• Rumpkulla

Hjälp mig att hitta en ras som passar in på beskrivningen

Under 2017 är det tänkt att vi ska bli med hund. Båda har hundvana men jag är väl mer av ett tävlingsfreak än den som vill ha en mjuk fotvärmare.

Här är då vad vi söker:

* Lagom storlek (hund och bur i bilen får gärna lämna utrymme kvar till barnvagn och veckans storhandling)

* Mycket motor och arbetsvilja

* Kunna placera sig i högre klasser i lydnad och bruks samt ha fysik nog att kunna användas i drag både i snö och på barmark.

* Pälslag som tål mycket utevistelse året runt. Även de dagar då nordanvind ligger på och skarpa snöflingor piskar dig i ansiktet.

* Minimalt med rasbundna sjukdomar. Vet att det inte går att garantera att en individ har 100% hälsa även om föräldradjuren har det. Men vi vill inte ha en hund med genetiska anlag för tex DCM eller Epilepsi där ögonen riskerar att trilla ut under ett anfall.

* Stark, snabb, smidig, alert.

* En ras som inte är avlad för jakt (drivande, stötande el. gryt)

* Renrasig och SKK- registrerad

Vilken ras tänker du på spontant?

• Svar på tråden Hjälp mig att hitta en ras som passar in på beskrivningen
  • Jeblub

Svärfar kanske kan acceptera en vit eller svart schäfer? De är fantastisk vackra :)

• Deceree1
    Jeblub skrev 2016-10-19 15:18:37 följande:

Svärfar kanske kan acceptera en vit eller svart schäfer? De är fantastisk vackra :)

ja, eller en vanlig.

• Jemp
    LsStalgren skrev 2016-10-20 20:34:08 följande:

Min spontana tanke som dyker upp  är en kelpie, eller en blandras :)

Hur tänkte du att ts skulle placera sig i brukstävlingar med en blandras, när den inte ens får tävla?
  • Aniiee
    Jemp skrev 2016-10-20 21:23:40 följande:
    Hur tänkte du att ts skulle placera sig i brukstävlingar med en blandras, när den inte ens får tävla?
    Det finns brukstävlingar för blandrashundar också. Till och med hos SKK. Dock får man ju inte champion på en blandis, men tävla får man.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Sommarlöv

Dansksvensk gårdshund. Iof kort päls, men tåliga. Det går ju att ha skydd på hunden som värmer på vintern. Tycker rasen är en väldigt trevlig, pigg och har just mycket motor i sig ????

• Jemp
    Aniiee skrev 2016-10-20 21:27:43 följande:

Det finns brukstävlingar för blandrashundar också. Till och med hos SKK. Dock får man ju inte champion på en blandis, men tävla får man.

Nej? Inte i bruks. Dock i lydnad, rally och agility.
  • Aniiee
    Jemp skrev 2016-10-26 14:44:40 följande:
    Nej? Inte i bruks. Dock i lydnad, rally och agility.
    Jo. Jag har tävlat i brukgrenar med min blandras, hos SKK (viltspår, personspår, också vall och drag, men jag vet faktiskt inte om de går under bruks nurförtiden.....).  Och en hel del inofficiella tävlingar, förstås.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (Lilla jag)

Skulle säga Belgisk vallhund.

• Ullabellasekreterare

Varför inte husky om du vill hålla på med drag? 

Annars kanske någon av dessa? Bara några förslag. =) 

Malanois, teurveren eller liknande ras 
    Samojed 
    Schäfer eller vit herdehund 
    Isländsk fårhund 
    Kelpie 
    Briard 
    Korthårig collie 
    Howavart 
    Schnauzer 

• Awesome

Belgisk vallhund av valfri sort, men inte malinois från brukslinjer kanske då de kan ha hög jaktlust. Frisk allroundras i smidigt format.

• Anonym (Portisägare)

Blöt, glad & sund - Portugisisk Vattenhund!

Portugisisk vattenhund - En allround hund, väljer du en portis får du hem en liten pajas med mycket driv.

Från början användes den av portugisiska fiskare, dom jobbade ofta i lag om 2 hundar ute på båtarna och användes bland annat till att dyka i och hämta fiskenät, valla in fiskar i nät eller dyka i efter itappde redskap vilket gör vattenaktiviteter till derad paradgren, en tränad portis kan dyka ner till 6 meters djup och är en hejare på att simma då de också användes som simmande rapporthundar mellan båtarna och land. Dom användes även till att vakta fiskebåtarna och dess redskap.

Rasen lämpar sig mycket bra för lydnad, bruks, agility och eftersök.

Uppåt i Sverige fungerar de även som draghundar.

Ska man skaffa portis ska man ha humor, dom är som små clowner som gärna driver med sig själva och andra ;)

Jag och min man har 3 stycken i olika åldrar, en portis har verkligen en av/på knapp, ute är de full fart och de får aldrig nog av att arbeta, när vi kommer in myser de mer än gärna ner sig under täcket och slappnar av så mycket så man i början var orolig för om dom fortfarande andades ;) Jag är även extremt allergisk mot pälsdjur - portisen är den enda rasen som fungerar för mig :) Lycka till i jakten på er nya familjemedlem! <3

• Anonym (jes)
    Jemp skrev 2016-10-20 21:23:40 följande:
    får inte blandrashundar vara med i tävlingar? Varför inte?
  • jeu

En berger picard kanske? Tollare? Briard? Finsk lapphund? Mudi? Finns så många att välja mellan!

Svar på tråden Hjälp mig att hitta en ras som passar in på beskrivningen