• sweetlife

ADHD och körkort, läkarintyg?

Min kille har ADHD och har nyligen tagit körkort, vilket betyder mycket för honom då körkortet är en förutsättning för att han ska kunna jobba med det han vill. Han skickade in ett läkarintyg om att han är lämplig som förare när han ansökte om körkortstillstånd.

Nu är det så att han har fått ett föreläggande från transportstyrelsen om att skicka in ytterligare ett läkarintyg ang. sin ADHD. Vid kontakt med transportstyrelsen säger de att han måste skicka in ett sådant läkarintyg varje år. Dessutom sa de att om han inte inkommer med intyget inom ca 3 månader drar de in hans körkort.

Problemet är att hans läkare är svår att komma i kontakt med och det är långa väntetider, både på att få en tid och sen ytterligare väntetid på att få ett sådant intyg. Kan de ta ifrån honom körkortet om han inte får in intyget inom rätt tid? Kan de kräva ett nytt intyg varje år? Någon som har erfarenhet av detta?
    Han tar inga mediciner för sin ADHD, om det är av relevans.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden ADHD och körkort, läkarintyg?
  • Långbenopluto
    sweetlife skrev 2016-11-17 18:52:17 följande:
    Att personer med adhd inte ska få ha körkort utan att krångla med läkarintyg, och att ingen som helst hänsyn tas till att det är svårt att få tag på sådana intyg. Ska man behöva bli av med körkortet för att läkaren inte är kontaktbar? Att dessutom förutsätta att man är en sämre förare enbart pga att man har adhd tycker jag är diskriminering, ja. 
    Fast faktum är att man ÄR sämre förare med ADHD, det är ingen diskriminering, det är sanning.
  • sweetlife
    Scalaren skrev 2016-11-17 19:15:52 följande:
    Fast faktum är att man ÄR sämre förare med ADHD, det är ingen diskriminering, det är sanning.
    Statistiskt sett kanske, men det gäller inte alla. Dessutom är män sämre förare än kvinnor, då borde man kanske avkräva ett läkarintyg från alla män.

Kan väl förstå att det är viktigt för att undvika olyckor i trafiken, men jag tycker att det är överdrivet att han ska bli av med körkortet om han inte lyckas få tag på ett intyg inom några månader, det är ju extremt stressande när läkaren inte hör av sig. Kanske kunde samhället underlätta lite för personer med funktionsnedsättningar istället för att bara sätta käppar i hjulet.

Jag känner mig bara orolig då hans jobb och vår ekonomi i hög grad hänger på detta.
  • Holma
    Scalaren skrev 2016-11-17 19:15:52 följande:
    Alla med adhd är inte sämre förare
  • Långbenopluto
    Holma skrev 2016-11-17 21:20:32 följande:
    Nä, men en stor del, och därför väljer transportstyrelsen att ta intyg på alla.
  • Noname00
    sweetlife skrev 2016-11-17 18:52:17 följande:
    Att personer med adhd inte ska få ha körkort utan att krångla med läkarintyg, och att ingen som helst hänsyn tas till att det är svårt att få tag på sådana intyg. Ska man behöva bli av med körkortet för att läkaren inte är kontaktbar? Att dessutom förutsätta att man är en sämre förare enbart pga att man har adhd tycker jag är diskriminering, ja. 
    Det kanske finns en anledning till att dom måste lämna intyg?
    Är det diskriminerande att det krävs läkarintyg för yrkeschaföurer i tung trafik är det också diskriminerande.

Eller är det diskriminerande med glasögonkrav, tänk om jag glömmer dem hemma då får jag ju inte köra, kan vi inte ta bort kravet för glasögon eller vad säger du?
  • Noname00
    Holma skrev 2016-11-17 21:20:32 följande:
    Ska vi släppa ut alla utan intyg och gissa att det går bra?
  • i-o

Intressant rö. påståendet att man även utan medicinering eller sedan medicinering satts ut måste ha läkarintyg. Det låter som ett orimligt krav som absolut går att bestrida. ADHD är en läggning. Inte en sjukdom som t.ex. diabetes.

Vilket lagrum åsyftas? Detta skulle jag aldrig acceptera. Då åker man utomlands och köper ett körkort istället, typ.

• Lilit
    Scalaren skrev 2016-11-18 07:11:56 följande:

Nä, men en stor del, och därför väljer transportstyrelsen att ta intyg på alla.

Det orimliga är ju att de kräver ett nytt intyg varje år, ADHD är ju inte en progressiv sjukdom.
  • Långbenopluto
    Lilit skrev 2016-11-18 08:02:16 följande:
    Det orimliga är ju att de kräver ett nytt intyg varje år, ADHD är ju inte en progressiv sjukdom.
    Nä, men dom vill ha koll att dom inte slutat sin ev. medicinering, eller har blivit sämre på nåt sätt.

Inte ett dugg orimligt.
  • i-o
    Scalaren skrev 2016-11-18 08:14:29 följande:
    Nä, men dom vill ha koll att dom inte slutat sin ev. medicinering, eller har blivit sämre på nåt sätt.

Inte ett dugg orimligt.
    Många har bara preparaten en kort prövotid, om de inte käkar de regelbundet så spelar det ingen som helst roll om de kör årliga checkups och försöker hålla sig á jour.

ADHD är inte degenerativ på något vis, således ingen försämring undantaget bieffekter av medicineringen då medicinen bör sättas ut o det snaraste då det snarare får motsatta effekter i de fallen.

Därtill så kan en psykiatriker inte ett jota beträffande en annan individs lämplighet som förare. Hen kan enbart besluta utifrån tillgänglig data.
Svar på tråden ADHD och körkort, läkarintyg?