• Anonym (anonym)

Hur många resor kan man åka på utan att ta med bonusbarnen?

Jag och min sambo älskar att resa och vi har haft turen att vi har haft råd och åka 5 gånger under våra 3 år tillsammans. Det har även blivit någon skidsemester i sverige och en två weekend resor på sommaren inom sverige. Nu är det så att bonusarna som är 9 och 6 år gamla tycker vi är dumma som aldrid tar med dom. Har dom bara vh och det är dyrt och åka med barn och som sagt älskar vi och resa och prioterar resor istället för nya kläder och sånt.
    Vad anser ni måste man känna att åka på barnsemestar utomlands eller räcker de och åka på en kort resa/år inom sverige?

• Svar på tråden Hur många resor kan man åka på utan att ta med bonusbarnen?
  • Anonym (bonus)

Vi har åkt på resor både ensamma och med alla barnen (både jag och mannen har barn sedan tidigare, inga gemensamma). Hittills har vi inte åkt på några resor med bara ett av barnen, men nu ska vi faktiskt åka med bara mitt barn den här gången. Detta beror på att mannen kommer att vara upptagen delar av resan med arbete, och jag klarar bara inte av att hantera ett av hans barn ensam. Han är ständigt hånfull, elak och struntar fullkomligt i vad jag säger (han är snart myndig så jag kan inte precis ta honom under armen och knata iväg heller). Hans andra barn hade jag utan vidare kunnat resa med ensam, så det är väl en personfråga också och inte bara "mitt eller ditt". Hade gärna tagit med hans andra barn på den här resan också, men vet inte hur man motiverar det för dem.

• John22

Det låter väldigt egoistiskt och elakt att bara åka på semester i Sverige med styvbarnen och sedan slå på stort när det gäller er själva. Det gäller dock främst din make, eftersom det inte är dina ungar, även om även du har ansvar som blivit tillsammans med någon med barn.

Han borde verkligen kunna unna barnen en utlandsresa då och då med tanke på att han bara träffar dem varannan helg. Det är ju dock inte en resa du behöver följa med på om du tycker att det är slöseri med pengar.

• Anonym (anonym)
    John22 skrev 2017-06-15 11:52:51 följande:

Det låter väldigt egoistiskt och elakt att bara åka på semester i Sverige med styvbarnen och sedan slå på stort när det gäller er själva. Det gäller dock främst din make, eftersom det inte är dina ungar, även om även du har ansvar som blivit tillsammans med någon med barn.

Han borde verkligen kunna unna barnen en utlandsresa då och då med tanke på att han bara träffar dem varannan helg. Det är ju dock inte en resa du behöver följa med på om du tycker att det är slöseri med pengar.

Är det en rättighet att åka utomlands numera?
  • Anonym (anonym)
    smulpaj01 skrev 2017-06-15 08:18:36 följande:

Om denna tråd var på riktigt hoppas jag att ts är dumpad nu och att pappan har träffat en vettig kvinna istället

Tråden är sann och vi jag och mannen håller fortfarande ihop...
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2017-06-15 08:18:36 följande:

Om denna tråd var på riktigt hoppas jag att ts är dumpad nu och att pappan har träffat en vettig kvinna istället

Fast pappan verkar ju ha samma tankar?

Ps - jag säger INTE att jag tycker tänket är ok - men det verkar inte helt schysst att direkt attackera bobusföräldern när föräldern tänker likadant. Visar ju bara på att man enbart försöker skylla på den nya.

Du vet, jag frågade dig varför du ger dig på bonusmammor, här är ett sådant tillfälle.

Varför "hoppas du blir dumpad och pappan hittar en vettig kvinna" när det lika mkt är pappan?
  • Brumma
    Anonym (anonym) skrev 2017-06-15 21:59:10 följande:

Är det en rättighet att åka utomlands numera?

Ni vuxna verkar ju anse det?

Nej, det är ingen rättighet att åka utomlands. Men det är jäkligt orättvist att åka på FLERA utomlandssemestrar om året och utesluta halva familjen.

Hade ni vuxna sällan åkt utomlands hade det liksom inte varit ngt att bli upprörd över ;)
  • Ess

Finns det fler barn i familjen så får man göra det hyfsat rättvist dem emellan, annars tycker jag att ni vuxna själva kan resa hur mycket ni vill utan att släpa på hans ungar.

• modsey

Hsr ni gemensamma barn också? Och i så fall är de med på resorna?

Vi har bpde gemensamma barn som är ca 8 år. Sen har vi barn från tidigare äktenskap som dock flyttat hemifrån nu men som har bott hos oss på heltid förut..

Vi har rest på olika vis. Själva bara vi två npgra gånger, i svetge men också utomland. Då på mer cityresor som ex Paris. Vi har också rest allihop. Både på skidresor i Sverige och utomlands ex Thailand en månad och hyrt hus i Spanien. Sen har jag rest själv med mina stora barn någon gång och även själv med min nya man och våra barn. Så reser vi ju mest av naturliga skäl då de andra är så stora nu.

Men som svar på din fråga. Jo man bör resa med sina barn om man själv reser som ni gör. Sen om pappan reser själv med dem eller ni tillsammans spelar mindre roll. Men att enbart resa med dig och aldrig med hans barn är ocharmigt....

• Anonym (bibo)
    Anonym (anonym) skrev 2016-09-12 21:25:34 följande:

Jag och min sambo älskar att resa och vi har haft turen att vi har haft råd och åka 5 gånger under våra 3 år tillsammans. Det har även blivit någon skidsemester i sverige och en två weekend resor på sommaren inom sverige. Nu är det så att bonusarna som är 9 och 6 år gamla tycker vi är dumma som aldrid tar med dom. Har dom bara vh och det är dyrt och åka med barn och som sagt älskar vi och resa och prioterar resor istället för nya kläder och sånt.

Vad anser ni måste man känna att åka på barnsemestar utomlands eller räcker de och åka på en kort resa/år inom sverige?

Jag förstår om barnen tycker att ni är orättvisa. Kan ni åka så ofta så har ni ju råd att åka med barnen med. Hur kan pappan med att resa så ofta och rättfärdiga det inför barnen?? Så hade inte jag kunnat eller velat göra mot mina bonusar...
  • Anonym (Exfru)

Man får resa hur mycket man vill utan att ta med bonus.Finns ingen lag på detta än.

Svar på tråden Hur många resor kan man åka på utan att ta med bonusbarnen?