Inlägg från: Deceree1 |Visa alla inlägg
  • Deceree1

Vill så gärna skaffa schäfer, men är okunnig. Någon som har eller haft schäfer?

Hej. Jag har schäfer och måste bara börja med att säga att det är en underbar hund. Den är intelligent och förstår mycket mer än vad man tror. Kom på häromdagen att vår hund kände till ordet dammsugare. Hon har alltså snappat upp det själv.

Schäfer är en krävande ras och det krävs mycket engagemang men när man har fått en schäfer lydig så är det en hund man är mycket stolt över. Fråga vad du vill. Har du någon hundvana innan?

Jag skulle kunna berätta om några saker som är viktigt att tänka på när den är valp om du vill :)

• Deceree1
    EnAnonumius skrev 2017-03-07 12:39:28 följande:

Jag tycker ju TS inte har stabil grund alls att skaffa hund ö.h.t.

När man sitter och anser att det är en "konstig situation" låta hunden går fot i T-Banan så skall man nog fundera på om man är mogen att ha jycke, oavsett ras egentligen.

Fast det va nog inte så hon menade... konstiga tricks och att lära den att gå fot så att inte konstiga situationer dyker upp. Som tex att hunden springer fram till barn som spelar basket. Och att det är viktigt att den kan gå fot i tunnelbanan där det rör sig mycket folk och hunden kan bli distraherad.

Det lät inte konstigt alls om man tänker efter vad hon menar.
  • Deceree1
    Akua skrev 2017-03-07 15:26:34 följande:

Hahaha fantastiskt att hunden känner till "dammsugare" :D

Tränar du något specifikt med din hund? Hur lever du och hundarna? Själv bor jag i lägenhet mitt i city haha, men enligt mig så spelar själva huset mindre roll. Hunden ska ändå inte motionera eller springa runt i hemmet...det får den göra utomhus helt enkelt. Inne=avslappning...ja, förutom mer lugna psykiska träningar.

Min familj skaffade hund när jag var 15. Jag var ju barn då, men det är jag som uppfostrade hunden alla år. Hunden var en blandning på bordet collie och labbe, så jag vet hur man kan jobba psykiskt med en hund hehe...

Berätta allt!! :)

Oj. Det är så mycket jag skulle vilja berätta. Hunden jag har nu har verkligen varit "en handfull" om du förstår vad jag menar. Det är min tredje schäfer men hon liknar ingen annan schäfer jag haft. Det va bara att kasta alla tankar om hur man fostrar en schäfer. Idag är hon tre år och världens underbaraste hund, och jättelydig men det har varit en lång och besvärlig resa. Men som sagt idag är hon underbar och det var värt allt slit.
  • Deceree1

Till att börja med så upptäckte vi ganska snart att hon kastade sig över maten. Hon har tydligen haft stor konkurrens om maten hos uppfödaren. Jag märkte att hon morrade när jag klappade henne när hon åt. Jag sa till min kille att han skulle gå fram när hon pt för jag tyckte de va lite kul att hon morrade. Men när han rör henne så vänder hon sig om och hugger blixtsnabbt i luften. Konkurrensen satt ff i fast hon va själv nu. Så jag sa - NäHä tack, du gran, de här går vi inte med på. Så vi lärde henne att hon ska gå runt mig,, sätta sig på min vänstra sida, stanna, jag går o sätter ner maten, går tillbaka o ställer mig bredvid henne o vi ska ha ögonkontakt. Efter en liten stund med ögonkontakt så säger jag varsågod.

Idag behöver jag inte säga nånting. Hon gör automatiskt det som jag beskrev. De lönar sig att vara envis.

• Deceree1
    Akua skrev 2017-03-08 01:44:41 följande:

Men är det din tredje schäfer?

Du skriver typ "kasta alla tankar om att fostra en schäfer"....hur var tankarna först och hur skiljer sig dessa?

Haha, jag kanske uttryckte mig konstigt. Mina första två schäfrar var lätta att fostra och den är illbattingen har det varit svårare med. Den här damen har en vilja som jag inte varit med om. Hon är ganska dominant. Eller har varit för nu är hon ganska lydig. Jag menade att hon var svårare att uppfostra och man har fått lägga ner mer tid till sånt på denna hund. Men som sagt, nu är hon underbar.

Ja, den första köpte jag när jag va 22, hon blev 9 1/2 år. Den andra köpte jag år 2000, den blev 13 år och den här är nu tre år :)
Svar på tråden Vill så gärna skaffa schäfer, men är okunnig. Någon som har eller haft schäfer?