• Akua

Vill så gärna skaffa schäfer, men är okunnig. Någon som har eller haft schäfer?

Hejsan!

Jag har länge haft en dröm om att ha en schäfer!
    Jag tycker att de mörka/gråa-spräckliga är så himla tjusiga och tycker att de överlag verkar ha bäst ryggar...att de inte är allt för sönderavlade där...

Hur är en brukshundsschäfer? Vet att det kanske är svårt att svara på, men hur mycket kräver de mentalt?
    Jag har ju aldrig varit intresserad av spår eller att tävla i lydnad.... måste man pyssla med sånt?

Berätta gärna om dina erfarenheter och åsikter om schäfer! :)

• Svar på tråden Vill så gärna skaffa schäfer, men är okunnig. Någon som har eller haft schäfer?
  • Akua
    Deceree1 skrev 2017-03-07 12:44:45 följande:

Hej. Jag har schäfer och måste bara börja med att säga att det är en underbar hund. Den är intelligent och förstår mycket mer än vad man tror. Kom på häromdagen att vår hund kände till ordet dammsugare. Hon har alltså snappat upp det själv.

Schäfer är en krävande ras och det krävs mycket engagemang men när man har fått en schäfer lydig så är det en hund man är mycket stolt över. Fråga vad du vill. Har du någon hundvana innan?

Jag skulle kunna berätta om några saker som är viktigt att tänka på när den är valp om du vill :)

Hahaha fantastiskt att hunden känner till "dammsugare" :D
    Tränar du något specifikt med din hund? Hur lever du och hundarna? Själv bor jag i lägenhet mitt i city haha, men enligt mig så spelar själva huset mindre roll. Hunden ska ändå inte motionera eller springa runt i hemmet...det får den göra utomhus helt enkelt. Inne=avslappning...ja, förutom mer lugna psykiska träningar.
    Min familj skaffade hund när jag var 15. Jag var ju barn då, men det är jag som uppfostrade hunden alla år. Hunden var en blandning på bordet collie och labbe, så jag vet hur man kan jobba psykiskt med en hund hehe...

Berätta allt!! :)
  • Akua
    John22 skrev 2017-03-07 05:41:12 följande:

Schäfrar är extremt krävande och bör inte införskaffas om man inte planerar att lägga många timmar på att hålla dem under kontroll.

Alltför många säger "ja men gud vilken stilig jycke" och tror sedan att de kan ha samma engagemang för den som en Yorkshire terrier. "Höhöhö jag vill lära den lite roliga trick" låter inte som en stabil grund för ett schäferinköp.

Håller med.
  • Akua
    Aniiee skrev 2017-03-07 02:14:21 följande:

Schäfrar är underbara. De jag känner är alla ledarhundar, så det är kanske lite speciellt. Man kan träna hundar till att kunna service utan att faktiskt ge dem officiell status, det är ett bra sätt att stimulera hundar (mina tre kan, trots att ingen av de är klassiska serviceraser, utam att min blandis har labbe i sig). Jag brukar säga att det var det enda vettiga min pappa lärde mig - att utbilda ledar/servicehundar (han gjorde det som ung)

Om du vill ha lite alternativ till de klassiska bruks-"sysslorna" att fundera på.....

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
    Ja det är ju en bra tanke. Min förra hund (blandning på border collie, golden och labbe) hade ett psyke av guld och hade passat perfekt som service hund. Tack för tipset :)
    Men har du gått någon sån typ kurs eller så? Utan att det varit certifikat (?) inblandat? Eller har du liksom själv tränat så?
  • Aniiee
    Akua skrev 2017-03-07 15:31:00 följande:
    Ja det är ju en bra tanke. Min förra hund (blandning på border collie, golden och labbe) hade ett psyke av guld och hade passat perfekt som service hund. Tack för tipset :)
    Men har du gått någon sån typ kurs eller så? Utan att det varit certifikat (?) inblandat? Eller har du liksom själv tränat så?
    Jag gick en ungdomskurs för en miljon år sedan, som var bara en grund/förberedande kurs, så att säga, i att träna upp ledarhundar. Vet inte om den/något liknande finns kvar. Annars har jag bara tränat mina hundar på skoj. Det mesta lärde jag mig av pappa.

Det är ju rätt lätt att kolla upp vad en ledarhund eller annan servicehund ska kunna, och träna det, bara för att det är kul.
  • Akua
    Aniiee skrev 2017-03-07 15:54:09 följande:
    Jag gick en ungdomskurs för en miljon år sedan, som var bara en grund/förberedande kurs, så att säga, i att träna upp ledarhundar. Vet inte om den/något liknande finns kvar. Annars har jag bara tränat mina hundar på skoj. Det mesta lärde jag mig av pappa.

Det är ju rätt lätt att kolla upp vad en ledarhund eller annan servicehund ska kunna, och träna det, bara för att det är kul.
    Ja precis. Sånt tycker jag ju är jättekul! Det kommer jag definitivt att göra :)
  • Deceree1
    Akua skrev 2017-03-07 15:26:34 följande:

Hahaha fantastiskt att hunden känner till "dammsugare" :D

Tränar du något specifikt med din hund? Hur lever du och hundarna? Själv bor jag i lägenhet mitt i city haha, men enligt mig så spelar själva huset mindre roll. Hunden ska ändå inte motionera eller springa runt i hemmet...det får den göra utomhus helt enkelt. Inne=avslappning...ja, förutom mer lugna psykiska träningar.

Min familj skaffade hund när jag var 15. Jag var ju barn då, men det är jag som uppfostrade hunden alla år. Hunden var en blandning på bordet collie och labbe, så jag vet hur man kan jobba psykiskt med en hund hehe...

Berätta allt!! :)

Oj. Det är så mycket jag skulle vilja berätta. Hunden jag har nu har verkligen varit "en handfull" om du förstår vad jag menar. Det är min tredje schäfer men hon liknar ingen annan schäfer jag haft. Det va bara att kasta alla tankar om hur man fostrar en schäfer. Idag är hon tre år och världens underbaraste hund, och jättelydig men det har varit en lång och besvärlig resa. Men som sagt idag är hon underbar och det var värt allt slit.
  • Deceree1

Till att börja med så upptäckte vi ganska snart att hon kastade sig över maten. Hon har tydligen haft stor konkurrens om maten hos uppfödaren. Jag märkte att hon morrade när jag klappade henne när hon åt. Jag sa till min kille att han skulle gå fram när hon pt för jag tyckte de va lite kul att hon morrade. Men när han rör henne så vänder hon sig om och hugger blixtsnabbt i luften. Konkurrensen satt ff i fast hon va själv nu. Så jag sa - NäHä tack, du gran, de här går vi inte med på. Så vi lärde henne att hon ska gå runt mig,, sätta sig på min vänstra sida, stanna, jag går o sätter ner maten, går tillbaka o ställer mig bredvid henne o vi ska ha ögonkontakt. Efter en liten stund med ögonkontakt så säger jag varsågod.

Idag behöver jag inte säga nånting. Hon gör automatiskt det som jag beskrev. De lönar sig att vara envis.

• EnAnonumius
    Akua skrev 2017-03-07 15:21:23 följande:
    Haha jag svarade innan jag hann se det sista du skrev, ursäkten är helt mottagen :)
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Akua
    Deceree1 skrev 2017-03-07 17:58:09 följande:
    Oj. Det är så mycket jag skulle vilja berätta. Hunden jag har nu har verkligen varit "en handfull" om du förstår vad jag menar. Det är min tredje schäfer men hon liknar ingen annan schäfer jag haft. Det va bara att kasta alla tankar om hur man fostrar en schäfer. Idag är hon tre år och världens underbaraste hund, och jättelydig men det har varit en lång och besvärlig resa. Men som sagt idag är hon underbar och det var värt allt slit.
    Men är det din tredje schäfer?
    Du skriver typ "kasta alla tankar om att fostra en schäfer"....hur var tankarna först och hur skiljer sig dessa?
  • Akua

Ingen med schäfer som bor i Stockholm som jag kunde få besöka? :)

• Deceree1
    Akua skrev 2017-03-08 01:44:41 följande:

Men är det din tredje schäfer?

Du skriver typ "kasta alla tankar om att fostra en schäfer"....hur var tankarna först och hur skiljer sig dessa?

Haha, jag kanske uttryckte mig konstigt. Mina första två schäfrar var lätta att fostra och den är illbattingen har det varit svårare med. Den här damen har en vilja som jag inte varit med om. Hon är ganska dominant. Eller har varit för nu är hon ganska lydig. Jag menade att hon var svårare att uppfostra och man har fått lägga ner mer tid till sånt på denna hund. Men som sagt, nu är hon underbar.

Ja, den första köpte jag när jag va 22, hon blev 9 1/2 år. Den andra köpte jag år 2000, den blev 13 år och den här är nu tre år :)
  • Mats L

Här kommer ett svar från en som aldrig haft hund men som helt plötsligt blev "övertalad"Skrattande Vår schäfer har nu blivit 2,5 år och det är en fantastisk hund på många sätt. Jag har satt mig in i rasen innan och lär mig fortfarande, vilket jag tror är ett måste för att utveckla hund och dig själv. Det vi däremot INTE varit förberedda på är nog nidbilden av schäfer, eller att ha en STOR hund. Här finns okunskap hos både hundägare och hundrädda människor. Jag tror att det hjälper dig att läsa på mycket innan du skaffar en schäfer eller annan stor hund. Din hund kommer någon gång att skälla och det kommer att uppfattas på ett helt annat sätt än en liten hund. Har du hunden lös är det ett stort ansvar på många sätt. Vår hund är otroligt stabil, älskar att leka med alla hundar och en riktig kelgris hemma, men skäller varnande när någon knackar på eller går in på tomten.Han kommer att uppfattas som FARLIG! Man kan nog säga att alla som inte kan något om hundar upplever denna hund som farlig och det är nog det ända negativa. Det jag hört om andra schäfrar är att vissa är mer energiska, men kan också bero på att dom är understimulerade. Tror att en enkel lydnadsträning (inkallning,sitt,ligg,gå fot mm.) räcker bra för att få en fin hund. Sen gäller det att hitta deras favoritmotion/lek. Självklart älskar våran hund boll och pinne, men att spåra tränar alla hans sinnen och det gillar han verkligen...att simma är en favorit.Jag kan rekommendera denna hundras utifrån egna erfarenheter, se till att hitta en fin hund utan sönderavlad bakdel. Lycka till och hoppas detta var till någon hjälp i ditt beslut.

Svar på tråden Vill så gärna skaffa schäfer, men är okunnig. Någon som har eller haft schäfer?