• nevermind

Curlande exfru

Det är din sambo som får kriga med honom. Pojken får väl ringa mamman och böla då.

Ett samarbetssamtal hade kanske varit på sin plats.

• nevermind
    caerr skrev 2017-05-08 17:12:33 följande:

[quote=77658059][quote-nick]nevermind skrev 2017-05-08 17:08:14 följande:[/quote-nick]

Det är din sambo som får kriga med honom. Pojken får väl ringa mamman och böla då.

Ett samarbetssamtal hade kanske varit på sin plats.

[/

Ja, det gör han.. kunde bara inte vara tyst när han börjar kasta mina saker osv... jag sa att det inte var ett ok beteende. Han svarade drygt att jag skulle vara tyst... Ja jag har föreslagit det men det händer inget....

VA?!?! Vilken satans snorunge!!! Jag vågade (nästan) aldrig vara stöddig mot mina föräldrar, när det hände var det utegångsförbud och indragen veckopeng i minst två veckor! Det KÄNDES att ha varit stöddig.
    Prova det. Ringer pojken mamma och blir hämtad så fortsätter perioden när han kommer tillbaka...
    Eller så ringer ni BUP, men då blir väl mamman galen. Det är ju inget fel på hennes pojk såklart..?
  • nevermind
    caerr skrev 2017-05-08 18:11:46 följande:

[quote=77658085][quote-nick]äldreochklokare skrev 2017-05-08 17:17:21 följande:[/quote-nick]Samarbetssamtal mellan föräldrarna på familjerätten!

Snart har ni inte en 10-åring utan en 13-åring och fortsätter detta beteende då så kan jag lova att ni får det ännu jobbigare med en tonåring. Sätt stopp för detta nu. 

Vad skedde när killen kastade ut kritorna? Fick han gå och hämta dem?

Tog ni bort något som han själv tycker om?

Vilka konsekvenser använder ni?

Nej han behövde inte hämta de vilket gör mig galen...sist han kastade mina utemöbler i backen sa jag till min kille att han minsann skulle ta upp varenda grej annars blir jag föevannad... ag skulle sagt till långt innan och gett hårdare straff än vad min kille gör men igår tog han tillslut telefon och har sagt att han inte får ha den på hela v.. hoppas han håller det..

Det är lite fel på din sambo också. Tyvärr.
  • nevermind
    caerr skrev 2017-05-08 19:02:33 följande:
    Ja det är lätt att döma av denna korta text och det är inget fel på honom, han försöker sätta gränser för ett barn som har noll respekt och får medhåll från mamma.. Det var hundra konflikter emellan så han glömde troligtvis bort kritorna men ja, det är fel..
    Du skriver ju "hoppas han håller det".
  • nevermind
    caerr skrev 2017-05-08 19:44:29 följande:
    Skönt att inte känna sig ensam.. när den stora spillde ut vatten och blev tillsagd att torka upp sa han "va?! Får jags straff för att jag spillde ut vatten?!" Jag höll på att tappa hakan. Jag vill själv ingripa och säga tlll men håller mig.. hur gör du..? Mamman lägger sig i oavsett vad min sambo säger därför tycker jag någon utomstående på typ familjerätten behöver säga sin åsikt.. men hon är ganska manipulerande och har aldrig fel, vrider och vänder på allt.. samt anmäler honom när han säger tlll sonen på skarpen (tog tag i armen) så det lär bli svårt.
    Så vad sa sambon då, angående vattnet?

Vad hände när mamman anmälde?
  • nevermind
    HotPink skrev 2017-05-08 19:23:07 följande:

Att vara en bonusvuxen är aldrig lätt.

Speciellt inte när ni har olika syn på uppfostran. Här gäller det för dig å din sambo att sätta er ner å gemensamt komma överens om uppfostran som ska gälla för alla barnen.

Sen gäller det för sin sambo att komma överens med sitt x om att hemma hos oss gör vi såhär för det fungerar för alla. Sen att x inte gör så hos sig, det får stå för henne isåfall. Men hon ska ju absolut inte hämta upp barnet pga denne e sur för att fått en tillsägelse.. Där ska din sambo sätta stopp för mamman.

Vi har liknande problem hos oss, stora barnet vill absolut inte bo med oss eftersom här behöver barnet lära sig att ta hänsyn och hjälpa till (tex städa sitt egna rum, dammsuga ett gemensamt rum, duka, skära grönsaker osv, ja alla barn hjälper förståss till) så nu kommer det barnet enbart vh... Men vill följa med på roliga aktiviteter som vi gör på veckorna (kommer aldrig att hända)

Och biomamman tycker naturligtvis att ni är jättedumma för att barnet inte får följa med..?
  • nevermind
    äldreochklokare skrev 2017-05-08 21:40:51 följande:

En 10-åring är så pass stor att det bör gå att prata med denne och få att förstå några saker:

1. Mamma bestämmer inte här. Våra regler gäller. (dvs det ska inte "löna" sig att ringa och gnälla till mamma)
    2. Man är snäll mot oss andra i familjen, tex kastar/tar man inte andras saker

osv

Sätt upp regler tillsammans med 10-åringen, så att han känner sig delaktig, inte bara att ni "drämmer i huvudet" med regler (även om det är helt rimliga regler så behöver nog detta barn få in dem på ett annat sätt)

Svar på tråden Curlande exfru