• sweetlife

ADHD och körkort, läkarintyg?

Min kille har ADHD och har nyligen tagit körkort, vilket betyder mycket för honom då körkortet är en förutsättning för att han ska kunna jobba med det han vill. Han skickade in ett läkarintyg om att han är lämplig som förare när han ansökte om körkortstillstånd.

Nu är det så att han har fått ett föreläggande från transportstyrelsen om att skicka in ytterligare ett läkarintyg ang. sin ADHD. Vid kontakt med transportstyrelsen säger de att han måste skicka in ett sådant läkarintyg varje år. Dessutom sa de att om han inte inkommer med intyget inom ca 3 månader drar de in hans körkort.

Problemet är att hans läkare är svår att komma i kontakt med och det är långa väntetider, både på att få en tid och sen ytterligare väntetid på att få ett sådant intyg. Kan de ta ifrån honom körkortet om han inte får in intyget inom rätt tid? Kan de kräva ett nytt intyg varje år? Någon som har erfarenhet av detta?
    Han tar inga mediciner för sin ADHD, om det är av relevans.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden ADHD och körkort, läkarintyg?
  • Holma
    Johan42 skrev 2016-11-18 22:10:03 följande:

Tror du fortfarande att det är en sjukdom, som en förkylning?
    En som föds blind har kanske också bara en sjukdom?

Faktum kvarstår att adhd är en sjukdom inte en läggning
  • Johan42

Nej, det är inte en sjukdom men fortsätt tro det för all del.

• Holma
    Johan42 skrev 2016-11-19 09:25:54 följande:

Nej, det är inte en sjukdom men fortsätt tro det för all del.

Har god erfarenhet av dessa sjukdomar så jag vet
  • pmalm

ehhh jag har adhd och jag sa aldrig något när jag tog körkort haha. har aldrig krockat eller kör som en tok.  tog det när jag var 21 är 28 nu. Har bara åkt på en fortkörnings böter... be din kille att skita i allt det dära.. fan verkar struligt.

• Långbenopluto
    pmalm skrev 2016-11-21 10:46:30 följande:
    ehhh jag har adhd och jag sa aldrig något när jag tog körkort haha. har aldrig krockat eller kör som en tok.  tog det när jag var 21 är 28 nu. Har bara åkt på en fortkörnings böter... be din kille att skita i allt det dära.. fan verkar struligt.
    Om han skiter i det så tar transportstyrelsen av honom körkortet.
  • pmalm

då vet jag fan inte.. han borde aldrig ha sagt något :/

Scalaren skrev 2016-11-21 11:22:57 följande:
    Om han skit

r i det så tar transportstyrelse

n av honom körkortet
  • David876

Det är synd att dom ska diskriminera mot folk på detta sätt. Det spelar ingen roll vad för diagnos du har, oavsett om den påverkar din motorik eller ej, man verkar behöva skicka in läkarintyg varje år oavsett.

Jag skulle aldrig valt att diagnosera mig om jag vetat om allt detta i förtid, men jag behövde ju hjälp i skolan och dom bryr sig inte så länge man inte har en diagnos. Sen stämmer ju inte diagnosen heller, men det är ju självklart den inte gör när man diagnoserar en så ung människa.
    Men att staten diskriminerar mot människor är ju inte direkt någon överraskning Tungan ute

• Noname00
    David876 skrev 2017-03-27 16:16:26 följande:

Det är synd att dom ska diskriminera mot folk på detta sätt. Det spelar ingen roll vad för diagnos du har, oavsett om den påverkar din motorik eller ej, man verkar behöva skicka in läkarintyg varje år oavsett.

Jag skulle aldrig valt att diagnosera mig om jag vetat om allt detta i förtid, men jag behövde ju hjälp i skolan och dom bryr sig inte så länge man inte har en diagnos. Sen stämmer ju inte diagnosen heller, men det är ju självklart den inte gör när man diagnoserar en så ung människa.
    Men att staten diskriminerar mot människor är ju inte direkt någon överraskning Tungan ute

Idag tror jag det är för lätt att få en ADHD diagnos, kanske kommer det ses på ett helt annat sätt om 20 år?

Så fort en unge är livlig och avikande har koncentrationssvårigheter så verkar adhd diagnosen komma direkt,
  • Holma
    Noname00 skrev 2017-03-28 07:04:50 följande:
    Idag tror jag det är för lätt att få en ADHD diagnos, kanske kommer det ses på ett helt annat sätt om 20 år?

Så fort en unge är livlig och avikande har koncentrationssvårigheter så verkar adhd diagnosen komma direkt,
    Nä det funkar inte så , det är omfattande tester innan diagnos ställs
  • Noname00
    Holma skrev 2017-03-28 07:15:20 följande:
    Nä det funkar inte så , det är omfattande tester innan diagnos ställs
    Vad för tester?
  • Holma
    Noname00 skrev 2017-03-28 18:37:55 följande:
    Vad för tester?
    Mest psykologiska tester . Mycket frågor som sedan sammanställs i en poängskala . Många möten på bup är det . Sen ska skolan svara på frågor o föräldrar .
  • Noname00
    Holma skrev 2017-03-28 22:00:11 följande:
    Mest psykologiska tester . Mycket frågor som sedan sammanställs i en poängskala . Många möten på bup är det . Sen ska skolan svara på frågor o föräldrar .
    Det är det som är så intressant med adhd diagnoser, det räcker med att ställa frågor.
  • Pisangirl

Jag som själv har mitt körkort förenat med ett läkarintyg förstår grejen. Det jag inte förstår är varför han ska skicka in det varje år. Jag har varannat vilket jag tycker är mycket.

Grejen idag är att det numera kostar 2000kr inkl moms att få detta läkarintyg. Det är diskriminerande!

• Merant

Ja hans körkort kan bli indraget om han inte lämnar in läkarintyg. Ja de kan begära ett läkarintyg varje år

• pruttnix

Bra att alla dessa diagnoser inte bara är för att få fördelar, utan att det även ställs lite krav så det inte blir lika attraktiv bekvämlighetsgenväg i livet.

• fatcat88

Finns absolut ingen forskning som säger att personer med AS eller behandlad ADHD har problem med att köra bil, det är endast rena fördomar. Det är ungefär lika korkat som att påstå att astmatiker också har problem med bilkörning. Att transportstyrelsen har en egen påhittad utredning som också blivit utdömd i domstol visar på att det rör sig om en enda sak, nämligen diskriminering. Får väl hoppas på en förändring i framtiden. Att en myndighet bevisligen sysslar med kategorisk diskriminering kommer nog ge konsekvenser, kanske inte idag men snart.

Källa: www.svt.se/opinion/transportstyrelsens-diskriminering-hor-inte-hemma-i-en-vasterlandsk-demokrati

Svar på tråden ADHD och körkort, läkarintyg?