• Anonym (Rökning)

Tror ni att rökare lever kortare än andra ?

Ja som rubriken lyder .. tror ni att rökare lever mindre än andra ? Jag har funderat på detta ett bra tag nu. Jag har rest väldigt mycket i Europa och runt om i världen . I många andra länder röker folk sen tonåren ända tills de blir gammla. Det känns snarare ovanligt att inte röka än och röka. I vissa länder lever man inte lika länge som i Sverige men de flesta lever i alla fall tills de blir 75 -77 år i snitt . I många länder röker man även i hemmet ( i köket för det mesta) villet jag tycker är hemskt då man aldrig har ren luft jag tänker på barnen i första hand.

• Svar på tråden Tror ni att rökare lever kortare än andra ?
  • Dixie
    Anonym (Rökning) skrev 2016-11-16 09:11:06 följande:

Det jag menar är om rökning verkligen förkortar allas liv? . Vi säger att vi har två personer A och B . A röker inte B röker, är ni säkra på att A lever längre bara för att han inte rökte ? Och hur mycket tror ni att cigaretter förkosrtar livet med . Forskningen visar allt mellan 10-15 å. Det tror inte jag på , det finns inga bevis på att personerna skulle ha levt längre direkt.

Du kan ju aldrig veta exakt hur länge en person kommer att leva - forskning görs ju inte på individnivå - men all forskning visar ju att generellt förkortas liv pga rökning! Sen kan man ju inte veta exakt antal år det förkortas för varje person, men att då dra slutsatsen att du inte tror rökning är farligt låter ju väldigt naivt!
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Forskare) skrev 2016-11-17 12:09:58 följande:

Jag är forskare (doktor) och har själv sammanställt data på rökare. 100 % är det så att rökning förkortar livet.

Dessutom inte bara förkortar det livet på vanliga människor. Det även förkortar livet på undergrupper av människor.

Även de som fått lungcancer, och fortsätter röka dör snabbare än lungcancerdrabbade icke-rökare.

Tänk vad lätt det är att kalla sig forskare och doktor bakom ett anonymt nick :)
  • Anonym (fuck)
    Anonym (Liv) skrev 2016-11-18 09:00:29 följande:

Tänk vad lätt det är att kalla sig forskare och doktor bakom ett anonymt nick :)

Här kommer en källa. Bara wikipedia men ändå.

- 6 000 000 miljoner människor dör pga tobaksrökning

- rökning förkortar livet med i snitt uppåt 15 år

- hälften av rökarna dör pga sin rökning (rökningsorsakad sjukdom)

- 1/5 av rökarna får och dör av lungcancer (andra får aldrig lungcancer)
  • Anonym (Liv)
    Anonym (fuck) skrev 2016-11-18 10:02:15 följande:
    Här kommer en källa. Bara wikipedia men ändå.

- 6 000 000 miljoner människor dör pga tobaksrökning

- rökning förkortar livet med i snitt uppåt 15 år

- hälften av rökarna dör pga sin rökning (rökningsorsakad sjukdom)

- 1/5 av rökarna får och dör av lungcancer (andra får aldrig lungcancer)
    Och? Det har fortfarande ingenting med vad "forskaren" hävdar att göra om du bemödar dig att läsa.
  • klyban
    Farfallos skrev 2016-11-18 08:03:17 följande:
    Samma sak med alkoholister och narkomaner. De trycker i sig för att för stunden höja livskvaliteten, och ju oftare desto bättre, eller.... 

Nu pratar du om de som överdriver, alkohol och droger i förståndig mängd har få hälsoproblem i sina spår.
    Det är väldigt svårt att säga med cigg.

• klyban
    Anonym (Liv) skrev 2016-11-18 10:07:01 följande:
    Och? Det har fortfarande ingenting med vad "forskaren" hävdar att göra om du bemödar dig att läsa.

"Forskaren" far ju inte direkt med en tydlig osanning, dock motsätter jag mig 100%, då det är uppenbart att en del inte får negativa effekter av cigg.
    Men räkna dessa få och inbilla mig sig man ska tillhöra dom, så är man rätt naiv.

• Dementoria
    klyban skrev 2016-11-18 10:28:06 följande:

"Forskaren" far ju inte direkt med en tydlig osanning, dock motsätter jag mig 100%, då det är uppenbart att en del inte får negativa effekter av cigg.
    Men räkna dessa få och inbilla mig sig man ska tillhöra dom, så är man rätt naiv.

Hur är det "uppenbart"? Eftersom vi aldrig vet hur samma person levt, sett ut och mått utan cigaretter är det fullkomligt omöjligt att se något alls som "uppenbart".
  • klyban
    Dementoria skrev 2016-11-18 11:46:58 följande:
    Hur är det "uppenbart"? Eftersom vi aldrig vet hur samma person levt, sett ut och mått utan cigaretter är det fullkomligt omöjligt att se något alls som "uppenbart".
    Fortsätt och inbilla dig det.
  • Anonym (Liv)
    klyban skrev 2016-11-18 10:28:06 följande:

Jösses vad du far med osanning
  • klyban
    Anonym (Liv) skrev 2016-11-18 12:12:02 följande:
    Jösses vad du far med osanning
    Du medveten att du sa precis ingenting där väl?
  • Ankissen

Alla i min familj och släkt som rökt har antingen dött i förtid, som min pappa som fick lungcancer och dog när han var 53 och jag var 20. Eller så har de fått kraftigt försämrad livskvalitet, som min moster som ff lever men har KOL och kan inte t.ex. klippa gräset eller gå upp för en trappa. Kanske handlar det inte bara om livslängd utan även om kvalitén på livet man får? Ser dock ingen annan anledning till att pappa dog än att han rökt sen han var 16 år. 

• Anonym (Liv)
    klyban skrev 2016-11-18 12:13:20 följande:
    Du medveten att du sa precis ingenting där väl?
    Bu ljuger du igen
  • Anonym (Liv)
    Ankissen skrev 2016-11-18 12:15:45 följande:

Alla i min familj och släkt som rökt har antingen dött i förtid, som min pappa som fick lungcancer och dog när han var 53 och jag var 20. Eller så har de fått kraftigt försämrad livskvalitet, som min moster som ff lever men har KOL och kan inte t.ex. klippa gräset eller gå upp för en trappa. Kanske handlar det inte bara om livslängd utan även om kvalitén på livet man får? Ser dock ingen annan anledning till att pappa dog än att han rökt sen han var 16 år. 

Chansen är ju rätt stor, dock kan man ju om man skall komplicera allt säga att man både kan få KOL och lungcancer utan att röka också. Risken ökar dock vid rökning, rätt mycket
  • klyban
    Anonym (Liv) skrev 2016-11-18 12:16:53 följande:
    Bu ljuger du igen
    Att du inte sa nått där, var allt annat än en osanning.
  • Dr Nail
    Anonym (Forskare) skrev 2016-11-17 12:09:58 följande:

Jag är forskare (doktor) och har själv sammanställt data på rökare. 100 % är det så att rökning förkortar livet.

Dessutom inte bara förkortar det livet på vanliga människor. Det även förkortar livet på undergrupper av människor.

Även de som fått lungcancer, och fortsätter röka dör snabbare än lungcancerdrabbade icke-rökare.

Jag är också en doktor, det kan du se på mitt namn, och jag säger att ingen seriös forskare skulle hävda att någonting är 100%
  • Mrs Moneybags

Men de du har träffat på dina resor lever ju. Du kan ju inte ha träffat de som har dött av sjukdomar som orsakats av rökningen...haha.

Det är idag bekräftat att rökning förkortar livet i likhet med många andra onaturliga ämnen som vi stoppar i oss...

De flesta jag känner som har rökt mycket har antingen dött i cancer eller har sjukdomar orsakade av rökningen.

Det är tyvärr inte nyttigt att röka.

• Dementoria
    klyban skrev 2016-11-18 12:06:21 följande:
    Fortsätt och inbilla dig det.
    Skämtar du eller? Det här med att resa i tiden och göra om saker är annars något du kan bli väldigt rik på. Coolt.
Svar på tråden Tror ni att rökare lever kortare än andra ?