• Längtar88

Regler gällande lösgodis

Hur ser lagar och regler ut egentligen gällande plocka på sig lösgodis och sedan välja att inte köpa?!

Min son gick själv till affären, han passar på att gå in i en godisbutik och plockade på sig lite godis, jag får en toppen-tajming och ringer honom och han svarar ärligt var han är. Säger då att han inte får köpa godis och säger åt honom att skynda. Han säger till personalen att hans mamma ringde och att han inte fick köpa och hon hotar att ringa vakten om han inte betalar för det han blandat!!!

Livrädd betalar han de fjuttiga 12-15:-

Nu, efter att inte kunnat bli av med ilskan jag känner, är min plan att gå dit imorgon och skälla ut kvinnan som hotar mitt barn, exakt hur har jag inte lugnat mig nog för att bestämma (gravid hormonerna spökar lite extra) men vill först vara helt säker på att jag har lagen på min sida.

Är det verkligen köptvång?

• Svar på tråden Regler gällande lösgodis
  • zemer
    Polar36 skrev 2016-12-31 10:06:27 följande:

Fast det fanns ju flera sätt för pojken att undvika att bli "hotad med" vakten.

Att självmant betala eller att ts på telefon uppmanat honom till det....

Att hans mamma säger att han ska lämna godiset är väl knappast hans fel? Han gjorde som sin mamma sa och kassörskan hanterade det fel. Man hotar och skämmer inte ett barn. Hon kunde enkelt ha förklarat för pojken bara och sagt att reglerna i affären är såna.
  • Polar36
    zemer skrev 2016-12-31 10:19:38 följande:

Att hans mamma säger att han ska lämna godiset är väl knappast hans fel? Han gjorde som sin mamma sa och kassörskan hanterade det fel. Man hotar och skämmer inte ett barn. Hon kunde enkelt ha förklarat för pojken bara och sagt att reglerna i affären är såna.

Fast nu kan det mycket väl vara som så att pojken blev obstinat när kassörskan försökte förklara för honom, och såg då ingen annan utväg än att "hota med" vakten.

Ett barn på 11 år bör förstå att det lösgodis man plockar åt sig,betalar man för..
  • zemer
    Polar36 skrev 2016-12-31 10:23:44 följande:

Fast nu kan det mycket väl vara som så att pojken blev obstinat när kassörskan försökte förklara för honom, och såg då ingen annan utväg än att "hota med" vakten.

Ett barn på 11 år bör förstå att det lösgodis man plockar åt sig,betalar man för..

Självklart. Men om ingen tidigare har förklarat det för honom och hans mamma säger att han inte få köpa det så kan man inte lägga ansvaret på barnet. Och att folk tycker att det är okej att man hotar och skrämmer en 11 åring är förkastligt. Vi har ingen mer information är den som ts har givit oss, vi kan bara döma utifrån den. Att lägga in gissning och egna tankar funkar liksom inte. OM kassörskan försökte förklara men pojken vägrade och blev uppkäftiga.. Ja då kan jag förstå om hon tillslut säger "men då frågade vi ringa vakten så får han ta det med dig istället". Men det är inte så ts säger att det gick till. Är det som ts säger så är det helt fel agerat av kassörskan!
  • Hanky Panky

Vad jag vill minnas från en kurs i handel och konsumentlagar jag gick för några år sedan är att barn under 18 inte kan ingå kontrakt utan målsmans tillåtelse. Så säljer butiker till barn kan föräldrarna egentligen kräva pengarna tillbaka då butiken gjort fel som sålt till minderårig.

Så gäller detta fortfarande borde väl butiken ringt dig och krävt pengarna från dig istället för barnet, då godiset inte går att sälja vidare.

Kan inte svära på den här informationen dock, så råder dig att läsa på konsumentverkets hemsida.

• EnAnonumius
    Hanky Panky skrev 2016-12-31 12:53:05 följande:
    Vad jag vill minnas från en kurs i handel och konsumentlagar jag gick för några år sedan är att barn under 18 inte kan ingå kontrakt utan målsmans tillåtelse. Så säljer butiker till barn kan föräldrarna egentligen kräva pengarna tillbaka då butiken gjort fel som sålt till minderårig.

Så gäller detta fortfarande borde väl butiken ringt dig och krävt pengarna från dig istället för barnet, då godiset inte går att sälja vidare.

Kan inte svära på den här informationen dock, så råder dig att läsa på konsumentverkets hemsida.
    Hur kommer "kontrakt" in i bilden med att köpa mat/kläder/godis i butik?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Hanky Panky
    EnAnonumius skrev 2016-12-31 12:56:59 följande:
    Hur kommer "kontrakt" in i bilden med att köpa mat/kläder/godis i butik?

Det är tydligen det man gör enligt lagen, då man handlar något, varor och pengar byter hand. Fråga mig inte varför. Jag minns inte helt vad det stod i texten.
  • Glinda från Oz
    zemer skrev 2016-12-31 10:02:16 följande:

Det skrev hon ju inte. Dom har i butiken sagt till pojken utan att ringa hans mamma att om han inte betalar så ringer dom vaken. Tycker det är fruktansvärt att hota/skräma ett barn på det sätter!

Tycker att man ska köpa det man plockat på sig men det finns många bättre sätt att förklara för barnet.

Jag håller med om att de hade kunnat sköta det på ett snyggare sätt. Men jag undrar om du hade föredragit att de ringt vakten utan att berätta det för pojken?

Vad tror du egentligen hade hänt om de ringt vakten, hade vakten slagit pojken, rövat bort honom eller ringt hans föräldrar?
  • ABC73

Att han  moraliskt sett borde betala för godiset är ju en sak. Som jag förstår det hade Ts inte uppfattat att han redan plockat ihop godiset i en påse. Ett påpekande om att han borde betala  och en förklaring varför skulle definitivt varit helt OK. Ett samtal till föräldern hade också varit OK. Att med hot tvinga honom att betala var inte OK.

Rent juridiskt sett var han faktiskt inte tvungen att betala, då han inte lämnat butiken.

Det Hanky Panky syftar på är att en omyndig har begränsad möjlighet att sluta avtal.

"Skulle ett barn träffa ett avtal på egen hand är det ogiltigt som huvudregel, såvida inte föräldrarna godkänner det i efterhand. Det spelar ingen roll om den andra parten, exempelvis en butik, är i god tro. Ju äldre barn blir, desto större blir dock möjligheten för dem att ingå bindande avtal.

Föräldrarnas samtycke behöver inte vara uttryckligt, utan kan vara ett så kallat tyst, eller underförstått, samtycke. Har föräldrarna försett sitt barn med pengar, och barnet köper något som får anses normalt med tanke på åldern, så utgår man ofta från att det finns ett tyst samtycke."

Normalt sett skulle ett godisköp för15 kr ses som OK för en 11-åring. Med tanke på att han  meddelade att han inte fick köpa godiset är köpet inte heller giltigt eftersom de visste att det inte finns något samtycke från föräldrarna.

Vad vi tror skulle ha hänt om de ringt vakten är inte relevant, utan vad som är relevant är att pojken faktiskt blev skrämd, vilket uppenbart var syftet med personalens hot.

Skulle ni själva tycka det var så trevligt om personalen hotade med att ringa polisen om ni t.ex. inte kunde betala för er godispåse?

• Jokaai

Straffrättsligt; din son har inte begått något brott om han inte lämnar butiken utan att betala för godiset och tar godiset med sig eller haft för avsikt att göra så (ett försök till snatteri är dock inte straffbart - så med godisets värde hade det krävts att han tog det med sig)

Butiken har inte heller gjort något brottsligt. Vare sig rån eller olaga hot. För de båda hade det krävts hot om brottslig gärning. och att ringa efter en vakt är ju då ingen brottslig gärning...

Civilrättsligt; Du frågar efter "regler" och där kan ingen av oss svara på det om vi inte arbetar på just den butiken och/eller känner till deras policy/interna regler. Butiken har rätt att för sin egendom sätta upp vilka regler de vill. Och då länge varan inte är betald tillhör den butiken. Har de en regel om att om någon plockar lösgodis och inte betalar för detta måste ta ett samtal med en vakt så är det deras fulla rätt att ha den. Så länge den inte strider mot lag och det har jagsvårt att se hur det gör.

• EnAnonumius
    Hanky Panky skrev 2016-12-31 13:01:28 följande:
    Det är tydligen det man gör enligt lagen, då man handlar något, varor och pengar byter hand. Fråga mig inte varför. Jag minns inte helt vad det stod i texten.
    Synd att du inte kommer ihåg exakt.. Det hade ju varit bra info att ha..

• EnAnonumius
    ABC73 skrev 2016-12-31 15:05:31 följande:
    Att han  moraliskt sett borde betala för godiset är ju en sak. Som jag förstår det hade Ts inte uppfattat att han redan plockat ihop godiset i en påse. Ett påpekande om att han borde betala  och en förklaring varför skulle definitivt varit helt OK. Ett samtal till föräldern hade också varit OK. Att med hot tvinga honom att betala var inte OK.

Rent juridiskt sett var han faktiskt inte tvungen att betala, då han inte lämnat butiken.

Det Hanky Panky syftar på är att en omyndig har begränsad möjlighet att sluta avtal.

"Skulle ett barn träffa ett avtal på egen hand är det ogiltigt som huvudregel, såvida inte föräldrarna godkänner det i efterhand. Det spelar ingen roll om den andra parten, exempelvis en butik, är i god tro. Ju äldre barn blir, desto större blir dock möjligheten för dem att ingå bindande avtal.

Föräldrarnas samtycke behöver inte vara uttryckligt, utan kan vara ett så kallat tyst, eller underförstått, samtycke. Har föräldrarna försett sitt barn med pengar, och barnet köper något som får anses normalt med tanke på åldern, så utgår man ofta från att det finns ett tyst samtycke."

Ahh okey då fattar jag iallafall.
  • zemer
    Glinda från Oz skrev 2016-12-31 14:07:24 följande:

Jag håller med om att de hade kunnat sköta det på ett snyggare sätt. Men jag undrar om du hade föredragit att de ringt vakten utan att berätta det för pojken?

Vad tror du egentligen hade hänt om de ringt vakten, hade vakten slagit pojken, rövat bort honom eller ringt hans föräldrar?

Troligen hade vakten bara pratat med honom och ev ringt hans mamma. Men det handlar ju inte om det. Utan att en vuxen hotar och skrämmer ett barn. Det är inte okej.
  • Brandy36
    zemer skrev 2017-01-01 11:02:30 följande:

Troligen hade vakten bara pratat med honom och ev ringt hans mamma. Men det handlar ju inte om det. Utan att en vuxen hotar och skrämmer ett barn. Det är inte okej.

På vilket sätt anser du att det är att hota och skrämma ett barn genom om att det inte betalas för lösgodiset tillkallas vakten?
  • zemer
    Brandy36 skrev 2017-01-01 11:06:22 följande:

På vilket sätt anser du att det är att hota och skrämma ett barn genom om att det inte betalas för lösgodiset tillkallas vakten?

Man kan lugnt förklara att har man tagit till sig godis så måste man betala för det. Utan att hota med att vakten ska komma. Man kan även erbjuda sig att ringa pojkens mamma och förklara (om det inte är massa kö, då kan man förklara för barnet att vakten kommer att komma och ringa hans mamma).
Svar på tråden Regler gällande lösgodis