• sweetlife

ADHD och körkort, läkarintyg?

Min kille har ADHD och har nyligen tagit körkort, vilket betyder mycket för honom då körkortet är en förutsättning för att han ska kunna jobba med det han vill. Han skickade in ett läkarintyg om att han är lämplig som förare när han ansökte om körkortstillstånd.

Nu är det så att han har fått ett föreläggande från transportstyrelsen om att skicka in ytterligare ett läkarintyg ang. sin ADHD. Vid kontakt med transportstyrelsen säger de att han måste skicka in ett sådant läkarintyg varje år. Dessutom sa de att om han inte inkommer med intyget inom ca 3 månader drar de in hans körkort.

Problemet är att hans läkare är svår att komma i kontakt med och det är långa väntetider, både på att få en tid och sen ytterligare väntetid på att få ett sådant intyg. Kan de ta ifrån honom körkortet om han inte får in intyget inom rätt tid? Kan de kräva ett nytt intyg varje år? Någon som har erfarenhet av detta?
    Han tar inga mediciner för sin ADHD, om det är av relevans.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden ADHD och körkort, läkarintyg?
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-18 07:15:01 följande:
    Ska vi släppa ut alla utan intyg och gissa att det går bra?
    Jag har aldrig sagt att intyg inte ska skickas , jag tycker det är bra att det finns kontroller på detta . Men det är fel att säga att alla med adhd är sämre förare
  • Holma
    i-o skrev 2016-11-18 07:44:15 följande:

Intressant rö. påståendet att man även utan medicinering eller sedan medicinering satts ut måste ha läkarintyg. Det låter som ett orimligt krav som absolut går att bestrida. ADHD är en läggning. Inte en sjukdom som t.ex. diabetes.

Vilket lagrum åsyftas? Detta skulle jag aldrig acceptera. Då åker man utomlands och köper ett körkort istället, typ.

Adhd är inte en läggning
  • EmberEyes
    i-o skrev 2016-11-18 07:44:15 följande:

Intressant rö. påståendet att man även utan medicinering eller sedan medicinering satts ut måste ha läkarintyg. Det låter som ett orimligt krav som absolut går att bestrida. ADHD är en läggning. Inte en sjukdom som t.ex. diabetes.

Vilket lagrum åsyftas? Detta skulle jag aldrig acceptera. Då åker man utomlands och köper ett körkort istället, typ.

ADHD är inte en läggning.
    ADHD är inte en sjukdom.
    ADHD är ett neuropsykiatriskt funktionshinder.
  • i-o
    Holma skrev 2016-11-18 08:41:58 följande:
    Adhd är inte en läggning
    Vad är en läggning för dig?
    För mig är en läggning en samling personlighetsdrag.

Förekomsten av vanligt förekommande drag slås ihop och ligger till grund för i stort sett alla diagnoskriterier i DSM5.

Andra synonymer: psyke, sinne.

Frågor på det?
  • i-o
    EmberEyes skrev 2016-11-18 08:50:22 följande:
    ADHD är inte en läggning.
    ADHD är inte en sjukdom.
    ADHD är ett neuropsykiatriskt funktionshinder.
    Du får gärna kalla det NPF, det är giltigt också. Men ärftligheten gör det till en genetisk sjukdom. Kika på lite epidemiologi. :)
  • Holma
    i-o skrev 2016-11-18 08:54:31 följande:
    Vad är en läggning för dig?
    För mig är en läggning en samling personlighetsdrag.

Förekomsten av vanligt förekommande drag slås ihop och ligger till grund för i stort sett alla diagnoskriterier i DSM5.

Andra synonymer: psyke, sinne.

Frågor på det?
    Adhd är en sjukdom inget annat
  • sweetlife

Jag tycker det är orimligt att kräva ett läkarintyg varje år för någon som inte ens tar medicin. Jag tycker också att det är orimligt att transportstyrelsen tar hans körkort om han inte får in ett intyg, och att de inte tar hänsyn till svårigheten att få kontakt med sin läkare.
    Personer med adhd har redan svårare för att passa tider och strukturera etc, dessutom har de svårare på arbetsmarknaden generellt och då kan körkortet vara jätteviktigt för att kunna få jobb.

• Långbenopluto
    sweetlife skrev 2016-11-18 16:12:46 följande:
    Jag tycker det är orimligt att kräva ett läkarintyg varje år för någon som inte ens tar medicin. Jag tycker också att det är orimligt att transportstyrelsen tar hans körkort om han inte får in ett intyg, och att de inte tar hänsyn till svårigheten att få kontakt med sin läkare.
    Personer med adhd har redan svårare för att passa tider och strukturera etc, dessutom har de svårare på arbetsmarknaden generellt och då kan körkortet vara jätteviktigt för att kunna få jobb.
    Men så svårt kan det inte vara att få kontakt med mottagningen. Bara att gå dit och visa underlaget från transportstyrelsen så dom ser datum etc.
  • Holma
    Scalaren skrev 2016-11-18 18:33:13 följande:
    Men så svårt kan det inte vara att få kontakt med mottagningen. Bara att gå dit och visa underlaget från transportstyrelsen så dom ser datum etc.
    Det är inte så enkelt , det måste vara behandlande läkaren o det är skitsvårt med tider på psyk
  • Långbenopluto
    Holma skrev 2016-11-18 19:23:36 följande:
    Det är inte så enkelt , det måste vara behandlande läkaren o det är skitsvårt med tider på psyk
    Hur kan du veta att det är så svårt för just TS? Har hon ens provat? Det skriver hon inte.... hon bara antar en massa saker.
Svar på tråden ADHD och körkort, läkarintyg?