Inlägg från: Brumma |Visa alla inlägg
  • Brumma

Märka maten??!!

Finns det läsk eller glass som ingen sagt att man inte får ta så är det väl inte speciellt konstigt att man tar det om man är sugen?

Hade du MEDDELAT att glassen var köpt till din son? Eller var den kvar efter att ni köpt glass till familjen? Har ni sagt att läsken är till ngt speciellt tillfälle? För det antar jag att den är - annars finns det väl ingen anledning till att inte få ta den?

Ja, barn - i alla åldrar - bör vara delaktiga i att "sköta" hemmet. På sin nivå. Men om de inte varit tvungna innan så kommer det inte av sig själv. Sätt er ner hela familjen och ta fram en plan på vem som gör vad. Ett barn kan vara ansvarig för att ta ut sopor varje dag. Ett annat för att fylla diskmaskinen. En dag i veckan kan barnen ansvara för middagen (när det är din son behövs naturligtvis att ni bistår) osv.

Städning och sängkläder - vi har alla olika preferenser på vad som är "normalt". Och tonåringar kan säkert låta det bli lite väl rörigt och byter kanske inte sängkläder så ofta som du anser att det behövs. Men än sen? Det är deras rum. De lever där och de sover i sängen. Låt dem sköta det själva.

Eller så gör ni som vi - vi bastar och byter sängkläder en speciell dag i veckan. Allihop.

Men faktum kvarstår- det är deras rum..

Likadant med tvätt om det är ett problem. De äldsta är tillräckligt gamla för att tvätta själva. Här tvättar jag och min tonåriga bonus lärde sig att lägga kläderna i tvätten. För gjorde hon inte det fanns det inga rena kläder när hon behövde.. :)

Gällande att din son inte klarar förändringar. Sluta lova honom saker om du inte VET att du kan hålla det. Om nödvändigt, ha en låda till honom i frysen/kylen/skafferiet med saker som är enbart hans. Och MEDDELA att så är fallet. Räkna inte med att folk skall förutsätta att de inte får röra saker som är "allmänna".

• Brumma
    John22 skrev 2017-02-02 10:56:31 följande:

Men vilket skitsnack. Normalt uppfostrade tonåringar roffar inte alls åt sig allt inom räckvidd utan att fråga, och de har verkligen inte rätt att trycka i sig allt som finns i huset. Ligger det en enstaka glass i frysen så kollar man vems den är innan man trycker i sig den, och finns det en stor flaska läsk i kylen så fattar vilken idiot som helst att familjen ska dela på den.

Om det är så här dina "normala" tonåringar (om du har några) fungerar behöver du garanterat en kurs i föräldraskap.

Ligger det en enstaka glass i kylen utan att ngn meddelat att den är "paxad" är det inte så konstigt att man tänker att "å, finns det en glass kvar. Vad gott".. o så äter man den.. Om man är "normalt" uppfostrad då... ;)

Finns det en stor flaska läsk i kylen tänker man förmodligen - om ingen sagt ngt annat - å vad gott. Jag tar ett glas. Eller - å vad bra, vi har köpt hem läsk igen..

Lätt inskränkt att kalla ngn idiot för att de inte är uppfostrade enligt din norm..
Svar på tråden Märka maten??!!