• Alexi

Ni som jobbar på förskola i Stockholm, hur blev det nu när 40-timmars är infört?

Hur ser det ut, hur många av de föräldralediga på er förskola har gått upp i tid och hur mycket timmar per vecka har de? Hur har barnen reagerat? Hur är det på förskolan i stort utifrån det befarade kaoset?

• Svar på tråden Ni som jobbar på förskola i Stockholm, hur blev det nu när 40-timmars är infört?
  • Dumbledore

Ingen har nog hunnit med det än, eftersom man ändrar schemat en månad i förväg, och sen är det nästa månadsskiftet efter som gäller. Ändrar man i december så får man ändra schema från första februari. Och det blev väl inte klart förrän i december?

• Izza79

Inte hunit med...oj oj. På den förskola där jag jobbar så är det 4 av 5 föräldralediga som har syskonen nu på heltid. Dom hängde på låset från första dagen.

Trött på att politiker lovar guld och gröna skogar. Men glömer bort personalen i almänhet. Inga extra pengar el mindre förskole grupper. Och givetvis måste ju stockholms innte cirkel skämas bort ytligare. Ingen respekt för yrket el för barnen.

Överväger att överge yrket. Väldigt tråkigt men känner verkligen att man är överkörd sen tidigare och varför ska man slita ut sig ennu mera? Ta bort karensdagen, inför bättre lön, arbets kläder, mindre grupper, fler utbildad personal. Respekt från media och politiker att ni kan väll börja med att skriva och säga förskola inte dagis. Så trött...så trött...

• Dumbledore
    Izza79 skrev 2017-01-28 20:34:50 följande:

Inte hunit med...oj oj. På den förskola där jag jobbar så är det 4 av 5 föräldralediga som har syskonen nu på heltid. Dom hängde på låset från första dagen.

Trött på att politiker lovar guld och gröna skogar. Men glömer bort personalen i almänhet. Inga extra pengar el mindre förskole grupper. Och givetvis måste ju stockholms innte cirkel skämas bort ytligare. Ingen respekt för yrket el för barnen.

Överväger att överge yrket. Väldigt tråkigt men känner verkligen att man är överkörd sen tidigare och varför ska man slita ut sig ennu mera? Ta bort karensdagen, inför bättre lön, arbets kläder, mindre grupper, fler utbildad personal. Respekt från media och politiker att ni kan väll börja med att skriva och säga förskola inte dagis. Så trött...så trött...

Fast varför har ni godkänt det? Schemaändringar ska ju göras en månad i förväg, och en månad från nästa månadsskifte alltså.
  • Alexi

Izza79: vad har de för tider nu då? Och har de motiverat det på något sätt, dvs att det är för barnets eller deras skull?

• Blomman20

Japp. På heltid går alla barn till föräldralediga på min arbetsplats. Barnen kommer mellan 7.30-8 och går mellan 16-16.30 Jag tycker det är hemskt. Det stämmer som någon skrev att tiderna ska egentligen börja gälla i månadsskiftet månaden därefter och när vi upplyste föräldrarna om det så fick vi höra dagen efter hur föräldrarna har varit i kontakt med Stockholms stad eftersom dom minsann har RÄTT att ha sina barn på heltid på förskolan. Men barnens rätt till sina föräldrar? Det existerar inte.

• Dumbledore
    Blomman20 skrev 2017-01-29 00:01:25 följande:

Japp. På heltid går alla barn till föräldralediga på min arbetsplats. Barnen kommer mellan 7.30-8 och går mellan 16-16.30 Jag tycker det är hemskt. Det stämmer som någon skrev att tiderna ska egentligen börja gälla i månadsskiftet månaden därefter och när vi upplyste föräldrarna om det så fick vi höra dagen efter hur föräldrarna har varit i kontakt med Stockholms stad eftersom dom minsann har RÄTT att ha sina barn på heltid på förskolan. Men barnens rätt till sina föräldrar? Det existerar inte.

Men på Stockholm stads hemsida står det ju klart och tydligt vilka regler som gäller? Hur kan de gå ifrån det?! Jag tycker synd om barnen. Och personalen. Och framför allt de barn som måste vara där när föräldrarna jobbar. Det är INGEN förutom föräldrarna som vinner på att ha barnen på förskola på heltid.
  • Izza79

Många chefer vill kanske inte vara tillrätta visade el så bryr dom sig inte om. Det finns ju privata förskolr också där man inte alltid går efter dom bestämelser som stockholms stad har. Ser lite imellan fingrarna.

Samma här barnen är från fruckost till stängning. Blir så ledsen. Föräldrarna tycker det är skönt så klart. Varför lämnar dom bort ungen så tidigt annars? Argumentet för att den andre förälder ska få hämta...nä nä det där går jag inte med på alls. Har jobbat i över 18 år i yrket och tro mig man har stött på många intressanta människor och deras ursäkter.

• Lurvenpajsaren

En fråga: är det att föräldrarna har barnen där på heltid som stör eller på vilket sätt får man mer att göra?

Jag menar att om barnen inte hade fått syskon så skulle de väl fortfarande gått sina vanliga tider? På vilket sätt stör ett syskons ankomst verksamheten?

Nyfiken.

• Dumbledore
    Lurvenpajsaren skrev 2017-01-29 22:30:52 följande:

En fråga: är det att föräldrarna har barnen där på heltid som stör eller på vilket sätt får man mer att göra?

Jag menar att om barnen inte hade fått syskon så skulle de väl fortfarande gått sina vanliga tider? På vilket sätt stör ett syskons ankomst verksamheten?

Nyfiken.

Egentligen blir det ju ingen skillnad mot om föräldrarna jobbat. Det blir lite mer barn efter klockan två eller vilken tid man satt för föräldralediga, och ofta ligger personaltimmarna så att man har mindre täckning på eftermiddagen. Problemet är väl bland annat att förskolan inte har fått mer pengar för fler personaltimmar, men har fler barn om alla väljer att ha sina barn på heltid.

Den där stunden på eftermiddagen när en del barn gått hem kan vara ett litet andningshål, man hinner se de barn som är där och sådär.

Men främst handlar det väl om att föräldrar väljer att ha sina barn på förskolan 40 timmar i veckan medan de är hemma med ett nyfött syskon. Det fyller ingen funktion för barnet.
Svar på tråden Ni som jobbar på förskola i Stockholm, hur blev det nu när 40-timmars är infört?