• LejonSa

Förskola - hur tänka?

Hej!

I augusti ska vi skola in vår son som då kommer vara ca 2 år!

Första barnet så jag har noll koll!! Vad bör vi tänka på? När bör man tidigast gå besöka potentiella förskolor?

Kan man börja skola in med början typ första veckan i aug? Hur gör man om inskolningen drar ut på tiden?jag börjar jobba i aug också.

Kan man i ansökningen ändra valda förskolor? Eller är det de tre man väljer som gäller, alternativt att man blir erbjuden något helt annat? Tänker ifall jag gör ansökan nu o sen besöker förskolorna och ångrar mig?

Massa frågor i skallen men vi börjar så här

• Svar på tråden Förskola - hur tänka?
  • Kattflickan

Mitt tips är att noga fundera över vad som är viktigt för er. Skriv gärna en frågelista innan besöket. Titta på hur det ser ut, utegården etc. Försök känna av stämningen.

Jag besökte 4 förskolor innan vi valde och det var jag glad över. Frågan " Hur hanterar ni mobbing om det uppstår?" Fick fyra mycket olika svar varav endast ett var riktigt bra. Vår dotter går nu på den förskolan och vi är jättenöjda.

• Linnis92
    LejonSa skrev 2017-01-10 14:36:23 följande:

Fast någon form av flexibilitet borde väl finnas? Inte så att någon ska ställa in sin semester eller så haha... menar inte det så drastiskt. Men nog måste det finnas andra som behöver skola in sina barn vid andra tillfällen än Jan o aug fasta tider. Vissa har ju speciella omständigheter, som man med framförhållning kanske kan planera kring? Tänker att kommunen borde kunna hjälpa tilk att råda mig i hur jag bäst går tillväga för sonen, personalen och även för mig själv. Så det blir så smidigt som möjligt. Kanske är det att han då får börja förskolan tidigare (om plats finnes) och skolas in och gå några timmar om dagen och sen sommarlov (inte optimalt jag vet men kanske en lösning).

Jag bara spånar nu. Ingen aning egentligen. O går drt inte så får vi ju förhålla oss till de fasta tiderna så att säga. Inte mer med det.

Absolut finns det säkert flexibilitet, men jag tror inte du kan räkna med att få skola in i slutet av augusti om inskolningarna är i början. Misstänker att de inte vill hålla på med inskolningar i flera veckor. Det är ju bästa att du frågar helt enkelt.
  • LejonSa
    Kattflickan skrev 2017-01-10 14:53:30 följande:

Mitt tips är att noga fundera över vad som är viktigt för er. Skriv gärna en frågelista innan besöket. Titta på hur det ser ut, utegården etc. Försök känna av stämningen.

Jag besökte 4 förskolor innan vi valde och det var jag glad över. Frågan " Hur hanterar ni mobbing om det uppstår?" Fick fyra mycket olika svar varav endast ett var riktigt bra. Vår dotter går nu på den förskolan och vi är jättenöjda.

Tummen upp! Jag satt igår och försökte knåpa ner lite frågor. Men framförallt skriva ner vad som är viktigaste för oss. Frågan om mobbing var bra!! Den skriver jag ner!! Tack.
  • jennyz

Här i Umeå kommun (inte jätteliten kommun enligt mig men såklart ingen Stockholm ;) ) har vi samma regel, att man får ställa sig i kö tidigast 6 månader innan man vill ha plats, jag tycker personligen att det är en bra regel, när barnen är nyfött har man kanske inte stenkoll på när man vill ha plats eller vad man anser är viktigt, och på detta sätt har alla samma möjligheter, även de som inte tänker på detta direkt man fått en bebis :)

• Amiralen82

När vi har skolat in våra barn så har vi sökt till augusti, men sen har vi själva kunnat bestämma vilka veckor i samråd med förskolan och faktiskt så har båda barnen sen skolats in först i sept/okt. Våra inskolningar har varit ca 2 veckor. På vår förskola har de inte speciella "inskolningsdagar" utan inskolningarna sker samtidigt som verksamheten flyter på i vanlig ordning.

Nu med barn nummer tre så kommer det bli annorlunda för han är född i juni -16 så det känns för tidigt att skola i redan i höst. Räknar med att det kommer vara mkt tuffare att få plats någonstans till våren, dessutom hinner storasyster börja förskoleplats så vi har ingen syskonförtur någonstans ????

Och här är det åtta månader innan man vill ha plats som man kan ställa sig i kö. Mellanstor stad, Eskilstuna ????

Sånt som jag upplevt som viktigt är hur länge personalen jobbat tillsammans. Är det en förskola med stor personalomsättning så kan man ju fundera på varför det är så.. Sen har vi haft en förskola med utomhusinriktning och det har jag tyckte vara fantastiskt!

• Fröken Maria
    LejonSa skrev 2017-01-10 14:36:23 följande:

Fast någon form av flexibilitet borde väl finnas? Inte så att någon ska ställa in sin semester eller så haha... menar inte det så drastiskt. Men nog måste det finnas andra som behöver skola in sina barn vid andra tillfällen än Jan o aug fasta tider. Vissa har ju speciella omständigheter, som man med framförhållning kanske kan planera kring? Tänker att kommunen borde kunna hjälpa tilk att råda mig i hur jag bäst går tillväga för sonen, personalen och även för mig själv. Så det blir så smidigt som möjligt. Kanske är det att han då får börja förskolan tidigare (om plats finnes) och skolas in och gå några timmar om dagen och sen sommarlov (inte optimalt jag vet men kanske en lösning).

Jag bara spånar nu. Ingen aning egentligen. O går drt inte så får vi ju förhålla oss till de fasta tiderna så att säga. Inte mer med det.

Hej förskollärare här.

Hos oss går det till så här vid inskolning. De allra flesta barnen skolas in under hösten. Det är då vi har lediga platser å de brukar ta slut fort tyvärr. Vi har sommar stängt mellan vecka 28-32. (I kommunal verksamhet finns sommaröppet dessa veckor då många förskolor å avdelningar har verksamhet tillsammans. Under denna tid sker ingen inskolning).

Vecka 33 är det dags att välkomna de gamla barnen tillbaka efter sommarledigheten. På småbarnsavdelningar är denna vecka extremt viktig då det ör viktigt att det blir en trygg nystart å flera av dessa barn kan behöva en kortare inskolning igen om de varit lediga länge. Nya inskolningar börjar vi ta emot från vecka 34 å ett par veckor framåt beroende på hur många lediga platser vi har. Räkna med 2 veckors inskolning det kan ta kortare tid beroende på vilken inskolningsform förskolan använder sig av men ni behöver vara standby å kunna komma till förskolan om er son behöver...

Vad gäller de extra stöd/behov som er son jan behöva så hanterar olika kommuner dettta olika. Några kan vilja att ni föräldrar finns på plats fram tills dessa att alla känner sig trygga i de speciella situationerna som uppstår. Ibland vill kommunen att ni söker timmar om extra stöd genom specialpedagog det pratar ni i på inskolningssamtalet men det är bra om ni berättar om det redan vid er ansökan.

Så det kan vara så att er inskolning kan ske från mitten av augusti till någon gång i slutet av september det beror helt på situationen.
  • LejonSa
    Fröken Maria skrev 2017-01-11 22:24:58 följande:
    Hej förskollärare här.

Hos oss går det till så här vid inskolning. De allra flesta barnen skolas in under hösten. Det är då vi har lediga platser å de brukar ta slut fort tyvärr. Vi har sommar stängt mellan vecka 28-32. (I kommunal verksamhet finns sommaröppet dessa veckor då många förskolor å avdelningar har verksamhet tillsammans. Under denna tid sker ingen inskolning).

Vecka 33 är det dags att välkomna de gamla barnen tillbaka efter sommarledigheten. På småbarnsavdelningar är denna vecka extremt viktig då det ör viktigt att det blir en trygg nystart å flera av dessa barn kan behöva en kortare inskolning igen om de varit lediga länge. Nya inskolningar börjar vi ta emot från vecka 34 å ett par veckor framåt beroende på hur många lediga platser vi har. Räkna med 2 veckors inskolning det kan ta kortare tid beroende på vilken inskolningsform förskolan använder sig av men ni behöver vara standby å kunna komma till förskolan om er son behöver...

Vad gäller de extra stöd/behov som er son jan behöva så hanterar olika kommuner dettta olika. Några kan vilja att ni föräldrar finns på plats fram tills dessa att alla känner sig trygga i de speciella situationerna som uppstår. Ibland vill kommunen att ni söker timmar om extra stöd genom specialpedagog det pratar ni i på inskolningssamtalet men det är bra om ni berättar om det redan vid er ansökan.

Så det kan vara så att er inskolning kan ske från mitten av augusti till någon gång i slutet av september det beror helt på situationen.
    Hej!!
    Tack för svar

Vi har vårt första besök på en förskola imorgon men ringde och pratade med placerare på kommunen idag som var väldigt hjälpsam och sa att till viss mån försöker man ju mötas så att det blir bra för alla parter. 
    Inskolningen i sig tror jag inte egentligen är så stora problem för vår son. Bara den blir en bra start så tror jag att han kommer stortrivas och att det kommer att gå bra. Det som kan bli ett bekymmer är matsituationer för vår son då han föddes med en missbildning i sin matstrupe som han opererades för vid 3 dagars ålder. Detta gör att han inte kan äta allt, och det han kan äta behöver, beroende på vad det är, mosas eller finfördelas noga, samt att man får hålla uppsikt över honom så han inte tar för stora tuggor, då det kan fastna i hans matstrupe vid ärrbildningen och ställa till med obehagliga situationer. En del av de föräldrar jag varit i kontakt med som har barn med samma missbildning har beskrivit att de har kunnat skola in när inte alla andra skolas in, just för att personalen också velat kunna avsätta lite extra tid på att lära känna barnen i just matsituationer...hur fungerar hen, vad funkar, vad funkar inte, osv. Även kvinnan på kommunen menade att någon lösning brukar man kunna hitta. En del föräldrar har också berättat att beroende på graden av svårigheter som deras barn har, så har de fått en resurs på timmar som finns med vid maten framförallt. Jag TROR inte att det ska behövas för vår son egentligen, men självklart får ju personalen själv också bestämma detta, huruvida de känner sig trygga eller ej att hantera detta själva. 

Ja, vi får väl helt enkelt se! Tror säkert att det löser sig när man väl fått plats och kan kontakta de ansvariga osv
  • Wooden

Hej! Vi har precis skolat in vår 16-månaders på sin förskola! Vi ansökte om plats från och med när vi tyckte det passade oss och valde från och med 2 januari. Det var alltså det datumet vi skrev i ansökan och sen också fick svar om att det skulle bli. Vi har tyckt det var toppen med inskolning medan många barn fortfarande hade lov = små barngrupper. Förra/första veckan var det tex som mest 8 barn som var på hans avdelning samtidigt, samt två pedagoger och jag. Toppen! Nu andra veckan vet jag att det började skolas in en annan flicka, som alltså valt andra datum för inskolningen. 

Klart det kan bli förvirrande för vissa barn med sammanslagna avdelningar osv. Men förskolan vi valt har sammanslagna öppningar och stängningar samt de barn som inte sover umgås också över avdelningarna medan de små sover. Dessutom är småbarnsavdelningarna ute tillsammans och delar gård (tre avdelningar) och de två avdelningarna med större barn är också på samma gård ibland. Pedagoger från samtliga avdelningar turas om med öppning/stängning och att vara ute med barnen. Tycker detta är toppen! Självklart kommer barnen närmst "sina" pedagoger och tyr sig kanske lite extra till någon speciell. Men tycker det fungerat jättebra under vår inskolning. Förra veckan var jag med varje dag och denna vecka lämnade jag ca 5 timmar (inkl sovning) i måndags och sen går han 6.30 till 14 resten av dagarna medan vi är på jobbet men standby att komma om det behövs. Nästa vecka går vi på ordinarie schema. Känns bra :)

• Vestra

Du har fått många bra svar i tråden tycker jag. Jag har skolat in alla mina 3 på hösten. Sista barnet i höstas. Då skolade vi in 2 veckor efter alla andra. Ingen speciell anledning mer än att vi ville vara lediga lite längre.

När mina andra 2 har skolats in har det också varit barn som skolats in 1--3 veckor efter de flesta. 

Mina 3 barn har alla haft samma inskolningsform, alltså 2 veckor. Första barnet var vi 2 veckor o sedan gick hon som vanligt utan problem. Andra barnet var sjuk ca 1 vecka av dessa 2, men började som vanligt ändå. 3:e barnet började vi lämna själv i vecka 2 för att testa, gick bra det också. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Förskola - hur tänka?