• karlsson n

Farligt äta rå lök?

Kan man äta alla sorters lökar råa, vitlök, gul lök, silverlök osv?
    Eller är det farligt att äta rå lök?
    lök
  • Svar på tråden Farligt äta rå lök?
  • Birgitta02

Undrar jag med. Varför skulle det vara farligt?

• John22

Inga som helst problem så länge det rör sig om måttliga mängder. Allt är farligt om det överdrivs.

• Bibbidi

Nej farligt är det kanske inte. Men man kan få magbesvär om man äter en hel lök rå. 

"Var försiktig med att äta helt rå lök då detta kan ge upphov till magbesvär hos många. Å andra sidan är rå lök mer nyttig än stekt eller kokt lök." www.nyttigt.eu/lok-ar-nyttigt-detta-innehaller-loken-och-darfor-bor-du-ata-den-flera-ganger-i-veckan/

Fast det gäller ju inte alla, beror ju på hur känslig man är. Rå lök är ju till exempel en vanlig ingrediens i en sallad, eller på en hamburgare osv. Så farligt är det inte. Om man inte har jättekänslig mage då rå, men då är det kanske inte heller farligt (om man inte är allergisk) utan man kanske blir lite extra "pruttig" kan jag tänka mig. 

• Mandel

Det är rå lök på hamburgare, till kebab, i sallader osv så varför tror du att det skulle vara farligt?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Träskvatten

Är du en katt TS så ska du inte, jag upprepar: inte äta lök vare sig den är rå eller tillagad!

Största problemet är kanske att det lär vara extremt svårt att få i en katt lök till att börja med.

• Träskvatten
    Queennr1 skrev 2016-12-08 18:04:00 följande:
    Absolut livsfarligt. Man kan utveckla lager.
    För att inte snacka om vilka ekonomiska konsekvenser det får!

Om man inte genast sjukskriver sig utan går till jobbet blir man en lagerarbetar och alla vet hur lite de tjänar!

Svar på tråden Farligt äta rå lök?