• levainuetblogg

Ofrivilligt barnlös-vår resa

Jag och min sambo har försökt att bli gravida i 1,5 år- utan resultat. Om några veckor startar vi utredning för att se om det finns någon orsak till att vi är ofrivilligt barnlösa.

Kanske är vi fler här ute som är i samma situation?

Det här är vår resa: www.nouw.se/levainuet

Stay tuned!
  • Svar på tråden Ofrivilligt barnlös-vår resa
  • Kelsson1
    levainuetblogg skrev 2016-08-11 13:06:44 följande:

Jag och min sambo har försökt att bli gravida i 1,5 år- utan resultat. Om några veckor startar vi utredning för att se om det finns någon orsak till att vi är ofrivilligt barnlösa.

Kanske är vi fler här ute som är i samma situation?

Det här är vår resa: www.nouw.se/levainuet

Stay tuned!
    Jag läste din blogg och kände igen mig.
    Jag var där du är nu innan vi lyckades att få våra guldklimpar.
    Minns så väl den där längtan och besvikelsen varje månad när mensen envisades med att komma.
    De månaderna när mensen var sen så kom förhoppningarna ännu högre och raset var än värre när den ändå kom.
    Vi fick aldrig riktig förklaring till vår barnlöshet.
    Efter utredning visade sig att jag hade för mycket övervikt och kunde inte få behandling på en gång. Det gjorde att det tog hela 8 år för oss innan vår dotter kom genom IVF.
    Tyvärr får man höra många dumma kommentarer om folk vet att man försöker skaffa barn. Att man ska slappna av och tänka på något annat är bara ett av de.
    Folk vill väl men de förstår inte hur det är.
    Idag har vi lyckats få två barn genom IVF, en flicka och en pojke känns som man vunnit jackpot på lotto två gånger
    Önskar er lycka till!
  • levainuetblogg

[quote=76895092][quote-nick]Kelsson1 skrev 2016-08-19 06:48:26 följande:[/quote-nick]Jag läste din blogg och kände igen mig.

Jag var där du är nu innan vi lyckades att få våra guldklimpar.

Minns så väl den där längtan och besvikelsen varje månad när mensen envisades med att komma.

De månaderna när mensen var sen så kom förhoppningarna ännu högre och raset var än värre när den ändå kom.

Vi fick aldrig riktig förklaring till vår barnlöshet.

Efter utredning visade sig att jag hade för mycket övervikt och kunde inte få behandling på en gång. Det gjorde att det tog hela 8 år för oss innan vår dotter kom genom IVF.

Tyvärr får man höra många dumma kommentarer om folk vet att man försöker skaffa barn. Att man ska slappna av och tänka på något annat är bara ett av de.

Folk vill väl men de förstår inte hur det är.

Idag har vi lyckats få två barn genom IVF, en flicka och en pojke känns som man vunnit jackpot på lotto två gånger

Önskar er lycka till![/

Hej,

Vad härligt att höra att ni fick era guldklimpar tillslut efter så många års kämpande :) även fast man faller från bergets högsta topp varje månad, så är det ändå de här solskenshistorierna som gör att man orkar hålla modet och vågar hoppas igen.

Det är knappt två veckor kvar tills vi ska träffa en läkare. Det ska bli gott å äntligen få komma igång med den här prosessen nu :)

• Mörksugga

Hej! Jag och min man kämpar också med att få barn. Jag hänger på här även om vi har kommit lite längre :)

Vi ringde för att få starta utredning i april och var på samtal i veckan efter att ha gjort spermaprov och blodprover. Proverna visade att allt såg bra ut. En kontroll/spolning av äggledare gjordes också och allt såg fint ut - dock tyckte jag att det gjorde väldigt ont. Nu väntar vi på provsvar om jag har nedsatt sköldkörtelfunktion för i så fall ska jag börja äta levaxin. Annars blir nästa steg pergotime.

Jag eller vi har ingen blogg men jag kikar in på era - vi skriver dock lite privat för vår egen skull. Får se om det är något vi vill lägga upp senare.

Jag önskar er lycka till!

• levainuetblogg

Hej,

Du är så välkommen till tråden :)

Det är skönt att prata med andra i samma situation. Ingen annan som inte har varit här där vi är nu har nog svårt att förstå exakt hur det känns.

Hur länge har ni försökt få barn? Vi har försökt snart i 1,5 år.

• Mörksugga
    levainuetblogg skrev 2016-08-20 16:31:57 följande:

Hej,

Du är så välkommen till tråden :)

Det är skönt att prata med andra i samma situation. Ingen annan som inte har varit här där vi är nu har nog svårt att förstå exakt hur det känns.

Hur länge har ni försökt få barn? Vi har försökt snart i 1,5 år.

Nej, verkligen! Det är ju en känsla man önskar att man fick vara utan..

Jag har varit utan preventivmedel sedan 2011 men av olika anledningar (bröllop, jobb) har vi inte försökt aktivt hela tiden. När vi sökte i april hade vi nog försökt aktivt i ca 1,5 år så närmare 2 nu.
Svar på tråden Ofrivilligt barnlös-vår resa