Kungsholmsbo - det handlar inte att jag gillar att döma folk, eller mammor, många föräldrar och kanske särskilt mammor behöver extra avlastning under första tiden, det kunde man också få via kommunen, extra timmar på förskolan om barnet och/eller föräldern behövde det.
Jag pratar om friska föräldrar, som ser förskolan som en avlastningsplats för att det är mest bekvämt på det viset, som låter sina egna behov gå före det lilla barnets. De flesta lyssnar på barnets behov så länge det är bebis, matar, söver, tröstar, vårdar på bebisens signal. Man vet att bebisen är överstimulerad och man vet att barnet är övertrött. Man vet att bebisen behöver vila i famnen hela dagen ibland. Men var tar det inkännande vägen när barnet blir lite större? Barnet är klängigt, sover dåligt, kissar på sig, är utåtagerande, och plötsligt är det förälderns behov som ska gå före.
Det kan jag vara dömande kring, när man sätter sina egna behov före barnets. Och återigen, jag pratar om friska vuxna med ett stabilt liv, inte om mamman med förlossningsdepression eller den ensamstående pappan.