• milla2017

Fråga kring bolån

Nån som kan svara på detta..

Vi har köpt ett hus som vi får tillträde till i Juni. Jag är föräldraledig tom aug men har fått räkna min inkomst från min tjänst (fast sen 10 år) och min man jobbar heltid, fast sen flera år också. Vi skriver alla papper i slutet på Maj med banken. MEN jag har fått ett erbjudande på en by tjänst som passar mig som handen i handsken. När kan man påbörja nytt jobb i denna processen? Banken godtar inte provanställning. Men kan jag byta jobb såsnart som papprena är klara och tillträdet är över? Eller måste jag rent praktiskt få tillbaka till mitt jobb och säga upp mig sedan? Vill inte strula till detta. Anhöriga säger att det bara är att köra när tillträdet är klart och att banken inte kontrollerar anställningen i efterhand. Många med bolån byter ju jobb liksom. Men svara gärna om du tror dig veta! Tack ??

• Svar på tråden Fråga kring bolån
  • Anonym (Arbetsgivare)

Banken kan begära in intyg om fast anställning. Jag har som arbetsgivare skrivit ut sådana ibland men väldigt sällan. Oftast är det yngre personer eller då en i förhållandet studerar.

Du behöver inte oroa dig alls. Om du vill föregå så kan du be din nuvarande arbetsgivare ge dig ett anställningsintyg som du kan visa upp för banken.

• milla2017

Tack för svar.. Arbetsintyg har jag, trodde man behövde det när man sökte lånelöfte redan. Sen har jag inte tänkt säga upp mig officiellt förrän efter tillträdet. Jag är ändå föräldraledig från det jobbet så jag kan i princip börja på det nya nån dag innan jag meddelar gamla att jag inte kommer tillbaka till hösten.

• Seven Costanza

Är du helt säker på att du måste vara provanställd då? De flesta som har haft fast anställning i flera år accepterar ju absolut inte provanställning på ett nytt jobb utan säger ungefär att "jag tar gärna tjänsten men under förutsättning att jag får tillsvidareanställning direkt utan att behöva vara provanställd".

• milla2017
    Seven Costanza skrev 2017-03-06 21:20:22 följande:

Är du helt säker på att du måste vara provanställd då? De flesta som har haft fast anställning i flera år accepterar ju absolut inte provanställning på ett nytt jobb utan säger ungefär att "jag tar gärna tjänsten men under förutsättning att jag får tillsvidareanställning direkt utan att behöva vara provanställd".

Är det sant? Det visste jag inte! Trodde det var standard med provanställning. Då ska jag absolut förhandla! Tack!
  • Seven Costanza
    milla2017 skrev 2017-03-06 21:37:04 följande:

Är det sant? Det visste jag inte! Trodde det var standard med provanställning. Då ska jag absolut förhandla! Tack!

Ja det är ovanligt att behöva vara provanställd när man arbetat i flera år, åtminstone om det är inom samma bransch. Jag har inte varit provanställd förutom på mitt första jobb efter examen. Om man byter till ett jobb med helt andra arbetsuppgifter kan det förstås vara svårare att slippa provanställning men man ska ju absolut förhandla om att slippa det.
  • Anonym (Arbetsgivare)

Arbetsgivaren kan inte förvänta sig att du skall ge upp din anställningstrygghett för ett nytt jobb. har man jobbat några år så har man 3-6 månaders uppsägningstid, att byta till 0 dagar när man är äldre och har eventuell familj att försjöra är det få som vågar.

Har du varit arbetslös eller kommer från skolan kan det vara ok med provanställning.

• milla2017
    Onomatopoeten skrev 2017-03-07 09:42:38 följande:

Hur kan ni ha köpt huset utan att ha tecknat lån med banken? Har ni bara lagt handpenning?

Nej nej, allt är klart men lånepapper är inte påskrivna bara. Man skriver de precis innan tillträde, men vi skrek kontrakt med säljaren för ett par månader sen. Har en personlig bankkontakt som varit med i hela processen men givetvis gäller ju lånelöftet om inget drastiskt förändras i ekonomin såsom att ena personen typ förlorar sin anställning.
  • milla2017
    Onomatopoeten skrev 2017-03-07 09:42:38 följande:

Hur kan ni ha köpt huset utan att ha tecknat lån med banken? Har ni bara lagt handpenning?

Nu förstår jag din fråga, svar ja. Vi har lagt handpenning och har lånelöfte på resten förutom 30% kontantinsats.
  • milla2017
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2017-03-07 08:35:08 följande:

Arbetsgivaren kan inte förvänta sig att du skall ge upp din anställningstrygghett för ett nytt jobb. har man jobbat några år så har man 3-6 månaders uppsägningstid, att byta till 0 dagar när man är äldre och har eventuell familj att försjöra är det få som vågar.

Har du varit arbetslös eller kommer från skolan kan det vara ok med provanställning.

Okej, bra att veta.. Jag har själv rekryterat en del (är inom detaljhandeln) men aldrig hört att det skulle vara möjligt. I alla våra anställningar har vi haft som regel att det föregås av 6 mån prov. Men det kan ju bero på den interna policyn isåfall.
  • Anonym (Arbetsgivare)
    milla2017 skrev 2017-03-07 13:09:33 följande:
    Okej, bra att veta.. Jag har själv rekryterat en del (är inom detaljhandeln) men aldrig hört att det skulle vara möjligt. I alla våra anställningar har vi haft som regel att det föregås av 6 mån prov. Men det kan ju bero på den interna policyn isåfall.
    Det skiljer sig åt i olika branscher, ju mer attraktiv arbetstagaren är som i tex IT-branschen ju bättre villkor får man.
  • Gustie
    milla2017 skrev 2017-03-06 20:59:14 följande:

Tack för svar.. Arbetsintyg har jag, trodde man behövde det när man sökte lånelöfte redan. Sen har jag inte tänkt säga upp mig officiellt förrän efter tillträdet. Jag är ändå föräldraledig från det jobbet så jag kan i princip börja på det nya nån dag innan jag meddelar gamla att jag inte kommer tillbaka till hösten.

Nu kanske detta blir lite OT i all välmening, men jag förstår inte vad du menar med att du kan börja på ditt nya jobb innan du sagt upp dig på det gamla.
    Har du inte uppsägningstid? Under den tiden måste du väl antingen jobba eller vara föräldraledig, tror inte du kan ha två jobb samtidigt?
    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • milla2017
    Gustie skrev 2017-03-08 13:43:43 följande:

Nu kanske detta blir lite OT i all välmening, men jag förstår inte vad du menar med att du kan börja på ditt nya jobb innan du sagt upp dig på det gamla.

Har du inte uppsägningstid? Under den tiden måste du väl antingen jobba eller vara föräldraledig, tror inte du kan ha två jobb samtidigt?

Jag jobbar redan extra på företaget som erbjudit mig ett nytt jobb. Givetvis kan man ha två jobb sålänge som det inte innebär konkurrerade verksamhet. Mina arbetsgivare är medvetna om att jag har anställning hos bägge. Tex så måste jag jobba extra för att dryga ut föräldrapenningen, alltså de dagar jag inte tar ut. Min ordinarie arbetsplats kan inte erbjuda extra pass av ekonomiska skäl, så då hoppar jag in på andra stället.
  • Gustie
    milla2017 skrev 2017-03-09 11:08:22 följande:
    Jag jobbar redan extra på företaget som erbjudit mig ett nytt jobb. Givetvis kan man ha två jobb sålänge som det inte innebär konkurrerade verksamhet. Mina arbetsgivare är medvetna om att jag har anställning hos bägge. Tex så måste jag jobba extra för att dryga ut föräldrapenningen, alltså de dagar jag inte tar ut. Min ordinarie arbetsplats kan inte erbjuda extra pass av ekonomiska skäl, så då hoppar jag in på andra stället.
    OK, då förstår jag Skrattande
    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
Svar på tråden Fråga kring bolån