Varför betala av topplån istället för att investera?
Alla är olika en del mår bra av att extraamortera 2000kr i månaden.
Jag tycker inte det gör någon skillnad när räntan är så låg, då är det bättre att spara 24k i en fond.
Jag har valt att spara på konto en tid för att bygga upp en buffert för att sedan investera i högriskfonder.
Har man ett par 100k så går det att göra pengar på 5-10år sikt.
10-15% varje år på 500k är inte så dåligt, har man lite diciplin så kan man lägga in allt i en räntefond när det gått bra en tid för att sedan flytta över till högriskfond igen när det gåttt ned, men som sagt det är ett spel.
På 5-10 år kommer det troligtvis ha genererat mer vinst än vad man hade amorterat av om man extraamorterat, man kan då ta avkastningen och använda till amortering och fortfarande ha startkapitalet kvar.
Eller om man vill vara lite säker så amorterar man extra en gång om året.
Tror att det viktiga är att man gör något av de 2 antingen extraamorterar man varje månad eller sparar för bättre avkastning.
Dom som konsumerar upp tidigare vinster på boende på konsumtion tror jag kommer få det lite jobbigt.
Bostadsmarknaden kan gå ned och priserna ränta gå upp men det kommer nog inte hända på en dag eller en månad det finns gott om tid att agera om man vill skjuta till kapital.