• Alexi

Ni som jobbar på förskola i Stockholm, hur blev det nu när 40-timmars är infört?

Hur ser det ut, hur många av de föräldralediga på er förskola har gått upp i tid och hur mycket timmar per vecka har de? Hur har barnen reagerat? Hur är det på förskolan i stort utifrån det befarade kaoset?

• Svar på tråden Ni som jobbar på förskola i Stockholm, hur blev det nu när 40-timmars är infört?
  • Aileen Allannah

Valkyria - du tror inte att det är skillnad på hur ett barn knyter an jämfört med en vuxen, en vuxen som dessutom varit med och skapat bebisen, varit involverad under hela graviditeten, förlossningen och oftast två veckor efter det, samt kan hantera bebisen de timmar man är hemma? Klä på, byta blöja, mata, trösta, sova... Det gör inte en två-tre-åring, för dem är det plötsligt bara en ny liten skrikapa som tar tid från ens föräldrar. Svartsjuka hos storasyskon är väldigt vanligt, inte riktigt lika vanligt hos den andra föräldern som inte träffar bebisen lika mycket.

• Valkyria75
    Aileen Allannah skrev 2017-01-30 19:20:51 följande:

Valkyria - du tror inte att det är skillnad på hur ett barn knyter an jämfört med en vuxen, en vuxen som dessutom varit med och skapat bebisen, varit involverad under hela graviditeten, förlossningen och oftast två veckor efter det, samt kan hantera bebisen de timmar man är hemma? Klä på, byta blöja, mata, trösta, sova... Det gör inte en två-tre-åring, för dem är det plötsligt bara en ny liten skrikapa som tar tid från ens föräldrar. Svartsjuka hos storasyskon är väldigt vanligt, inte riktigt lika vanligt hos den andra föräldern som inte träffar bebisen lika mycket.

Det är ju sant förstås :)
  • Izza79
    Valkyria75 skrev 2017-01-30 19:15:04 följande:

Fast den förälder som jobbar

[quote=77362320][quote-nick]Aileen Allannah skrev 2017-01-30 19:20:51 följande:[/quote-nick]Valkyria - du tror inte att det är skillnad på hur ett barn knyter an jämfört med en vuxen, en vuxen som dessutom varit med och skapat bebisen, varit involverad under hela graviditeten, förlossningen och oftast två veckor efter det, samt kan hantera bebisen de timmar man är hemma? Klä på, byta blöja, mata, trösta, sova... Det gör inte en två-tre-åring, för dem är det plötsligt bara en ny liten skrikapa som tar tid från ens föräldrar. Svartsjuka hos storasyskon är väldigt vanligt, inte riktigt lika vanligt hos den andra föräldern som inte träffar bebisen lika mycket.

???? sååå sant!
  • Izza79
    Izza79 skrev 2017-01-30 19:43:43 följande:

???? sååå sant!

Oj skulle vara en härligt glad smiley.
  • Izza79
    hammarhajen skrev 2017-01-30 18:46:12 följande:

Fast vad då "inte råd". Taxan har inte höjts på många många år och man betalar väl knappt mat och förbrukning (ty kritor) för sitt barn. Och det skulle man ju ändå betala hemma. Nej, jag tror på en höjning jag. Begriper inte varför det ska vara gratis att ha barn?

Avgiften är ju inkomstbeprövad redan, de som är fattiga på riktigt betalar inte många kronor och ingen skulle bli utan förskola. 

Men var det inte så att man betalade för sin vistelse tid innan maxtaxan?

Och då var det inga problem att ha sina barn hemma.

El dom timma man hadde.

När det ändrades blev det störe grupper och inte fler i personalgruppen. Där står det ju still.

Självklart finns det ju ej utbildad försolepersonal. Men det är för att man måste ha in vuxna som inte kostar så mycket. För det går inte runt annars. Det finns så många som är fantastiska som ej har utbildning men dom gör samma arbete som förskolelärare men det syns inte utåt el i lönekuväret.

Det är en stor skilnad på pappret än i verkligheten...
  • Aileen Allannah

Izza - en sanning med modifikation. Det finns massor av helt fantastiska pedagoger utan utbildning som gör ett kanonjobb, liksom det finns förskollärare som borde slutat för längesen. Anledningen till löneskillnaden handlar om utbildning och ansvar. Förskolläraren ansvarar för hela den pedagogiska verksamheten, för dokumentation, utvecklingssamtal och en hel massa andra saker. Det behöver inte en barnskötare göra. Därför är det skillnad i lönerna.

En duktig förskollärare är dock bra på att lyfta sina medarbetare, oavsett utbildning. :)

• Kungsholmsbo
    hammarhajen skrev 2017-01-30 18:46:12 följande:

Fast vad då "inte råd". Taxan har inte höjts på många många år och man betalar väl knappt mat och förbrukning (ty kritor) för sitt barn. Och det skulle man ju ändå betala hemma. Nej, jag tror på en höjning jag. Begriper inte varför det ska vara gratis att ha barn?

Avgiften är ju inkomstbeprövad redan, de som är fattiga på riktigt betalar inte många kronor och ingen skulle bli utan förskola. 

Taxan höjdes nyligen, fick brev hem härom dan.
  • Izza79
    Aileen Allannah skrev 2017-01-30 20:21:01 följande:

Izza - en sanning med modifikation. Det finns massor av helt fantastiska pedagoger utan utbildning som gör ett kanonjobb, liksom det finns förskollärare som borde slutat för längesen. Anledningen till löneskillnaden handlar om utbildning och ansvar. Förskolläraren ansvarar för hela den pedagogiska verksamheten, för dokumentation, utvecklingssamtal och en hel massa andra saker. Det behöver inte en barnskötare göra. Därför är det skillnad i lönerna.

En duktig förskollärare är dock bra på att lyfta sina medarbetare, oavsett utbildning. :)

Jag vet hur det fungerar. Men så ser det inte alltid ut på förskolorna.
  • Kungsholmsbo

Jobbar inte i förskolan, men är föräldraledig och bor på Kungsholmen. Har min dotter i fsk 9.30-15 mån-tors. Hon är fyra.

Om det är synd om barn till föräldralediga, så är det väl lika synd om alla andra barn som måste gå på föris 8 h om dagen. Eller är pedagogiken sämre för barn till föräldralediga?

Sen undrar jag varför man som mamma alltid förväntas vara så förbenat duktig hela tiden! Tills man blir ett sönderstressat vrak som bara skäller och säger nej till allt. Det är väl jättebra att den stackars fyraåringen som inte får något av sina behov tillgodosedda i början av syskonets liv, åtminstone kan få komma ifrån lite.

• Fru Ve
    Kungsholmsbo skrev 2017-01-30 20:40:07 följande:

Jobbar inte i förskolan, men är föräldraledig och bor på Kungsholmen. Har min dotter i fsk 9.30-15 mån-tors. Hon är fyra.

Om det är synd om barn till föräldralediga, så är det väl lika synd om alla andra barn som måste gå på föris 8 h om dagen. Eller är pedagogiken sämre för barn till föräldralediga?

Sen undrar jag varför man som mamma alltid förväntas vara så förbenat duktig hela tiden! Tills man blir ett sönderstressat vrak som bara skäller och säger nej till allt. Det är väl jättebra att den stackars fyraåringen som inte får något av sina behov tillgodosedda i början av syskonets liv, åtminstone kan få komma ifrån lite.

Men ta inte åt dig, du nyttjar ju inte heltid. Ett "större" barn på 3-5 år har ju absolut ofta behov av förskola några dagar/vecka för att få vänner och delta i den sortens aktivitet. Detta handlar väl om folk som nyttjar 40 h/vecka fast de inte behöver. Jag tycker att heltid på förskola är mycket åt ett barn, även om man jobbar är det mycket. Men jobbar man kanske man inte kan välja mindre eller kortare dagar (vilket man kan som föräldraledig). Här i min kommun får man ha mån-tors 9-14 som föräldraledig och detta är alldeles lagom anser jag. 
Svar på tråden Ni som jobbar på förskola i Stockholm, hur blev det nu när 40-timmars är infört?