Hjälp mig att hitta en ras som passar in på beskrivningen
Blöt, glad & sund - Portugisisk Vattenhund!
Portugisisk vattenhund - En allround hund, väljer du en portis får du hem en liten pajas med mycket driv.
Från början användes den av portugisiska fiskare, dom jobbade ofta i lag om 2 hundar ute på båtarna och användes bland annat till att dyka i och hämta fiskenät, valla in fiskar i nät eller dyka i efter itappde redskap vilket gör vattenaktiviteter till derad paradgren, en tränad portis kan dyka ner till 6 meters djup och är en hejare på att simma då de också användes som simmande rapporthundar mellan båtarna och land. Dom användes även till att vakta fiskebåtarna och dess redskap.
Rasen lämpar sig mycket bra för lydnad, bruks, agility och eftersök.
Uppåt i Sverige fungerar de även som draghundar.
Ska man skaffa portis ska man ha humor, dom är som små clowner som gärna driver med sig själva och andra ;)
Jag och min man har 3 stycken i olika åldrar, en portis har verkligen en av/på knapp, ute är de full fart och de får aldrig nog av att arbeta, när vi kommer in myser de mer än gärna ner sig under täcket och slappnar av så mycket så man i början var orolig för om dom fortfarande andades ;) Jag är även extremt allergisk mot pälsdjur - portisen är den enda rasen som fungerar för mig :) Lycka till i jakten på er nya familjemedlem! <3