Inlägg från: LejonSa |Visa alla inlägg
  • LejonSa

Förskola - hur tänka?

Hej!

I augusti ska vi skola in vår son som då kommer vara ca 2 år!

Första barnet så jag har noll koll!! Vad bör vi tänka på? När bör man tidigast gå besöka potentiella förskolor?

Kan man börja skola in med början typ första veckan i aug? Hur gör man om inskolningen drar ut på tiden?jag börjar jobba i aug också.

Kan man i ansökningen ändra valda förskolor? Eller är det de tre man väljer som gäller, alternativt att man blir erbjuden något helt annat? Tänker ifall jag gör ansökan nu o sen besöker förskolorna och ångrar mig?

Massa frågor i skallen men vi börjar så här

• Svar på tråden Förskola - hur tänka?
  • LejonSa

Hej alla.

Ska svara lite mer utförligt när lillen sover middag. Men i vår kommun får jag inte ansöka förrän tidigast 6 mån INNAN han ska börja förskola. Så det är ju nu i feb jag kan ställa honom i kö tidigast. Så den biten "oroar" mig inte.

Och sen får jag tacka nej till platser utan att förlora köplats om de erbjuder mig plats som ej är mina 3 val.

Grejen är med vår son att han kommer troligtvis behöva längre inskolning än 1-2 veckor. Om inte för hans skull så för personalen då han föddes med en missbildning i matstrupen som gör att matsituationer är känsliga. Det kan gälla livet om det vill sig riktigt illa och detta kommer vi att ta med dom så klart. Därför hade det varit optimalt att börja inskolning lite tidigare just i detta fall, för sonens skull, o för personalens skull som då har mer tid än när alla barn är samlade.

Får ringa runt lite. Tanken är att han även efter inskolning inte ska gå mer än 50% iaf till vi ser att det funkar.

• LejonSa
    Aileen Allannah skrev 2017-01-10 12:05:40 följande:

Besök förskolor redan nu, det är bara att ringa och be att få komma dit. Märklig regel ni har, bor ni i en liten kommun?

Det är inte säkert att det ens går att skola in lite tidigare, förskolan kan vara stängd, och även om de är ihopslagna på annat ställe så är det ju inte optimalt att skola in ett barn på en plats och sen byta efter någon vecka. Inte heller är det säkert att hans blivande pedagoger finns på plats, och han kan tvingas skolas in av en vikarie.

I de allra flesta fall löser det sig såklart, men var beredd på att det kan hända att ni blir tvungna att skola in mitt i sommarstängningen om ni har krav på ety visst datum.

Mellanstor kommun. Norrköping.

Blir osäker nu men det står ju såhär på kommunens hemsida: Du kan ansöka om plats i förskola tidigast sex månader innan du vill att barnet ska börja. För att ansöka om plats behöver du ha svenskt personnummer och en e-postadress. Ansökan gör du i vår e-tjänst.

Och i samtal med bekanta så säger de samma sak. Tidigast 6 mån innan. Sen har de en garantitid på 4 mån då de måste erbjuda mig plats. Tolkar jag fel? Haha

Har ringt runt så vi ska gå och besöka några nästa vecka. Och jag vet att det inte är optimalt med inskolning under sammanslagning osv. Jag hoppas ju på att det KANSKE är över i början på augusti så iaf någon ordinarie personal är pp plats men förstår ju om det inte är så och går. Då får vi ta det därifrån. Tänker att någon form av flexibilitet borde finnas - så klart lika mkt från vår sida.

Vi får se hur det går nu när vi börjar besöka och ska ringa kommunen också och prata med dom iom att det är lite annat som också måste bli "rätt" för lillen.
  • LejonSa
    Orkide skrev 2017-01-10 06:13:48 följande:

Där jag bor kan man ställa barnet i kö från att barnet är tre månader. Det är oftast kösystem .

Om jag vore dig så skulle jag ringa förskolor idag och kolla när de har öppet hus så du kan ansöka så fort som möjligt. När du väl blir erbjuden en plats kan du tacka nej men det är inte säkert att du får ditt andrahandsval (om du fick plats på ditt förstahandsval). I augusti så gissar jag på att inskolningarna börjar 14 augusti. Inskolningen tar väl 3-5 dagar finns dock de förskolor som har lång inskolning på ca 2 veckor. En rekommendation efter inskolningen är att inte ha alltför långa dagar på förskolan.

Vi får tidigast ansöka 6 mån innan vi vill att han ska börja. Så det är ju nu Jan/feb. Har några inbokade besök i nästa vecka på några förskolor så får vi se därifrån. Kanske ringa kommunen också och höra vad de har att säga iom att situationen är lite knivigare då det där en del som måste hållas koll på kring vår son. Läkarintyg osv finns. Så kommunen kanske har tips på vilka förskolor då som är att föredra om det finns platser så att säga (om de nu får ge såna rekommendationer. Ingen aning)

Tanken är att han inte ska gå mer än 50 % till en början. Knappt det. Tills vi ser att det funkar. Jag kommer jobba 50% och Maken är flexibel i sitt jobb så det blir nog som mest 4 h per dag.
  • LejonSa
    Linnis92 skrev 2017-01-10 07:10:30 följande:

Jo de missade jag, framförallt i augusti och januari när många barn skolas in samtidigt så har de flesta förskolor "fasta" inskolningsdagar. Så du kommer nog inte kunna "välja" första veckan i aug. utan får anpassa dig till när inskolningen börjar.

Fast någon form av flexibilitet borde väl finnas? Inte så att någon ska ställa in sin semester eller så haha... menar inte det så drastiskt. Men nog måste det finnas andra som behöver skola in sina barn vid andra tillfällen än Jan o aug fasta tider. Vissa har ju speciella omständigheter, som man med framförhållning kanske kan planera kring? Tänker att kommunen borde kunna hjälpa tilk att råda mig i hur jag bäst går tillväga för sonen, personalen och även för mig själv. Så det blir så smidigt som möjligt. Kanske är det att han då får börja förskolan tidigare (om plats finnes) och skolas in och gå några timmar om dagen och sen sommarlov (inte optimalt jag vet men kanske en lösning).

Jag bara spånar nu. Ingen aning egentligen. O går drt inte så får vi ju förhålla oss till de fasta tiderna så att säga. Inte mer med det.
  • LejonSa
    Kattflickan skrev 2017-01-10 14:53:30 följande:

Mitt tips är att noga fundera över vad som är viktigt för er. Skriv gärna en frågelista innan besöket. Titta på hur det ser ut, utegården etc. Försök känna av stämningen.

Jag besökte 4 förskolor innan vi valde och det var jag glad över. Frågan " Hur hanterar ni mobbing om det uppstår?" Fick fyra mycket olika svar varav endast ett var riktigt bra. Vår dotter går nu på den förskolan och vi är jättenöjda.

Tummen upp! Jag satt igår och försökte knåpa ner lite frågor. Men framförallt skriva ner vad som är viktigaste för oss. Frågan om mobbing var bra!! Den skriver jag ner!! Tack.
  • LejonSa
    Fröken Maria skrev 2017-01-11 22:24:58 följande:
    Hej förskollärare här.

Hos oss går det till så här vid inskolning. De allra flesta barnen skolas in under hösten. Det är då vi har lediga platser å de brukar ta slut fort tyvärr. Vi har sommar stängt mellan vecka 28-32. (I kommunal verksamhet finns sommaröppet dessa veckor då många förskolor å avdelningar har verksamhet tillsammans. Under denna tid sker ingen inskolning).

Vecka 33 är det dags att välkomna de gamla barnen tillbaka efter sommarledigheten. På småbarnsavdelningar är denna vecka extremt viktig då det ör viktigt att det blir en trygg nystart å flera av dessa barn kan behöva en kortare inskolning igen om de varit lediga länge. Nya inskolningar börjar vi ta emot från vecka 34 å ett par veckor framåt beroende på hur många lediga platser vi har. Räkna med 2 veckors inskolning det kan ta kortare tid beroende på vilken inskolningsform förskolan använder sig av men ni behöver vara standby å kunna komma till förskolan om er son behöver...

Vad gäller de extra stöd/behov som er son jan behöva så hanterar olika kommuner dettta olika. Några kan vilja att ni föräldrar finns på plats fram tills dessa att alla känner sig trygga i de speciella situationerna som uppstår. Ibland vill kommunen att ni söker timmar om extra stöd genom specialpedagog det pratar ni i på inskolningssamtalet men det är bra om ni berättar om det redan vid er ansökan.

Så det kan vara så att er inskolning kan ske från mitten av augusti till någon gång i slutet av september det beror helt på situationen.
    Hej!!
    Tack för svar

Vi har vårt första besök på en förskola imorgon men ringde och pratade med placerare på kommunen idag som var väldigt hjälpsam och sa att till viss mån försöker man ju mötas så att det blir bra för alla parter. 
    Inskolningen i sig tror jag inte egentligen är så stora problem för vår son. Bara den blir en bra start så tror jag att han kommer stortrivas och att det kommer att gå bra. Det som kan bli ett bekymmer är matsituationer för vår son då han föddes med en missbildning i sin matstrupe som han opererades för vid 3 dagars ålder. Detta gör att han inte kan äta allt, och det han kan äta behöver, beroende på vad det är, mosas eller finfördelas noga, samt att man får hålla uppsikt över honom så han inte tar för stora tuggor, då det kan fastna i hans matstrupe vid ärrbildningen och ställa till med obehagliga situationer. En del av de föräldrar jag varit i kontakt med som har barn med samma missbildning har beskrivit att de har kunnat skola in när inte alla andra skolas in, just för att personalen också velat kunna avsätta lite extra tid på att lära känna barnen i just matsituationer...hur fungerar hen, vad funkar, vad funkar inte, osv. Även kvinnan på kommunen menade att någon lösning brukar man kunna hitta. En del föräldrar har också berättat att beroende på graden av svårigheter som deras barn har, så har de fått en resurs på timmar som finns med vid maten framförallt. Jag TROR inte att det ska behövas för vår son egentligen, men självklart får ju personalen själv också bestämma detta, huruvida de känner sig trygga eller ej att hantera detta själva. 

Ja, vi får väl helt enkelt se! Tror säkert att det löser sig när man väl fått plats och kan kontakta de ansvariga osv
Svar på tråden Förskola - hur tänka?