn plats där hunden kan kissa och bajsa varje gång den går ut, så den vet att det är dens plats. 

Detta har funkat för mig ^_^

Svar på tråden Aldrig rumsren. Avliva?