Deceree1 skrev 2017-03-07 12:44:45 följande:
Hej. Jag har schäfer och måste bara börja med att säga att det är en underbar hund. Den är intelligent och förstår mycket mer än vad man tror. Kom på häromdagen att vår hund kände till ordet dammsugare. Hon har alltså snappat upp det själv.
Schäfer är en krävande ras och det krävs mycket engagemang men när man har fått en schäfer lydig så är det en hund man är mycket stolt över. Fråga vad du vill. Har du någon hundvana innan?
Jag skulle kunna berätta om några saker som är viktigt att tänka på när den är valp om du vill :)
Hahaha fantastiskt att hunden känner till "dammsugare" :D
Tränar du något specifikt med din hund? Hur lever du och hundarna? Själv bor jag i lägenhet mitt i city haha, men enligt mig så spelar själva huset mindre roll. Hunden ska ändå inte motionera eller springa runt i hemmet...det får den göra utomhus helt enkelt. Inne=avslappning...ja, förutom mer lugna psykiska träningar.
Min familj skaffade hund när jag var 15. Jag var ju barn då, men det är jag som uppfostrade hunden alla år. Hunden var en blandning på bordet collie och labbe, så jag vet hur man kan jobba psykiskt med en hund hehe...
Berätta allt!! :)