• LejonSa

Förskola - hur tänka?

Hej!

I augusti ska vi skola in vår son som då kommer vara ca 2 år!

Första barnet så jag har noll koll!! Vad bör vi tänka på? När bör man tidigast gå besöka potentiella förskolor?

Kan man börja skola in med början typ första veckan i aug? Hur gör man om inskolningen drar ut på tiden?jag börjar jobba i aug också.

Kan man i ansökningen ändra valda förskolor? Eller är det de tre man väljer som gäller, alternativt att man blir erbjuden något helt annat? Tänker ifall jag gör ansökan nu o sen besöker förskolorna och ångrar mig?

Massa frågor i skallen men vi börjar så här

• Svar på tråden Förskola - hur tänka?
  • Orkide

Där jag bor kan man ställa barnet i kö från att barnet är tre månader. Det är oftast kösystem .
    Om jag vore dig så skulle jag ringa förskolor idag och kolla när de har öppet hus så du kan ansöka så fort som möjligt. När du väl blir erbjuden en plats kan du tacka nej men det är inte säkert att du får ditt andrahandsval (om du fick plats på ditt förstahandsval). I augusti så gissar jag på att inskolningarna börjar 14 augusti. Inskolningen tar väl 3-5 dagar finns dock de förskolor som har lång inskolning på ca 2 veckor. En rekommendation efter inskolningen är att inte ha alltför långa dagar på förskolan.

• Linnis92

Våran förskola är privat, ställde dottern i kö i augusti -16 för en plats i augusti -17. Fick veta i september att vi fått en plats. Inskolningen är ungefär en vecka där och den startar den 7e augusti. Då är det fortfarande lite barn på förskolan då alla "15-timmarsbarn" har sommarlov en vecka till, vår förskola följer kommunens lov för dessa barn.

Och under inskolningen är det väldigt korta dagar, typ 9-12 i början och sen kanske 9-13 så barnet är med under lunchen.

• Carambolan

Om ni vill börja i augusti och inte har ställt er i kö ännu så tror jag tyvärr inte att ni kommer ha så mycket att välja på. I min kommun ställer man barnen i kö från tidigast sex månader och till de attraktiva förskolorna behöver man köa ungefär 1,5 år. Så besök förskolor så fort du bara kan och ställ er i kö på en gång! Startdatum och ordning på alternativen kan man alltid ändra utan att kötiden påverkas, i alla fall där jag bor.

Hos oss brukar de vilja skola in alla augustibarn samtidigt, i mitten av augusti ungefär, eftersom det ofta är många nya barn som börjar då. Är det så att man MÅSTE börja jobba tidigare antar jag att de löser det, de kan inte neka dig plats. Problemet är att ordinarie personal fortfarande brukar ha semester första augusti, många avdelningar är sammanslagna eftersom nästan alla barn är lediga, det är först en eller två veckor in som allt är som vanligt på förskolan.

• Linnis92

Jo de missade jag, framförallt i augusti och januari när många barn skolas in samtidigt så har de flesta förskolor "fasta" inskolningsdagar. Så du kommer nog inte kunna "välja" första veckan i aug. utan får anpassa dig till när inskolningen börjar.

• Carambolan

Vad gäller inskolning som drar ut på tiden så rekommenderar de att någon av föräldrarna har möjlighet att vara hemma från jobbet i två veckor. De flesta behöver inte så lång tid, men man bör ändå vara "stand by" och till exempel jobba hemifrån under barnets första ensamma dagar på förskolan. Det är väldigt olika från barn till barn. Två av mina har varit helt inskolade på en vecka medan ett av barnen fortfarande inte var riktigt redo efter två veckor (alla har varit runt 2 vid inskolning). Så det är tyvärr jättesvårt att planera!

• LejonSa

Hej alla.

Ska svara lite mer utförligt när lillen sover middag. Men i vår kommun får jag inte ansöka förrän tidigast 6 mån INNAN han ska börja förskola. Så det är ju nu i feb jag kan ställa honom i kö tidigast. Så den biten "oroar" mig inte.

Och sen får jag tacka nej till platser utan att förlora köplats om de erbjuder mig plats som ej är mina 3 val.

Grejen är med vår son att han kommer troligtvis behöva längre inskolning än 1-2 veckor. Om inte för hans skull så för personalen då han föddes med en missbildning i matstrupen som gör att matsituationer är känsliga. Det kan gälla livet om det vill sig riktigt illa och detta kommer vi att ta med dom så klart. Därför hade det varit optimalt att börja inskolning lite tidigare just i detta fall, för sonens skull, o för personalens skull som då har mer tid än när alla barn är samlade.

Får ringa runt lite. Tanken är att han även efter inskolning inte ska gå mer än 50% iaf till vi ser att det funkar.

• Aileen Allannah

Besök förskolor redan nu, det är bara att ringa och be att få komma dit. Märklig regel ni har, bor ni i en liten kommun?

Det är inte säkert att det ens går att skola in lite tidigare, förskolan kan vara stängd, och även om de är ihopslagna på annat ställe så är det ju inte optimalt att skola in ett barn på en plats och sen byta efter någon vecka. Inte heller är det säkert att hans blivande pedagoger finns på plats, och han kan tvingas skolas in av en vikarie.

I de allra flesta fall löser det sig såklart, men var beredd på att det kan hända att ni blir tvungna att skola in mitt i sommarstängningen om ni har krav på ety visst datum.

• LejonSa
    Aileen Allannah skrev 2017-01-10 12:05:40 följande:

Besök förskolor redan nu, det är bara att ringa och be att få komma dit. Märklig regel ni har, bor ni i en liten kommun?

Det är inte säkert att det ens går att skola in lite tidigare, förskolan kan vara stängd, och även om de är ihopslagna på annat ställe så är det ju inte optimalt att skola in ett barn på en plats och sen byta efter någon vecka. Inte heller är det säkert att hans blivande pedagoger finns på plats, och han kan tvingas skolas in av en vikarie.

I de allra flesta fall löser det sig såklart, men var beredd på att det kan hända att ni blir tvungna att skola in mitt i sommarstängningen om ni har krav på ety visst datum.

Mellanstor kommun. Norrköping.

Blir osäker nu men det står ju såhär på kommunens hemsida: Du kan ansöka om plats i förskola tidigast sex månader innan du vill att barnet ska börja. För att ansöka om plats behöver du ha svenskt personnummer och en e-postadress. Ansökan gör du i vår e-tjänst.

Och i samtal med bekanta så säger de samma sak. Tidigast 6 mån innan. Sen har de en garantitid på 4 mån då de måste erbjuda mig plats. Tolkar jag fel? Haha

Har ringt runt så vi ska gå och besöka några nästa vecka. Och jag vet att det inte är optimalt med inskolning under sammanslagning osv. Jag hoppas ju på att det KANSKE är över i början på augusti så iaf någon ordinarie personal är pp plats men förstår ju om det inte är så och går. Då får vi ta det därifrån. Tänker att någon form av flexibilitet borde finnas - så klart lika mkt från vår sida.

Vi får se hur det går nu när vi börjar besöka och ska ringa kommunen också och prata med dom iom att det är lite annat som också måste bli "rätt" för lillen.
  • LejonSa
    Orkide skrev 2017-01-10 06:13:48 följande:

Där jag bor kan man ställa barnet i kö från att barnet är tre månader. Det är oftast kösystem .

Om jag vore dig så skulle jag ringa förskolor idag och kolla när de har öppet hus så du kan ansöka så fort som möjligt. När du väl blir erbjuden en plats kan du tacka nej men det är inte säkert att du får ditt andrahandsval (om du fick plats på ditt förstahandsval). I augusti så gissar jag på att inskolningarna börjar 14 augusti. Inskolningen tar väl 3-5 dagar finns dock de förskolor som har lång inskolning på ca 2 veckor. En rekommendation efter inskolningen är att inte ha alltför långa dagar på förskolan.

Vi får tidigast ansöka 6 mån innan vi vill att han ska börja. Så det är ju nu Jan/feb. Har några inbokade besök i nästa vecka på några förskolor så får vi se därifrån. Kanske ringa kommunen också och höra vad de har att säga iom att situationen är lite knivigare då det där en del som måste hållas koll på kring vår son. Läkarintyg osv finns. Så kommunen kanske har tips på vilka förskolor då som är att föredra om det finns platser så att säga (om de nu får ge såna rekommendationer. Ingen aning)

Tanken är att han inte ska gå mer än 50 % till en början. Knappt det. Tills vi ser att det funkar. Jag kommer jobba 50% och Maken är flexibel i sitt jobb så det blir nog som mest 4 h per dag.
  • LejonSa
    Linnis92 skrev 2017-01-10 07:10:30 följande:

Jo de missade jag, framförallt i augusti och januari när många barn skolas in samtidigt så har de flesta förskolor "fasta" inskolningsdagar. Så du kommer nog inte kunna "välja" första veckan i aug. utan får anpassa dig till när inskolningen börjar.

Fast någon form av flexibilitet borde väl finnas? Inte så att någon ska ställa in sin semester eller så haha... menar inte det så drastiskt. Men nog måste det finnas andra som behöver skola in sina barn vid andra tillfällen än Jan o aug fasta tider. Vissa har ju speciella omständigheter, som man med framförhållning kanske kan planera kring? Tänker att kommunen borde kunna hjälpa tilk att råda mig i hur jag bäst går tillväga för sonen, personalen och även för mig själv. Så det blir så smidigt som möjligt. Kanske är det att han då får börja förskolan tidigare (om plats finnes) och skolas in och gå några timmar om dagen och sen sommarlov (inte optimalt jag vet men kanske en lösning).

Jag bara spånar nu. Ingen aning egentligen. O går drt inte så får vi ju förhålla oss till de fasta tiderna så att säga. Inte mer med det.
Svar på tråden Förskola - hur tänka?