• HotPink

Curlande exfru

Att vara en bonusvuxen är aldrig lätt.

Speciellt inte när ni har olika syn på uppfostran. Här gäller det för dig å din sambo att sätta er ner å gemensamt komma överens om uppfostran som ska gälla för alla barnen.

Sen gäller det för sin sambo att komma överens med sitt x om att hemma hos oss gör vi såhär för det fungerar för alla. Sen att x inte gör så hos sig, det får stå för henne isåfall. Men hon ska ju absolut inte hämta upp barnet pga denne e sur för att fått en tillsägelse.. Där ska din sambo sätta stopp för mamman.

Vi har liknande problem hos oss, stora barnet vill absolut inte bo med oss eftersom här behöver barnet lära sig att ta hänsyn och hjälpa till (tex städa sitt egna rum, dammsuga ett gemensamt rum, duka, skära grönsaker osv, ja alla barn hjälper förståss till) så nu kommer det barnet enbart vh... Men vill följa med på roliga aktiviteter som vi gör på veckorna (kommer aldrig att hända)

• HotPink
    nevermind skrev 2017-05-08 19:48:21 följande:

Och biomamman tycker naturligtvis att ni är jättedumma för att barnet inte får följa med..?

Nej, varför skulle hon tycka det? Barnet har själv valt att inte vara hos oss. Självklart följer barnet med om barnet vill på resor å dylikt...
  • HotPink

Jag brukar ingripa när sambon inte ser/skiter i det/sagt till många gånger. Däremot väljer jag mina strider oxå. Dom vet att när jag säger till då har det gått för långt och dom gör sakerna/ändrar beteende.

Ja, här e deras mamma expert på att manipulera, även sina barn. Så även om hon vill tro att hon bestämmer här så gör hon det inte.

Såna hotelser kommer hon med oxå, men det värsta är ju att barnen uppfattar det som misshandel efter att mamman sagt att det är så.

Så ja, alla mammor är inte bäst för sina barn...

caerr skrev 2017-05-08 19:44:29 följande:

Skönt att inte känna sig ensam.. när den stora spillde ut vatten och blev tillsagd att torka upp sa han "va?! Får jags straff för att jag spillde ut vatten?!" Jag höll på att tappa hakan. Jag vill själv ingripa och säga tlll men håller mig.. hur gör du..? Mamman lägger sig i oavsett vad min sambo säger därför tycker jag någon utomstående på typ familjerätten behöver säga sin åsikt.. men hon är ganska manipulerande och har aldrig fel, vrider och vänder på allt.. samt anmäler honom när han säger tlll sonen på skarpen (tog tag i armen) så det lär bli svårt.

• HotPink
    caerr skrev 2017-05-08 21:49:50 följande:

Känner likadant här.. har sagt till ordentligt två ggr när det totalt spårat ur..Enda chansen för oss att slippa mammans samtal lr att han får tröst där är att ta telefonen..

Man ska ju kunna leva tillsammans och komma överens. Förstår inte varför föräldrar måste sabotera för den andre.. Det vinner ingen på och det är barnen som blir lidande...
  • HotPink
    caerr skrev 2017-05-09 15:32:08 följande:

Tror sonen har dåligt samvete för sin mammas skull som inte vill att det ska vara bra här och bekräftar hans beteende i allt. Idag kom det jag väntat på "hon är inte min mamma hon är en surtant blabla".. hörde honom prata med mkn sambo på övervåningen. Han sa ally möjligt om mig och har sagt tlll mamman att jag skrikit på honom vilket absolut inte stämmer självklart. Men enligt mamman är "hans upplevelse det rätta"... idag hälsar inte sonen på mig. Och han har gillat mig från start det vet jag. Han vill nog mest straffa min sambo...

Det är ju det här föräldrar gör fel! Försöker få sina barn att få dåligt samvete medvetet/omedvetet.. Det är ofta så. Oftast är det mamman som är egoistisk/bitter/förstår inte att barnen behöver båda sina föräldrar, då blir det såna här problem.

Tycker inte du ska ta det personligt att han inte tilltalar dig just nu, han gör ju bara som hans mamma vill.

Det är viktigt att din sambo pratar med sina barn, att här gör vi såhär, hos er mamma gör ni så.

Viktigt att ni två pratar och har en enad front, det är ok att inte prata med någon, men inte att vara otrevlig/elak.

Backa undan han för en tid så ska du se att han kommer till dig :)
Svar på tråden Curlande exfru