Aileen Allannah skrev 2017-01-10 12:05:40 följande:
Besök förskolor redan nu, det är bara att ringa och be att få komma dit. Märklig regel ni har, bor ni i en liten kommun?
Det är inte säkert att det ens går att skola in lite tidigare, förskolan kan vara stängd, och även om de är ihopslagna på annat ställe så är det ju inte optimalt att skola in ett barn på en plats och sen byta efter någon vecka. Inte heller är det säkert att hans blivande pedagoger finns på plats, och han kan tvingas skolas in av en vikarie.
I de allra flesta fall löser det sig såklart, men var beredd på att det kan hända att ni blir tvungna att skola in mitt i sommarstängningen om ni har krav på ety visst datum.
Mellanstor kommun. Norrköping.
Blir osäker nu men det står ju såhär på kommunens hemsida: Du kan ansöka om plats i förskola tidigast sex månader innan du vill att barnet ska börja. För att ansöka om plats behöver du ha svenskt personnummer och en e-postadress. Ansökan gör du i vår e-tjänst.
Och i samtal med bekanta så säger de samma sak. Tidigast 6 mån innan. Sen har de en garantitid på 4 mån då de måste erbjuda mig plats. Tolkar jag fel? Haha
Har ringt runt så vi ska gå och besöka några nästa vecka. Och jag vet att det inte är optimalt med inskolning under sammanslagning osv. Jag hoppas ju på att det KANSKE är över i början på augusti så iaf någon ordinarie personal är pp plats men förstår ju om det inte är så och går. Då får vi ta det därifrån. Tänker att någon form av flexibilitet borde finnas - så klart lika mkt från vår sida.
Vi får se hur det går nu när vi börjar besöka och ska ringa kommunen också och prata med dom iom att det är lite annat som också måste bli "rätt" för lillen.