Någon mer med utmattningssyndrom?
Hej!
Jag är hemma och sjukskriven för utmattningssyndrom, finns det fler? Hur mår ni? Vad gör ni för att må bättre?
Kram
Hej!
Jag är hemma och sjukskriven för utmattningssyndrom, finns det fler? Hur mår ni? Vad gör ni för att må bättre?
Kram
Puffar
Jag har också utmattningssyndrom. På detta är jag också gravid. Ska börja jobba vecka 30 och då 25% efter den veckan ska jag börja jobba 50%. Jag har redan ångest och undrar hur detta ska gå. Pga detta kan jag inte sova ordentligt, precis så som jag hade det innan jag blev sjukskriven.
Jag är sjukskriven för utmattningsdepression sedan i höstas. Jobbar dock 50% nu men märker att jag har en lång väg tillbaka till mitt vanliga jag. Det var jag som ville börja jobba men egentligen hade man nog behövt vara sjukskriven 100% en lång tid. Fortf klarar jag ingen stress och kan inte ha flera bollar i luften samtidigt. Oroar mig över att jag aldrig ska bli "frisk". Vila, träning och bra kost ska hjälpa. Själv klarar jag dessvärre inte av att träna ännu utan får fysiska bakslag på utmattningen. Byta jobb har jag hört är nödvändigt plus terapi för att få hjälp med ens dåliga självkänsla och sluta pressa sina prestationer.
Det låter ju hemskt att börja jobba om du bara av tanken att gå dit får ångest! Har du pratat med läkaren om det? Känns ju lite extra viktigt att du mår bra när du är gravid!
Jag fick också råden att träna äta bra och näringsrik mat, vila och göra roliga saker. Men sen jag blev sjukskriven har jag varit helt slut i kroppen, åkt på förkylning, öroninflammation, ögoninflammation och bihåleinflamation.. känns som om kroppen inte orkar med alls och hur ska man då kunna träna? jag tappar även massor med hår och så fort jag måste göra något som stressar det minsta så blir jag att se dåligt.. jag har svårt att göra saker rätt också, har lagt tvätten i soptunnan, värmt mat i micron men glömde bort att äta den, problem med stavning och säger ofta fel ord, mm..
Känner rädsla jag med för att jag aldrig kommer bli "frisk", ibland tror jag jag håller på att bli galen..
Usch ja.. Känner ingen det där med att vara förvirrad och säga fel ord. Vad jobbar du med och vad ledde till din utmattning? Hade varit skönt att höra om någon som blivit helt återställd..
Mmm, jag vet känns inte alls bra. Har inte pratat med min läkare än. Men tänkte prova jobba 25% och se hur det känns. Men tror inte det kommer gå så bra. För cirka 4-5 veckor sedan skulle jag på möte på jobbet för att gå igenom och planera lite när jag kommer tillbaka och skriva det där pappret till Försäkringskassan. Bara det gav mig ångest... Jag var där i cirka 45-60min och jag var helt slut efteråt.
På detta så har jag mer än 1 timmes enkel resväg med buss och tåg. Att behöva passa de tiderna och behöva sitta bland alla människor det ger mig enorm ångest! Usch, får hoppas det går bra!
Usch ja.. Känner ingen det där med att vara förvirrad och säga fel ord. Vad jobbar du med och vad ledde till din utmattning? Hade varit skönt att höra om någon som blivit helt återställd..
Jag har varit sjukskriven för utmattningsdepression och blivit frisk, helt återställd. Jag har prioritererat om lite saker och ting i mitt liv så jag får balans i livet. Jag var ganska tidigt inställd på att komma tillbaka livet och jobbet och tog emot all hjälp jag erbjöds.
Skönt att få veta! Hade du stressjänslighet, minnes- och koncentrationssvårigheter? Hur längs var du sjukskriven? Kan du se vad som gjorde att du blev frisk?
Hej på er!
Jag tror att jag är utbränd... igen kanske.
Är egen företagare och vill egentligen göra nått annat.
Hur som helst så började nog allt för snart 8 år sedan då jag fick barn. Det var mycket problem i början och jag sov aldrig mer än 1 timme i stöten till hen var ca 4 månader. När hen var 5 månader började vi totalrenovera vårat hus. För att göra en lång historia kort så blev jag totalt sömnstörd av detta och sov inte en hel natt på 2 år. Somnade som en klubbad men vaknade snart och i bästa fall behövde jag bara ligga vaken 2 timmar men ibland låg jag och vred mig uppemot 5 tim.
Det blev dock bättre och bättre till för nu ca 4 år sedan då mina arbetsförhållanden ändrades och jag fick alldeles för mycket att göra på jobbet plus att jag fortsatte hemma i samma tempo med tidskrävande hobby, renoveringar mm.
Nu sa kroppen ifrån och jag fick diverse fysiska symptom. Huvudvärk, yrsel, muskelryckningar. Senare kom även högt blodtryck och hjärtarytmier. Jätteobehagligt men ofarligt efter många undersökningar.
Åt medicin, blev hårdare på jobbet och drog ner på arbetstimmarna.( Kan inte sjukskriva mig hur gärna jag än vill)
Två år tog det att komma tillbaka till ett någorlunda "friskt" liv utan mediciner.
Det här är nu alltså två år sedan och jag har blivit väldigt stresskänslig iomed allt som varit.
Har lärt mig hur jag kan leva och undvika för att inte hamna i det igen.
MEN! I höstas började jag få mer jobb och tog på mig en timme extra per dag. Det gick ju bra och den timmen ökade och blev nu i våras 2-3 timmar mer per dag. Gick bra det med tills jag en dag hade väldigt mycket att göra hemma. Roliga saker och jag var igång från tidig morgon till sena kvällen, ca 14 timmar utan mycket vila. Då kom det tillbaka. Så dumt! Jag borde veta bättre.
Dagen efter var hjärtklappningen/arytmierna tillbaka.
Med mycket på jobbet som vanligt på våren så kunde jag inte trappa ner. Har mått jättedåligt och sista två veckorna innan min semester så var jag såå trött. Har ett jobb dr jag står hela dagarna för bästa resultat men jag var tvungen att sitta och hänga över bordet. Sen åkte vi på semester som inte var direkt vila. Två veckor in i min semester så kom nu mer symptom.
Daglig huvudvärk, mer eller mindre intensiv med migrän, fysisk trötthet. Rör jag på mig för länge blir jag helt matt och skakig. Yrsel, domningar i händer, framförallt ena handens fingrar, muskelryckningar / pirrningar händer, armar, ansikte.
Har även börjat få sån ångest. Vaknar ofta på nätterna med ångest.
Om ni orkat läsa hit så förstår ni att jag har mest fysiska symptom. Hjärnan är trots allt rätt "klar". Jag har dåligt minne men tycker att jag kan koncentrera mig bra och har koll på flera saker samtidigt runtomkring mig.
Min ångest kommer bla av domningarna, yrseln och huvudvärken. Mitt förnuft säger att det är pga stress jag mår så här men ändå gnager nått inom mig att jag drabbats av en hjärntumör eller annat hemskt.
Kan inte ni andra berätta vad ni haft för symptom och vad ni vet om fysiska symptom på stress. När jag googlar kommer det upp mest om hjärntrötthet. Inte så mycket fysiska symptom.
Hej på er!
Jag tror att jag är utbränd... igen kanske.
Är egen företagare och vill egentligen göra nått annat.
Hur som helst så började nog allt för snart 8 år sedan då jag fick barn. Det var mycket problem i början och jag sov aldrig mer än 1 timme i stöten till hen var ca 4 månader. När hen var 5 månader började vi totalrenovera vårat hus. För att göra en lång historia kort så blev jag totalt sömnstörd av detta och sov inte en hel natt på 2 år. Somnade som en klubbad men vaknade snart och i bästa fall behövde jag bara ligga vaken 2 timmar men ibland låg jag och vred mig uppemot 5 tim.
Det blev dock bättre och bättre till för nu ca 4 år sedan då mina arbetsförhållanden ändrades och jag fick alldeles för mycket att göra på jobbet plus att jag fortsatte hemma i samma tempo med tidskrävande hobby, renoveringar mm.
Nu sa kroppen ifrån och jag fick diverse fysiska symptom. Huvudvärk, yrsel, muskelryckningar. Senare kom även högt blodtryck och hjärtarytmier. Jätteobehagligt men ofarligt efter många undersökningar.
Åt medicin, blev hårdare på jobbet och drog ner på arbetstimmarna.( Kan inte sjukskriva mig hur gärna jag än vill)
Två år tog det att komma tillbaka till ett någorlunda "friskt" liv utan mediciner.
Det här är nu alltså två år sedan och jag har blivit väldigt stresskänslig iomed allt som varit.
Har lärt mig hur jag kan leva och undvika för att inte hamna i det igen.
MEN! I höstas började jag få mer jobb och tog på mig en timme extra per dag. Det gick ju bra och den timmen ökade och blev nu i våras 2-3 timmar mer per dag. Gick bra det med tills jag en dag hade väldigt mycket att göra hemma. Roliga saker och jag var igång från tidig morgon till sena kvällen, ca 14 timmar utan mycket vila. Då kom det tillbaka. Så dumt! Jag borde veta bättre.
Dagen efter var hjärtklappningen/arytmierna tillbaka.
Med mycket på jobbet som vanligt på våren så kunde jag inte trappa ner. Har mått jättedåligt och sista två veckorna innan min semester så var jag såå trött. Har ett jobb dr jag står hela dagarna för bästa resultat men jag var tvungen att sitta och hänga över bordet. Sen åkte vi på semester som inte var direkt vila. Två veckor in i min semester så kom nu mer symptom.
Daglig huvudvärk, mer eller mindre intensiv med migrän, fysisk trötthet. Rör jag på mig för länge blir jag helt matt och skakig. Yrsel, domningar i händer, framförallt ena handens fingrar, muskelryckningar / pirrningar händer, armar, ansikte.
Har även börjat få sån ångest. Vaknar ofta på nätterna med ångest.
Om ni orkat läsa hit så förstår ni att jag har mest fysiska symptom. Hjärnan är trots allt rätt "klar". Jag har dåligt minne men tycker att jag kan koncentrera mig bra och har koll på flera saker samtidigt runtomkring mig.
Min ångest kommer bla av domningarna, yrseln och huvudvärken. Mitt förnuft säger att det är pga stress jag mår så här men ändå gnager nått inom mig att jag drabbats av en hjärntumör eller annat hemskt.
Kan inte ni andra berätta vad ni haft för symptom och vad ni vet om fysiska symptom på stress. När jag googlar kommer det upp mest om hjärntrötthet. Inte så mycket fysiska symptom.
Ja, jag vet ju att det är ohållbart :-/ Och jag ska göra stora ändringar i mitt liv!
Skulle bara vara intressant att höra andras erfarenheter ??
Ja, jag vet ju att det är ohållbart :-/ Och jag ska göra stora ändringar i mitt liv!
Skulle bara vara intressant att höra andras erfarenheter ??
Tack för pepp Anonym (frisk)