• caerr

Curlande exfru

Hej! Har precis flyttat ihop med min kille och hans två barn på 6 och 10. Min son är 5... Hans stora får allt han pekar på, fullt servad, kommer hem med nya saker varje gång han vart hos sin mamma. Lyssnar inte och är respektlös mot sin pappa(min kille). Om han inre får som han vill här tjuter han och ringer mamma och hon kommer antingen och hämtar honom eller bråkar om det. Imorse ringde han sin mamma för att pappa sagt att han måste gå till skolan (han hade "ont i halsen" 'men ingen feber)... vilket brukar inträffa.. han är en jättego kille verkligen men vet inte hur jag ska hantera detta..?Igår sa jag till honom på skarpen för första ggn på 6 mån..kanske inte borde gjort det. Förstår att det är en ny situation för honom men beteendet är ändå inte ok.

• Svar på tråden Curlande exfru
  • caerr
    HotPink skrev 2017-05-08 19:23:07 följande:

Att vara en bonusvuxen är aldrig lätt.

Speciellt inte när ni har olika syn på uppfostran. Här gäller det för dig å din sambo att sätta er ner å gemensamt komma överens om uppfostran som ska gälla för alla barnen.

Sen gäller det för sin sambo att komma överens med sitt x om att hemma hos oss gör vi såhär för det fungerar för alla. Sen att x inte gör så hos sig, det får stå för henne isåfall. Men hon ska ju absolut inte hämta upp barnet pga denne e sur för att fått en tillsägelse.. Där ska din sambo sätta stopp för mamman.

Vi har liknande problem hos oss, stora barnet vill absolut inte bo med oss eftersom här behöver barnet lära sig att ta hänsyn och hjälpa till (tex städa sitt egna rum, dammsuga ett gemensamt rum, duka, skära grönsaker osv, ja alla barn hjälper förståss till) så nu kommer det barnet enbart vh... Men vill följa med på roliga aktiviteter som vi gör på veckorna (kommer aldrig att hända)

Skönt att inte känna sig ensam.. när den stora spillde ut vatten och blev tillsagd att torka upp sa han "va?! Får jags straff för att jag spillde ut vatten?!" Jag höll på att tappa hakan. Jag vill själv ingripa och säga tlll men håller mig.. hur gör du..? Mamman lägger sig i oavsett vad min sambo säger därför tycker jag någon utomstående på typ familjerätten behöver säga sin åsikt.. men hon är ganska manipulerande och har aldrig fel, vrider och vänder på allt.. samt anmäler honom när han säger tlll sonen på skarpen (tog tag i armen) så det lär bli svårt.
  • caerr
    caerr skrev 2017-05-08 19:44:29 följande:

Skönt att inte känna sig ensam.. när den stora spillde ut vatten och blev tillsagd att torka upp sa han "va?! Får jags straff för att jag spillde ut vatten?!" Jag höll på att tappa hakan. Jag vill själv ingripa och säga tlll men håller mig.. hur gör du..? Mamman lägger sig i oavsett vad min sambo säger därför tycker jag någon utomstående på typ familjerätten behöver säga sin åsikt.. men hon är ganska manipulerande och har aldrig fel, vrider och vänder på allt.. samt anmäler honom när han säger tlll sonen på skarpen (tog tag i armen) så det lär bli svårt.

Hur agerar pappan i er situation? Varför får barnet välja.? Ålder?
  • nevermind
    Så vad sa sambon då, angående vattnet?

Vad hände när mamman anmälde?
  • nevermind
    HotPink skrev 2017-05-08 19:23:07 följande:

Att vara en bonusvuxen är aldrig lätt.

Speciellt inte när ni har olika syn på uppfostran. Här gäller det för dig å din sambo att sätta er ner å gemensamt komma överens om uppfostran som ska gälla för alla barnen.

Sen gäller det för sin sambo att komma överens med sitt x om att hemma hos oss gör vi såhär för det fungerar för alla. Sen att x inte gör så hos sig, det får stå för henne isåfall. Men hon ska ju absolut inte hämta upp barnet pga denne e sur för att fått en tillsägelse.. Där ska din sambo sätta stopp för mamman.

Vi har liknande problem hos oss, stora barnet vill absolut inte bo med oss eftersom här behöver barnet lära sig att ta hänsyn och hjälpa till (tex städa sitt egna rum, dammsuga ett gemensamt rum, duka, skära grönsaker osv, ja alla barn hjälper förståss till) så nu kommer det barnet enbart vh... Men vill följa med på roliga aktiviteter som vi gör på veckorna (kommer aldrig att hända)

Och biomamman tycker naturligtvis att ni är jättedumma för att barnet inte får följa med..?
  • caerr
    nevermind skrev 2017-05-08 19:47:33 följande:

Så vad sa sambon då, angående vattnet?

Vad hände när mamman anmälde?

Han sa naturligtvis att det bara var att torka upp efter sig men detta lyssnade han inte på vilket resulterade i bråk och indragen telefon... Ingenting hände när mamman anmälde.
  • HotPink
    nevermind skrev 2017-05-08 19:48:21 följande:

Och biomamman tycker naturligtvis att ni är jättedumma för att barnet inte får följa med..?

Nej, varför skulle hon tycka det? Barnet har själv valt att inte vara hos oss. Självklart följer barnet med om barnet vill på resor å dylikt...
  • HotPink

Jag brukar ingripa när sambon inte ser/skiter i det/sagt till många gånger. Däremot väljer jag mina strider oxå. Dom vet att när jag säger till då har det gått för långt och dom gör sakerna/ändrar beteende.

Ja, här e deras mamma expert på att manipulera, även sina barn. Så även om hon vill tro att hon bestämmer här så gör hon det inte.

Såna hotelser kommer hon med oxå, men det värsta är ju att barnen uppfattar det som misshandel efter att mamman sagt att det är så.

Så ja, alla mammor är inte bäst för sina barn...

• äldreochklokare

En 10-åring är så pass stor att det bör gå att prata med denne och få att förstå några saker:

1. Mamma bestämmer inte här. Våra regler gäller. (dvs det ska inte "löna" sig att ringa och gnälla till mamma)
    2. Man är snäll mot oss andra i familjen, tex kastar/tar man inte andras saker

osv

Sätt upp regler tillsammans med 10-åringen, så att han känner sig delaktig, inte bara att ni "drämmer i huvudet" med regler (även om det är helt rimliga regler så behöver nog detta barn få in dem på ett annat sätt)

• caerr
    HotPink skrev 2017-05-08 21:26:09 följande:

Jag brukar ingripa när sambon inte ser/skiter i det/sagt till många gånger. Däremot väljer jag mina strider oxå. Dom vet att när jag säger till då har det gått för långt och dom gör sakerna/ändrar beteende.

Ja, här e deras mamma expert på att manipulera, även sina barn. Så även om hon vill tro att hon bestämmer här så gör hon det inte.

Såna hotelser kommer hon med oxå, men det värsta är ju att barnen uppfattar det som misshandel efter att mamman sagt att det är så.

Så ja, alla mammor är inte bäst för sina barn...

Känner likadant här.. har sagt till ordentligt två ggr när det totalt spårat ur..Enda chansen för oss att slippa mammans samtal lr att han får tröst där är att ta telefonen..
  • caerr
    äldreochklokare skrev 2017-05-08 21:40:51 följande:

En 10-åring är så pass stor att det bör gå att prata med denne och få att förstå några saker:

1. Mamma bestämmer inte här. Våra regler gäller. (dvs det ska inte "löna" sig att ringa och gnälla till mamma)

osv

Sätt upp regler tillsammans med 10-åringen, så att han känner sig delaktig, inte bara att ni "drämmer i huvudet" med regler (även om det är helt rimliga regler så behöver nog detta barn få in dem på ett annat sätt)

Exakt... problemet är bara att det lönar sig då mamman håller med sonen i allt.. Precis så har vi tänkt göra.. och nu måste det bli av. Får ta ett samtal allihop imorgon..
  • nevermind
    äldreochklokare skrev 2017-05-08 21:40:51 följande:

osv

• HotPink
    caerr skrev 2017-05-08 21:49:50 följande:

Känner likadant här.. har sagt till ordentligt två ggr när det totalt spårat ur..Enda chansen för oss att slippa mammans samtal lr att han får tröst där är att ta telefonen..

Man ska ju kunna leva tillsammans och komma överens. Förstår inte varför föräldrar måste sabotera för den andre.. Det vinner ingen på och det är barnen som blir lidande...
  • prudo2

Dessa otaliga curlade styvbarn och curlande mammor. Det finns verkligen ingen ände på detta. 

Det du beskriver om den här pojken kan omöjligt bara bero på att hans mamma curlar honom. Det verkar som att han mår riktigt dålig i situationen med familjen och kanske annat i sitt liv. Och på detta föräldrar som verkar fullständigt handfallna. Det går inte att fostra barn utan kärlek, det går inte att bara hoppa in i ett barns liv och "säga ifrån" utan att ha en relation i botten. Och den här pojken gör riktigt allvarliga saker, då måste man gräva lite djupare och se vad som ligger bakom. 

Undrar när notan kommer för dessa omogna vuxna som bryter upp och startar nya familjer titt som tätt och offrar ungarna på vägen. En generation av sårade omogna barn som varken fått kärlek eller vägledning under uppväxten. Men lite nya styvföräldrar då och då, lite nya syskon som ska bos ihop med, lite flyttar hit och dit, ihop med den och sen ihop med den...

Hur länge har ni varit ett par du och pappan? Hur länge har du känt barnen innan ni flyttade ihop? Hade ni förankrat idén ordentligt hos barnen? Hur länge sedan är det sedan deras respektive föräldrar separerade?

• caerr
    HotPink skrev 2017-05-08 22:52:35 följande:

Man ska ju kunna leva tillsammans och komma överens. Förstår inte varför föräldrar måste sabotera för den andre.. Det vinner ingen på och det är barnen som blir lidande...

Tror sonen har dåligt samvete för sin mammas skull som inte vill att det ska vara bra här och bekräftar hans beteende i allt. Idag kom det jag väntat på "hon är inte min mamma hon är en surtant blabla".. hörde honom prata med mkn sambo på övervåningen. Han sa ally möjligt om mig och har sagt tlll mamman att jag skrikit på honom vilket absolut inte stämmer självklart. Men enligt mamman är "hans upplevelse det rätta"... idag hälsar inte sonen på mig. Och han har gillat mig från start det vet jag. Han vill nog mest straffa min sambo...
  • HotPink
    caerr skrev 2017-05-09 15:32:08 följande:

Tror sonen har dåligt samvete för sin mammas skull som inte vill att det ska vara bra här och bekräftar hans beteende i allt. Idag kom det jag väntat på "hon är inte min mamma hon är en surtant blabla".. hörde honom prata med mkn sambo på övervåningen. Han sa ally möjligt om mig och har sagt tlll mamman att jag skrikit på honom vilket absolut inte stämmer självklart. Men enligt mamman är "hans upplevelse det rätta"... idag hälsar inte sonen på mig. Och han har gillat mig från start det vet jag. Han vill nog mest straffa min sambo...

Det är ju det här föräldrar gör fel! Försöker få sina barn att få dåligt samvete medvetet/omedvetet.. Det är ofta så. Oftast är det mamman som är egoistisk/bitter/förstår inte att barnen behöver båda sina föräldrar, då blir det såna här problem.

Tycker inte du ska ta det personligt att han inte tilltalar dig just nu, han gör ju bara som hans mamma vill.

Det är viktigt att din sambo pratar med sina barn, att här gör vi såhär, hos er mamma gör ni så.

Viktigt att ni två pratar och har en enad front, det är ok att inte prata med någon, men inte att vara otrevlig/elak.

Backa undan han för en tid så ska du se att han kommer till dig :)
  • caerr
    HotPink skrev 2017-05-09 17:28:45 följande:

Det är ju det här föräldrar gör fel! Försöker få sina barn att få dåligt samvete medvetet/omedvetet.. Det är ofta så. Oftast är det mamman som är egoistisk/bitter/förstår inte att barnen behöver båda sina föräldrar, då blir det såna här problem.

Tycker inte du ska ta det personligt att han inte tilltalar dig just nu, han gör ju bara som hans mamma vill.

Det är viktigt att din sambo pratar med sina barn, att här gör vi såhär, hos er mamma gör ni så.

Viktigt att ni två pratar och har en enad front, det är ok att inte prata med någon, men inte att vara otrevlig/elak.

Backa undan han för en tid så ska du se att han kommer till dig :)

Tack för pepp!:) Idag har det vart kaos....men..Han kom fram till mig förut och frågade lite... min sambo åkte iväg ensam med honom en stund och förut, försökte prata med honom och klura ut var problemet låg..han svarade att det var lite jobbigt att inte kunna träffa mamma när han ville på frågan "är det jobbigt att mamma och jag inte bor ihop längre"? Självklart är det tufft för barnen men konflikterna uppstår endast när han inte får som han vill och enligt exfrun så är han så envis och långsint så man ska ge med sig... ja det sa väl allt!
Svar på tråden Curlande exfru