• matg

Varför betala av topplån istället för att investera?

Hej!

Jag vänder mig till folket här, då jag tror de flesta här har bättre koll än vad jag har.

Jag har googlat en massa, och nästan överallt så rekommenderar man att betala av sitt topplån innan man börjar investera i fonder. Hur kommer sig detta?

Vi har ett bolån på 1.356.000kr varav topplånet är på 133.500kr. Räntan på Bottenlånet är 1.52% och räntan på topplånet är 1.48%.

Varför borde jag inte amortera så lite som möjligt på topplånet (som kostar mig strax under 2.000kr per år i ränta) och istället investera i i indexfonder som ofta kan ha en avkastning på över 10%?

Mvh Matthias

• Svar på tråden Varför betala av topplån istället för att investera?
  • Kjell2
    matg skrev 2016-10-09 09:41:01 följande:

Hej!

Jag vänder mig till folket här, då jag tror de flesta här har bättre koll än vad jag har.

Jag har googlat en massa, och nästan överallt så rekommenderar man att betala av sitt topplån innan man börjar investera i fonder. Hur kommer sig detta?

Vi har ett bolån på 1.356.000kr varav topplånet är på 133.500kr. Räntan på Bottenlånet är 1.52% och räntan på topplånet är 1.48%.

Varför borde jag inte amortera så lite som möjligt på topplånet (som kostar mig strax under 2.000kr per år i ränta) och istället investera i i indexfonder som ofta kan ha en avkastning på över 10%?

Mvh Matthias

En anledning är det du skriver "kan ha" . En investering kan ge bättre avkastning men det är inte säkert.
  • Peonies

Som tidigare skrev, en fondinvestering "kan ge" bättre avkastning. Dessutom är det sunt att amortera av topplånet på fastigheter. Vad skulle t.ex hända om värdet på huset sjönk kraftigt och huset är belånat till max? Ni skulle vara skuldsatta utan tillräckliga tillgångar. Låt då leka med tanken att större delen av Sveriges befolkning hamnar i den situationen, det skulle kunna leda till stor kris på marknaden likt den som var -08.

• Ekonom10

Jag förstår hur du tänker. Men, ett prisfall som gör att ert hus blir mindre värt än bottenlånet kan hända.  Större prisfall har hänt de senaste decennierna. I en finanskris kommer även dina fonder att sjunka, och det går vädligt fort. Risken är att du står med ett hus som är värt mindre än lånen och dina fonder har gröpts ut i en väldig fart. Så länge du kan betala lånen är krisen inte akut. Däremot är ni väldigt riskexponerade om ni skulle bli arbetslösa eller betalningsförmågan av någon anledning går ner. Och vad händer med räntan?

En avkastning på en indexfond på netto 10% över tid är ganska optimistiskt. Men  att klara en förränting över din låga låneränta är fullt görbart. Risken, som jag ser det, är att eftersom sparräntan är obefintlig eldas fonder och börser på av pengar som folk vill ha förräntning på, för många tycker att det finns inga altarnativ till börsen. Jag kan inte bedöma om börserna är övervärderade, who knows?

Allt handlar om att bedöma risker. Jag hade sett till att få bort topplånet för att skapa utrymme för marginaler. För att sitta lite säkrare vid ett eventuellt prisfall på bostäder, fall på börsen, räntehöjningar och sämre hushållsekonomi. Det är för många stora faktorer som man som enskild husägare inte har kontroll över. Så resonerar jag :). 

• Tobbeee

Om du har ett topplån med ränta <1.5% ska du självklart investera dina pengar istället för att amortera!

Att ha lån är inget dåligt i sig, det vet alla som har framgångsrika företag!

• Noname00

Alla är olika en del mår bra av att extraamortera 2000kr i månaden.
    Jag tycker inte det gör någon skillnad när räntan är så låg, då är det bättre att spara 24k i en fond.

Jag har valt att spara på konto en tid för att bygga upp en buffert för att sedan investera i högriskfonder.
    Har man ett par 100k så går det att göra pengar på 5-10år sikt.
    10-15% varje år på 500k är inte så dåligt, har man lite diciplin så kan man lägga in allt i en räntefond när det gått bra en tid för att sedan flytta över till högriskfond igen när det gåttt ned, men som sagt det är ett spel.
    På 5-10 år kommer det troligtvis ha genererat mer vinst än vad man hade amorterat av om man extraamorterat, man kan då ta avkastningen och använda till amortering och fortfarande ha startkapitalet kvar.

Eller om man vill vara lite säker så amorterar man extra en gång om året.
    Tror att det viktiga är att man gör något av de 2 antingen extraamorterar man varje månad eller sparar för bättre avkastning.

Dom som konsumerar upp tidigare vinster på boende på konsumtion tror jag kommer få det lite jobbigt.

Bostadsmarknaden kan gå ned och priserna ränta gå upp men det kommer nog inte hända på en dag eller en månad det finns gott om tid att agera om man vill skjuta till kapital.

Svar på tråden Varför betala av topplån istället för att investera?