Inlägg från: Vixen90 |Visa alla inlägg
  • Vixen90

Aldrig rumsren. Avliva?

Berömmer du när de gör ute?

Ha dem BARA i koppel några dagar framöver så du ser när de gör och kan berömma ordentligt då. Belöna med deras favorit - lek/godis.

Jag tror inte på att straffa dem när de gör fel, men försök förebygga så de inte kan göra inne. Ex begränsa utrymmet, spärra av, och rasta extra mycket så det blir rätt ofta och då med beröm.

Min tik har dessutom lärt sig kommando "kissa" och "bajsa". Jäääävligt praktiskt. Fick det tipset i djuraffären. Så galet bra.

Hon vet vad det betyder och hon gör ifrån sig på kommandå då hon har något att göra.

Släppte faktiskt nyss ut henne och sade åt henne att kissa. Jag stod i porten (lägenhet) och hon pep iväg på gräset 4-6 meter bort. Nosade upp en god plats och kissade. Sen rusade hon tillbaka och fick lite mat. Allt inom loppet av en minut. Fruktansvärt användbart såhär mitt i natten. Superbra innan man ska på biltur med.

Jag lärde henne det genom att högt och tydligt säga "kissa" då hon självmant som valp satte sig och kissade. Och när hon var klar berömde jag rejält. Efter ett tag kopplade hon att ordet hörde ihop med handlingen. (Någorlunda, iaf. Ibland kissar hon när jag säger bajsa, och vice versa, men då brukar jag gardera mig genom att säga "gå och kussa och bajsa" ) Har fortsatt säga det ibland när hon gör självmant för att hon inte ska glömma kommandot/missförstå det. Och berömmer gör jag så gott som alltid när hon gör ifrån sig. Och hon är 4,5 år. Men det är för att det blivit en vana att smila tillgjort och kvittra "duuuktig tjeeeej!"

Svar på tråden Aldrig rumsren. Avliva?