• Tracy1976

Märka maten??!!

Jag vill veta vad ni tycker..

jag bor med en ny man med två tonåringar på 17,19 år.

Själv har jag en autistisk tioåring.

Enda sen vi flyttat ihop har jag stört mig oerhört

Mycket på den brist av uppfostran tonåringarna har!

Så till den grad att jag vet inte om jag orkar bo kvar.

Dom tar sällan upp disken (samlas mögliga berg av disk)

Städar sällan rummet, byter sällan sängkläder, etc etc..

Dom bara får o får grejer/pengar- utan att behöva lyfta ett finger.

Sen om det finns ex en stor läsk i kylen, tar dom den direkt- utan att tänka på

Om någon annan vill ha..

Så jag har börjat märka upp sånt man vill ha kvar en stund.

Känner bara där- att det är sjukt att behöva märka upp grejer.

Idag var min gräns nådd...

hade lovat sonen en magnumglass om han gjorde en viss grej,

Men när jag skulle hämta glassen så var den borta. Sonen m autism, tål

Inga överaskningar, så han blev helt förstörd..

Jag skrev o frågade vem som tagit glassen o att jag var förbannad,

Då erkänner ena tonåringen, och skäller ut mig, för att jag inte "frågade snällt"

Vem som tagit glassen..inte ett förlåt, ingen ånger- utan går på mig!!

Sambon läser hela gruppkonversationen som jag skapat, men lägger

Sig inte i.

Känner mig sviken av sambon som inte kan säga åt sina barn.

Är SÅ ARG OCH FRUSTRERAD!!!!!

Det har hänt så mycket mera... men kan inte dra allt här.

Har haft fam.möten där vi dragit alla regler och ansvarsområden,

Men ingen förändring.. jag känner att dom inte ärbra förebilder för

Min son, och jag vet inte hur jag ska göra?!?!

Vad skulle nu gjort????

• Svar på tråden Märka maten??!!
  • snickers99
    Anonym (Damn) skrev 2017-02-02 12:41:08 följande:

Jag hade också en styvmorsa som var kass. Det skulle märkas mat och loggföras vem som fått eller gjort vad.

Flytta.

Gör alla en tjänst och flytta bara. Inget mer, inget mindre. Flytta bara.

Fast i det här fallet är det ju inte styvmamman som gjort fel, du kan ju inte dra in dina personliga problem och lägga det på alla andras situationer och tro att det passar.

Kanske dags att växa upp och ta ansvar för ditt liv nu istället för att klandra alla styvmammor i världen för din taskig uppväxt? (där det förövrigt är din biologiska förälder som har felat mest) Ts är inte din styvmorsa
  • Anonym (Damn)
    snickers99 skrev 2017-02-02 15:09:36 följande:

Fast i det här fallet är det ju inte styvmamman som gjort fel, du kan ju inte dra in dina personliga problem och lägga det på alla andras situationer och tro att det passar.

Kanske dags att växa upp och ta ansvar för ditt liv nu istället för att klandra alla styvmammor i världen för din taskig uppväxt? (där det förövrigt är din biologiska förälder som har felat mest) Ts är inte din styvmorsa

Det går inte att sticka under stolen med att jag rycktes tillbaka till tonåren när jag läste trådstarten. Omoget svar av mig. Jag tycker fortfarande hon borde göra alla en tjänst och flytta.

Att gå loss på en glass som var borta känns överdrivet och inte sunt för någon inblandad. Att som vuxna människor inte pratat om hur det ska få vardagen att gå ihop och sen visa sig tänka väldigt olika kring småsaker, som blir för ts stora saker, är ju inte riktigt klokt.

Hade inte en taskig uppväxt. Jag hade en kass styvmorsa som inte visste vad hon gav sig in på när hon fick styvbarn. Pappa min felade en del ja. De märkte jag allteftersom jag växte upp. Samt har tagit ansvar för min del. Jag klandrar ingen.

Annars hade kanske ditt svar fått mig att tänka till! Tackar ödmjukast!
  • Brumma

Finns det läsk eller glass som ingen sagt att man inte får ta så är det väl inte speciellt konstigt att man tar det om man är sugen?

Hade du MEDDELAT att glassen var köpt till din son? Eller var den kvar efter att ni köpt glass till familjen? Har ni sagt att läsken är till ngt speciellt tillfälle? För det antar jag att den är - annars finns det väl ingen anledning till att inte få ta den?

Ja, barn - i alla åldrar - bör vara delaktiga i att "sköta" hemmet. På sin nivå. Men om de inte varit tvungna innan så kommer det inte av sig själv. Sätt er ner hela familjen och ta fram en plan på vem som gör vad. Ett barn kan vara ansvarig för att ta ut sopor varje dag. Ett annat för att fylla diskmaskinen. En dag i veckan kan barnen ansvara för middagen (när det är din son behövs naturligtvis att ni bistår) osv.

Städning och sängkläder - vi har alla olika preferenser på vad som är "normalt". Och tonåringar kan säkert låta det bli lite väl rörigt och byter kanske inte sängkläder så ofta som du anser att det behövs. Men än sen? Det är deras rum. De lever där och de sover i sängen. Låt dem sköta det själva.

Eller så gör ni som vi - vi bastar och byter sängkläder en speciell dag i veckan. Allihop.

Men faktum kvarstår- det är deras rum..

Likadant med tvätt om det är ett problem. De äldsta är tillräckligt gamla för att tvätta själva. Här tvättar jag och min tonåriga bonus lärde sig att lägga kläderna i tvätten. För gjorde hon inte det fanns det inga rena kläder när hon behövde.. :)

Gällande att din son inte klarar förändringar. Sluta lova honom saker om du inte VET att du kan hålla det. Om nödvändigt, ha en låda till honom i frysen/kylen/skafferiet med saker som är enbart hans. Och MEDDELA att så är fallet. Räkna inte med att folk skall förutsätta att de inte får röra saker som är "allmänna".

• Brumma
    John22 skrev 2017-02-02 10:56:31 följande:

Men vilket skitsnack. Normalt uppfostrade tonåringar roffar inte alls åt sig allt inom räckvidd utan att fråga, och de har verkligen inte rätt att trycka i sig allt som finns i huset. Ligger det en enstaka glass i frysen så kollar man vems den är innan man trycker i sig den, och finns det en stor flaska läsk i kylen så fattar vilken idiot som helst att familjen ska dela på den.

Om det är så här dina "normala" tonåringar (om du har några) fungerar behöver du garanterat en kurs i föräldraskap.

Ligger det en enstaka glass i kylen utan att ngn meddelat att den är "paxad" är det inte så konstigt att man tänker att "å, finns det en glass kvar. Vad gott".. o så äter man den.. Om man är "normalt" uppfostrad då... ;)

Finns det en stor flaska läsk i kylen tänker man förmodligen - om ingen sagt ngt annat - å vad gott. Jag tar ett glas. Eller - å vad bra, vi har köpt hem läsk igen..

Lätt inskränkt att kalla ngn idiot för att de inte är uppfostrade enligt din norm..
  • hammarhajen
    John22 skrev 2017-02-02 10:56:31 följande:
    Men vilket skitsnack. Normalt uppfostrade tonåringar roffar inte alls åt sig allt inom räckvidd utan att fråga, och de har verkligen inte rätt att trycka i sig allt som finns i huset. Ligger det en enstaka glass i frysen så kollar man vems den är innan man trycker i sig den, och finns det en stor flaska läsk i kylen så fattar vilken idiot som helst att familjen ska dela på den.

Om det är så här dina "normala" tonåringar (om du har några) fungerar behöver du garanterat en kurs i föräldraskap.
    Tja, då tycker vi olika. Jag tycker att "normalt uppfostrade" tonråringar ska kunna ta en glass eller dricka läsk hemma utan att ringa styvmamma (och kanske störa på jobbet) och fråga om lov. Som kollega skulle jag bli GALEN om möten ideligen avbröts av 17-åringar som frågar om de får dricka ett andra glas läsk. 

Roffa åt sig allt i huset har jag inte heller sagt, du behöver inte överdriva. Men man har rätt att äta sig mätt i sitt hem och en hungrig tonåring behöver ofta mer än en macka före träningen. 
  • hammarhajen
    Anonym (-.-) skrev 2017-02-02 10:40:14 följande:
    De flesta ser inte en magnumglass som vanlig mat. Det är få som har det på vardagsmenyn. En tonåring förstår skillnaden på att ta en glass eller en ostmacka när man är hungrig. Och förstår man inte skillnaden så är det en viktig bit i uppfostran som fattas. 

Och till TS, om din sambo inte backar upp dig då har du nog inget annat val än att bli särbor. Tonåringar är jobbiga och man behöver en något så när enad front.
    Vaa, nu hänger jag inte med? Det är klart att en tonåring ser skillnad på en glass och en macka, men även tonråingar kan väl vilja ha glass någon gång?

En så stor person som en 17-åring kan nog börja träna på att ta egna beslut och äta en glass till mellanmål då och då. Jag förstår faktiskt inte problemet med det? Och TS hade ju tänkt sig att hennes egen son skulle få glassen, så glassätarkultur verkar ju finnas i familjen.
  • Anonym (N)

Haha Gud som tonåring vräkte jag i mig det ena och det andra. Däremot så tog man inte av saker som t ex var en present, en särskild favorit (t ex att ens lillasyskon hade fått några risi frutti för något särskilt) osv... eller om något var uppenbart till för någon annan.

En flaska läsk eller glass i frysen var till för alla dock.

En gång råkade jag äta upp pannkakor som var pappas matlåda dagen efter men han hade inte lagt i dem i en matlåda så jg visste inte att det var hans matlåda :)

• Anonym (N)

Haha Gud som tonåring vräkte jag i mig det ena och det andra. Däremot så tog man inte av saker som t ex var en present, en särskild favorit (t ex att ens lillasyskon hade fått några risi frutti för något särskilt) osv... eller om något var uppenbart till för någon annan.

En flaska läsk eller glass i frysen var till för alla dock.

En gång råkade jag äta upp pannkakor som var pappas matlåda dagen efter men han hade inte lagt i dem i en matlåda så jg visste inte att det var hans matlåda :)

• cattus

Om ni kommit överens om regler som skall gälla så måste du få sambons stöd i att reglerna måste fullföljas, tex städning disk tvätt osv. 17åringar skall kunna göra vissa saker hemma själv. Enklast ätt börja med är tvätt av kläder då det enbart drabbar den som inte tvättar sina. Sköta en tvättmaskin kan alla klara av. Ta med dom och visa hur man gör sedan får de fixa det själva. Hjälpa till med mat och disk borde alla kunna hjälpa till med om sambon också är med på det. Du får helt enkelt sluta upp med att vara hemhjälpen och ta strid där det är lättast. PS, testa tvätten först, mina grabbar tvättade själva från de att de var 11 & 13 då jag sade upp mig som huspiga.

• Anonym (Ja usch)
    Anonym (Damn) skrev 2017-02-02 12:41:08 följande:

Jag hade också en styvmorsa som var kass. Det skulle märkas mat och loggföras vem som fått eller gjort vad.

Flytta.

Gör alla en tjänst och flytta bara. Inget mer, inget mindre. Flytta bara.

Samma här. Maten märktes och det som fanns kvar var typ bara pasta. Ville jag ha annan mat så fick jag ta månadspeng och köpa t.ex. kött..

Lämna den familjen ifred, ta din bortskämda unge och lev erat bortskämda liv utan att trycka ner och kränka en annan familj!!!!
  • Woopsie

Har bara läst ts. Var särbos några år istället tills tonåringarna flyttat ut, dom är ju ganska stora redan. Svårt att fusera två familjer med nästan vuxna barn och en autistisk 10-åring och olika uppfostran osv. Varför krångla till det med att bo ihop och nöta på varann? Dömt att misslyckas.

• legomum

Jisses jag förstår dig.

Prata med sambon och ställ krav på honom. Tonåringarna kommer inte lyssna på dig (har de inte gjort det innan så kommer de inte göra det nu heller tänker jag).

Det är deras pappa som måste få dem att lyssna och få dem att inse att de beter sig illa mot dig och 10 åringen.

Ni är en familj och familj lyssnar på varandra annars ryker det som kallas förmåner (mobiler, pengar, internet osv)

Svar på tråden Märka maten??!!