• Akua

Vill så gärna skaffa schäfer, men är okunnig. Någon som har eller haft schäfer?

Hejsan!

Jag har länge haft en dröm om att ha en schäfer!
    Jag tycker att de mörka/gråa-spräckliga är så himla tjusiga och tycker att de överlag verkar ha bäst ryggar...att de inte är allt för sönderavlade där...

Hur är en brukshundsschäfer? Vet att det kanske är svårt att svara på, men hur mycket kräver de mentalt?
    Jag har ju aldrig varit intresserad av spår eller att tävla i lydnad.... måste man pyssla med sånt?

Berätta gärna om dina erfarenheter och åsikter om schäfer! :)

• Svar på tråden Vill så gärna skaffa schäfer, men är okunnig. Någon som har eller haft schäfer?
  • EnAnonumius
    Akua skrev 2017-03-07 01:17:34 följande:
    Ja jag har förstått att höfterna och armbågarna också kan vara ett problem. Är det någon skillnad i mentaliteten mellan de olika färgerna. Jag förstår att färg är färg, och mentaliteten är helt individuell. Men jag tänkte om man avlat åt något särskilt håll gällande mentaliteten och färgen... sådär generellt alltså. Ja jag kanske skulle bli intresserad av spår om jag hade en hund som gillade sånt. Jag har ett stort intresse för att träna vardagslydnad. Alltså det kan ju bara vara såna där "töntiga trick" som att klia sig på svansen, hopps upp på en bänk på kommando...eller så. Sen tycker jag det är allmänt kul att träna typ kontakt och allmän lydnad, typ att ha fullständig kontakt och "fot" i konstiga situationer såsom tunnelbana, barn som spelar basket och sånt. Med andra ord, jag vill ha en extremt trevlig hund och det innefattar ju bra uppfostran och lydnad (än om det ordet låter extremt tråkigt). Men jag är som sagt inte intresserad av att hänga på brukshundsklubben eller att tävla.
    Med tanke på att du anser att det är en konstig situation att låta en hund gå fot på i en tunnelbana så rekommendera jag dig starkt att aldrig skaffa en hund oavsett ras.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Dexter dot com
    Akua skrev 2017-03-07 01:24:05 följande:
    Alltså jag har bara stött på två olika schäfrar i mitt liv. Det var väldigt trevliga hundar. Sen tycker jag de är sjukt tjusiga till utseendet också, men nej jag vill inte bara ha en för utseendet. Dessvärre känner jag ingen som har schäfer, skulle ju gärna vilja låna en liksom...
    Ingen hund mår ju bra av att vara understimulerad, men det är klart att en schäfer är bra mycket mer hund en än mindre.
    Kontakta rasklubben och hör när dom har aktivitetsträffar/rasutställningar mm och åk och träffa många schäfrar och ägare och se lite hur dom fungerar. Du verkar inte ha någon större erfarenhet av hundar så du bör ju gå kurser och vara beredd att söka information och kunskap för att kunna fostra en hund. Vad har du emot att gå på bruks eller annan klubb?
  • John22

Schäfrar är extremt krävande och bör inte införskaffas om man inte planerar att lägga många timmar på att hålla dem under kontroll.

Alltför många säger "ja men gud vilken stilig jycke" och tror sedan att de kan ha samma engagemang för den som en Yorkshire terrier. "Höhöhö jag vill lära den lite roliga trick" låter inte som en stabil grund för ett schäferinköp.

• EnAnonumius
    John22 skrev 2017-03-07 05:41:12 följande:
    Schäfrar är extremt krävande och bör inte införskaffas om man inte planerar att lägga många timmar på att hålla dem under kontroll.

Alltför många säger "ja men gud vilken stilig jycke" och tror sedan att de kan ha samma engagemang för den som en Yorkshire terrier. "Höhöhö jag vill lära den lite roliga trick" låter inte som en stabil grund för ett schäferinköp.
    Jag tycker ju TS inte har stabil grund alls att skaffa hund ö.h.t.
    När man sitter och anser att det är en "konstig situation" låta hunden går fot i T-Banan så skall man nog fundera på om man är mogen att ha jycke, oavsett ras egentligen.
  • Deceree1

Hej. Jag har schäfer och måste bara börja med att säga att det är en underbar hund. Den är intelligent och förstår mycket mer än vad man tror. Kom på häromdagen att vår hund kände till ordet dammsugare. Hon har alltså snappat upp det själv.

Schäfer är en krävande ras och det krävs mycket engagemang men när man har fått en schäfer lydig så är det en hund man är mycket stolt över. Fråga vad du vill. Har du någon hundvana innan?

Jag skulle kunna berätta om några saker som är viktigt att tänka på när den är valp om du vill :)

• Aniiee
    EnAnonumius skrev 2017-03-07 12:39:28 följande:
    När man sitter och anser att det är en "konstig situation" låta hunden går fot i T-Banan så skall man nog fundera på om man är mogen att ha jycke, oavsett ras egentligen.
    Jag TROR (men jag är ju en välvillig jävel som tror gott om folk) att TS menar att tunnelbanan och andra liknande miljöer är konstiga och stressande för en hund (vilket de är) och att det är bra om, men kan vara svårt att få, en hund att gå fot och ignorera allt folk (vilket är sant..... det krävs en jävla massa träning i en sån miljö). Eller, som TS fortsätter med, bland ungar som spelar basket. Också svårt att få en hund att ignorera.

Jag tolkar TS inlägg du citerade som att TS tucker att det är roligt att jobba med hundar i svåra/stressade/"konstiga" situationer, vilket är BRA.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Deceree1

Fast det va nog inte så hon menade... konstiga tricks och att lära den att gå fot så att inte konstiga situationer dyker upp. Som tex att hunden springer fram till barn som spelar basket. Och att det är viktigt att den kan gå fot i tunnelbanan där det rör sig mycket folk och hunden kan bli distraherad.

Det lät inte konstigt alls om man tänker efter vad hon menar.
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2017-03-07 12:55:49 följande:
    Jag TROR (men jag är ju en välvillig jävel som tror gott om folk) att TS menar att tunnelbanan och andra liknande miljöer är konstiga och stressande för en hund (vilket de är) och att det är bra om, men kan vara svårt att få, en hund att gå fot och ignorera allt folk (vilket är sant..... det krävs en jävla massa träning i en sån miljö). Eller, som TS fortsätter med, bland ungar som spelar basket. Också svårt att få en hund att ignorera.

Jag tolkar TS inlägg du citerade som att TS tucker att det är roligt att jobba med hundar i svåra/stressade/"konstiga" situationer, vilket är BRA.
    Deceree1 skrev 2017-03-07 13:00:04 följande:
    Fast det va nog inte så hon menade... konstiga tricks och att lära den att gå fot så att inte konstiga situationer dyker upp. Som tex att hunden springer fram till barn som spelar basket. Och att det är viktigt att den kan gå fot i tunnelbanan där det rör sig mycket folk och hunden kan bli distraherad.
    Ni båda har rätt.. Jag läste meningen konstigt.

Till TS aka Akua:
    Jag läste den meningen lite fel/konstigt, och där med väljer att be om ursäkt till Akua.

• Akua
    Men du, jag tycker inte det är konstigt att en hund går fot. Men alla är inte uppvuxna med att tunnelbana är norm. Övertolka inte det jag skrev om tunnelbana och jag var kanske otydlig. Men släpp tunnelbane-grejen bara.
  • Akua
    EnAnonumius skrev 2017-03-07 13:07:42 följande:
    Deceree1 skrev 2017-03-07 13:00:04 följande:Fast det va nog inte så hon menade... konstiga tricks och att lära den att gå fot så att inte konstiga situationer dyker upp. Som tex att hunden springer fram till barn som spelar basket. Och att det är viktigt att den kan gå fot i tunnelbanan där det rör sig mycket folk och hunden kan bli distraherad.
    Ni båda har rätt.. Jag läste meningen konstigt.

Till TS aka Akua:
    Jag läste den meningen lite fel/konstigt, och där med väljer att be om ursäkt till Akua.

Haha jag svarade innan jag hann se det sista du skrev, ursäkten är helt mottagen :)
Svar på tråden Vill så gärna skaffa schäfer, men är okunnig. Någon som har eller haft schäfer?