• karlsson n

Farligt äta rå lök?

Kan man äta alla sorters lökar råa, vitlök, gul lök, silverlök osv?
    Eller är det farligt att äta rå lök?
    lök
  • Svar på tråden Farligt äta rå lök?
  • monkees
    Träskvatten skrev 2016-12-08 16:28:21 följande:

Är du en katt TS så ska du inte, jag upprepar: inte äta lök vare sig den är rå eller tillagad!

Största problemet är kanske att det lär vara extremt svårt att få i en katt lök till att börja med.

Det kan vara nog knepigt att få i en katt ens den finaste, dyraste kattmaten om det är en sort som "prinsessan Katt" inte gillar!
  • Träskvatten
    monkees skrev 2016-12-09 07:39:04 följande:
    Det kan vara nog knepigt att få i en katt ens den finaste, dyraste kattmaten om det är en sort som "prinsessan Katt" inte gillar!
    Tell me about it!
    *suck*

Här är det variation som gäller! Får tant katt samma mat 4-5 dagar i sträck vägrar hon äta. Katter som ska vara matkonservatister. Bha!
  • Lussekatta

Hade det varit farligt hade jag varit död för länge sedan älskar rå lök i sallader, maträtter osv. Kanske inte det bästa när man ska hångla dock men gott är det, och ofarligt  

* Someone once called me delusional, I almost fell of my unicorn. *
  • monkees
    Träskvatten skrev 2016-12-09 09:02:44 följande:
    Tell me about it!
    *suck*

Här är det variation som gäller! Får tant katt samma mat 4-5 dagar i sträck vägrar hon äta. Katter som ska vara matkonservatister. Bha!
    Min äter bara "havsfisk i béchamelsås med spenat". Varje dag, månad ut och in
  • Dukanintevinnaövermig

Rå vitlök används i många röror.

Rå silverlök i sallader.

Rå gul lök är gott i tacos i små små bitar.

Rå salladslök japp.

Rå rödlök är mums i bakpotatis med tonfisk eller skinka.

Rå purjo är dock inte så gott.

• Träskvatten
    monkees skrev 2016-12-09 12:44:33 följande:
    Min äter bara "havsfisk i béchamelsås med spenat". Varje dag, månad ut och in smile1.gif
    Det låter som något man hittar på en lyxkrog!
    Gläd dig över att det är enkelt att köpa kattmat. Jag kan bli galen när inget existerande duger längre1 Nödlösningen är att endast servera torrfoder några dagar så funkar den gamla vanliga barf-kycklingen igen. Skrattande
  • Lady Godiva

Ja, om du är en katt eller en hund. Nej, om du är människa. Glad

Nobody expects the Spanish Inquisition!
  • Träskvatten
    Lady Godiva skrev 2016-12-09 19:37:18 följande:
    Ja, om du är en katt eller en hund. Nej, om du är människa. Glad
  • Ewald01

Jag äter regelbunden rå lök. Alltså ostfrallor med lök. Det är gott!

Varför ska det vara farligt? Tror lök är bra för hälsan!

• karlsson n
    Drar igång tråden igen. Fast det är ett bra tag sedan jag startade den.

"Lök är alltid aktuellt" & kanske ett bra alternativ i dessa tider med hög inflation.

Lök går väl fortfarande att få tag på till rimliga priser. I alla fall vissa sorter.
    Vad ska man göra om löken är för stark i smaken?
    Med hänvisning till svaren i den här tråden är det tydligen inte så farligt att äta rå lök. I alla fall inte om det är i måttliga mängder.

Men åtminstone en del av löksorterna är ju ganska så starka i smaken. Finns det inget bra sätt att få dem något mildare.

Så man slipper 
    saker som problem med halsbränna & problem med magen?

Mer om lök & liknande saker!
    Via den här sidan kan du leta dig vidare till en sida med mer info om mat & kök.
    lök lökar löken vitlök gul-lök rödlök schalottenlök purjolök
  • karlsson n
    karlsson n skrev 2023-04-08 17:16:46 följande:
    "Lök är alltid aktuellt" & kanske ett bra alternativ i dessa tider med hög inflation.
    Lök går väl fortfarande att få tag på till rimliga priser. I alla fall vissa sorter.
    Med hänvisning till svaren i den här tråden är det tydligen inte så farligt att äta rå lök. I alla fall inte om det är i måttliga mängder.
    Men åtminstone en del av löksorterna är ju ganska så starka i smaken. Finns det inget bra sätt att få dem något mildare.

Så man slipper saker som problem med halsbränna & problem med magen?

Via den här sidan kan du leta dig vidare till en sida med mer info om mat & kök.
    Blev några små fel i inlägget så jag får lägga in det igen eftersom det inte verkade gå att redigera det.
  • karlsson n
    Lök är alltid aktuellt & kanske ett bra alternativ i dessa tider med hög inflation.

Så man slipper saker som problem med halsbränna & problem med magen?

lök lökar löken vitlök gul-lök rödlök schalottenlök purjolök
Svar på tråden Farligt äta rå lök?