Inlägg från: Wooden |Visa alla inlägg
  • Wooden

Förskola - hur tänka?

Hej! Vi har precis skolat in vår 16-månaders på sin förskola! Vi ansökte om plats från och med när vi tyckte det passade oss och valde från och med 2 januari. Det var alltså det datumet vi skrev i ansökan och sen också fick svar om att det skulle bli. Vi har tyckt det var toppen med inskolning medan många barn fortfarande hade lov = små barngrupper. Förra/första veckan var det tex som mest 8 barn som var på hans avdelning samtidigt, samt två pedagoger och jag. Toppen! Nu andra veckan vet jag att det började skolas in en annan flicka, som alltså valt andra datum för inskolningen. 

Klart det kan bli förvirrande för vissa barn med sammanslagna avdelningar osv. Men förskolan vi valt har sammanslagna öppningar och stängningar samt de barn som inte sover umgås också över avdelningarna medan de små sover. Dessutom är småbarnsavdelningarna ute tillsammans och delar gård (tre avdelningar) och de två avdelningarna med större barn är också på samma gård ibland. Pedagoger från samtliga avdelningar turas om med öppning/stängning och att vara ute med barnen. Tycker detta är toppen! Självklart kommer barnen närmst "sina" pedagoger och tyr sig kanske lite extra till någon speciell. Men tycker det fungerat jättebra under vår inskolning. Förra veckan var jag med varje dag och denna vecka lämnade jag ca 5 timmar (inkl sovning) i måndags och sen går han 6.30 till 14 resten av dagarna medan vi är på jobbet men standby att komma om det behövs. Nästa vecka går vi på ordinarie schema. Känns bra :)

Svar på tråden Förskola - hur tänka?