jackiejackie skrev 2017-04-16 20:12:45 följande:
Haha, Fattar att vi yngre lär oss av äldre men tvärtom? Kan du ge ett exempel?
Öh....vi 70-talister får instruera våra i vissa fall ålderstigna föräldrar i allt från hur de installerar sin dator till vad de ska göra med sin nya telefon, vilka appar de möjligen kan behöva, hur de åker tåg/buss, hur de ska kunna betala sina räkningar utan cash, hur de ska kunna parkera vid mataffären MED MERA.
Min svärmor vill alltså inte ens lära sig använda ett bankkort och hon kör nu till nästa stadsdel och handlar mat för att P-automaterna utanför hennes ICA 300 m hemifrån inte längre tar mynt.
Vi har försökt lära henne använda disketter till datorn under hela dessas existens, utan framgång. Nu finns inte disketterna längre och USB/memory stick förstår hon fortfarande inte vad det är. Men dator ska hon klart ha!
Det läskiga är att hon varit lärare hela sitt liv och är ungefär lika tekniskt orienterad som en genomsnittlig nymfparakit.
Svärfar är lite bättre men fortfarande strul med telefoner och appar, min egen mor är tio år yngre och klarar i alla fall av att följa instruktioner så länge inget hakar upp sig. Men minsta lilla extra popup-ruta så ringer hon direkt, facebook har hon väldigt dimmiga begrepp om hur det funkar och senast idag försökte hon googla sig till reseappen istället för att öppna den när hon skulle kolla tågtider.
Jaja, det är inte lätt att bli gammal, min son kommer säkert att tycka att jag är gaggig också, men jag hoppas jag inte blir som svärmor.