• Malva2015

måste sova på rygg:(

Jag har hört att man inte ska sova på rygg men jag får så ont under revbenen om jag inte gör det eftersom mina organ är i kläm på någon vänster och värre lär det bli.. Snart inne i v 28.

Någon som kan lugna mig och säga att det är okej?

• Svar på tråden måste sova på rygg:(
  • JagOchKulan

Min bm säger att man absolut inte ska sova på rygg...

Vill också sova på rygg, men vågar inte ta risken och sova på rygg...

Sover sittandes istället *hah* är inne på v 33

• Malva2015
    JagOchKulan skrev 2016-08-12 20:02:36 följande:

Min bm säger att man absolut inte ska sova på rygg...

Vill också sova på rygg, men vågar inte ta risken och sova på rygg...

Sover sittandes istället *hah* är inne på v 33

Sittandes? Men det trycker ju också på bak i ryggen.. Usch :(
  • Aileen Allannah

Det som kan hända är att barnet och livmodern trycker på vena cava, vilket kan göra dig illamående bland annat. I så fall så flyttar du på dig, i övrigt går det bra att ligga på rygg.

• Jennymariaa

Man kan ju inte styra hur man ligger i sömnen? Vaknar varje morgon liggandes på rygg & det har inte hänt något eller vad tippar ni på? Haha

• NollÅtta

Ligg på rygg det är ingen fara. Om man känne obehag så vänder man sig

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Emroos

Har läst på lite om detta. Vad jag läst är att om man sover på rygg kan man klämma åt vena cava som ger syre till dig och barnet. Oftast märker kvinnan obehag innan något händer och ändrar ställning även i sömnen om detta händer. Och att detta oftast drabbar kvinnor med övervikt då det blir mer belastning. Meeeen om detta vore vanligt tror jag barnmorskor hade varnat mer för detta än vad de gör idag och man hade läst mer om detta med. Men att hitta bekväm sovställning blir oftast bara ännu svårare. Testa försök ha mer kuddar runt/under dig ? : )

• Emroos

Har läst på lite om detta. Vad jag läst är att om man sover på rygg kan man klämma åt vena cava som ger syre till dig och barnet. Oftast märker kvinnan obehag innan något händer och ändrar ställning även i sömnen om detta händer. Och att detta oftast drabbar kvinnor med övervikt då det blir mer belastning. Meeeen om detta vore vanligt tror jag barnmorskor hade varnat mer för detta än vad de gör idag och man hade läst mer om detta med. Men att hitta bekväm sovställning blir oftast bara ännu svårare. Testa försök ha mer kuddar runt/under dig ? : )

• Zoey83

Tror som ovanstående att bm borde varnande om det hade betydelsefull risk.

Själv kan jag inte! ligga på rygg ens i 20 sekunder, börjar då bli illamående/yr. Jag är inte överviktig heller.

• palmskan

Alltså vad i hela friden, har aldrig hört om detta innan? Och absolut inte hos BM? Jag är överviktig och har sovit på rygg genom 1 1/2 graviditet, förvisso växlat med att sova på sida men.. Har aldrig känt obehag eller något sådant, och 1a bebisen mådde ju prima. Andra verkar nöjd och sprattlig där inne. Om det nu förelåg en stor risk, eller större, för överviktiga borde ju någon Bm vid något tillfälle informerat mig tycker jag.

• Malva2015

Tack alla för att ni svarar. Problemet med detta är att det verkar som ungefär varannan bm varnar ordentligt , andra säger inget.

Min egen bm bryr sig inte om något så jag har inte så stort förtroende till vad dom ger för råd. Känns som dom är lite "händer det så händer det" på mvc.

De senaste undersökningarna om detta säger att mamman inte behöver märka någonting . Detta bekräftades även av en vän till mig vara pojka hjärtljud gick ner när hon av en slump låg på rygg hos bm. Hon blev strängt förbjuden att sova på rygg och hon är liten och smal.

Oroar mig så mkt för detta. Man vill ju sin bebis bästa!

• NollÅtta

Ha en sport-bh eller likn på dig och pula in ett par tennisbollar i ryggen. Då blir det nog för obekvämt att ligga på rygg och man borde vända sig även i sömnen.

• Malva2015
    NollÅtta skrev 2016-08-13 17:45:09 följande:

Ha en sport-bh eller likn på dig och pula in ett par tennisbollar i ryggen. Då blir det nog för obekvämt att ligga på rygg och man borde vända sig även i sömnen.

Ja men så kan jag ju inte sova alls eftersom jag har råont när jag ligger på sidorna :D
  • NollÅtta

Aa just det...va fan gör man dårå..kanske lite halvliggandes på rygg? Kuddar bakom ryggen eller under madrassen..?

• Malva2015
    NollÅtta skrev 2016-08-13 23:35:34 följande:

Aa just det...va fan gör man dårå..kanske lite halvliggandes på rygg? Kuddar bakom ryggen eller under madrassen..?

Ja jag lyckas somna i halvsnea ställningar . Det är nog gallsten jag har så jag får söka för det
  • mxbella

Jag tänker lite såhär, både när du är på rul men också hos bm när de lyssnar hjärtljud och mäter magen så ligger du på rygg.. Då är de ju aldrig något snack om att bebisens hjärtljud går ned? Däremot frågade de ifall jag blev yr av att ligga länge på rygg... Så jag tror egentligen inte de är någon fara, sålänge inte du blir yr och mår dåligt av de. Och då är de ju för din skull du bör lägga dig på sidan?

Svar på tråden måste sova på rygg:(