• Anonym (CE)

Känner mig dåligt behandlad av min chef

Känner mig väldigt dålig behandlad av min chef. Lite om varför:

För lite mer än 1,5 vecka sen gick en i min familj bort. Vi stod varandra så nära att det blev väldigt jobbigt för mig att jobba. Så jag var hemma hela förra veckan och var idag hos läkarn och fick sjukintyg fram tills söndag.

Jag började mitt nya jobb 2 maj. Jag kom hem från Turkiet den 1 maj och blev dålig första veckan i magsjuka så kunde ej jobba då. Sen var jag tillbaka på jobbet igen den 10 maj. Den helgen 13-14 maj blev min syster dålig och jag var tvungen att ta henne till akuten för hon behövde akut vård. Så då jobbade jag inte heller. Och nu har jag som sagt vart sjukskriven pga bortgång i familjen. 

Jag ringde min chef idag och sa att jag är sjukskriven fram tills söndag och är åter nästa vecka. Men hon började prata om att det är tråkigt att jag har varit borta (vilket jag förstår) och det har blivit svårt på jobbet (vilket jag också förstår) men sen kommer hon och säger att hon tyckte det var orimligt att jag tog min syster till akuten? Jag hann aldrig berätta VARFÖR jag tog henne dit utan hon fortsatte säga att det var orimligt och orimligt att jag varit borta så mycket? Jag har ju haft en anledning och det känns inte som att chefen bryr sig ett dugg. Om man sörjer någon gör alla det olika. Vissa vill jobba, andra vill helst vara hemma osv. Och för att jag enbart hade ett vikariat på 6mån blev jag tyvärr av med det nu. Vilket enligt mig känns väldigt konstigt. Enligt mig känns det som att hon tycker det är orimligt att jag har sörjt. Är det okej av en chef att göra detta? 

Och SNÄLLA vill inte ha några idiot kommentarer. Mår redan dåligt som det är.

• Svar på tråden Känner mig dåligt behandlad av min chef
  • goldenre

Enligt de flesta kollektivavtal har man rätt till permission 1 dag vid nära anhörigs död eller vid hemmaboende nära anhörigs plötsliga sjukdom. Nu tycker väl de flesta att det är rimligt att vara hemma några dagar till om ens nära anhöriga dör men sjukskriven i 2 veckor? Aldrig hört talas om, sorgen får man hantera även om man jobbar. Skulle ha förståelse för det om det är ens partner eller barn som dog, inte annars. Du har valt att vara hemma två veckor för att sörja och får ta konsekvenserna av det. Är du väldigt ung? Annars bör man ha lärt sig att man inte kan vara hemma från jobbet så fort man (eller ens syster, bror, katt etc) tycker det är lite motigt. I alla fall om man vill ha ett jobb.

• Furienna
    goldenre skrev 2016-05-28 09:42:01 följande:

Enligt de flesta kollektivavtal har man rätt till permission 1 dag vid nära anhörigs död eller vid hemmaboende nära anhörigs plötsliga sjukdom. Nu tycker väl de flesta att det är rimligt att vara hemma några dagar till om ens nära anhöriga dör men sjukskriven i 2 veckor? Aldrig hört talas om, sorgen får man hantera även om man jobbar. Skulle ha förståelse för det om det är ens partner eller barn som dog, inte annars. Du har valt att vara hemma två veckor för att sörja och får ta konsekvenserna av det. Är du väldigt ung? Annars bör man ha lärt sig att man inte kan vara hemma från jobbet så fort man (eller ens syster, bror, katt etc) tycker det är lite motigt. I alla fall om man vill ha ett jobb.

Alla är inte perfekta maskiner på jobbet. TS kan ju inte rå för att hon fick magsjuka, eller att hennes syster blev akut sjuk och dog. 
  • Fanny b
    Furienna skrev 2016-05-28 11:04:49 följande:
    Alla är inte perfekta maskiner på jobbet. TS kan ju inte rå för att hon fick magsjuka, eller att hennes syster blev akut sjuk och dog. 
    Det var inte systern som dog, utan en anhörig till ts.  Systern blev akut sjuk och ts valde att stanna hos henne på sjukhuset istället för att jobba. Ett förståeligt val men om man vill behålla ett vikariat hade det varit bättre att åka in med henne till akuten och sedan åkt och jobbat.
    I ts handlar det troligen också om att allt hände på kort tid, visst hon hade otur men det sista med systern kunde fått arbetsgivaren att börja misstro henne.
    Ur en arbetsgivares synvinkel är det olika alarmerade om en anställd är hemma så fort det blir en kris. Inte för att denne vill ha robotar till anställda utan för att alla anställda inte skulle kunna jobba vid kriser så skulle det blir rörigt på arbetsplatsen, då det är vanligt att ha kriser.
  • Furienna

Okej, jag trodde att det var systern som hade dött. Förlåt. 

Men annars kan ju jag bara se det som att TS hade en förskräcklig otur. Visst förstår jag också hur chefen måste ha tänkt. Men jag tycker också att hon kunde förstå att det livet kan skita sig ibland för en anställd. 

• Anonym (Arbetsgivare)
    Furienna skrev 2016-05-28 11:46:50 följande:

Men annars kan ju jag bara se det som att TS hade en förskräcklig otur. Visst förstår jag också hur chefen måste ha tänkt. Men jag tycker också att hon kunde förstå att det livet kan skita sig ibland för en anställd. 

Det finns inte en chans att någon med den höga koncentrationen frånvaro under provanställning/vikariat kommer få fast jobb. Oavsett anledning.
  • Furienna

Tur att jag har förtidspension då, så att jag kan få vara magsjuk och hjälpa min syster inom samma månad om det kniper. 

• Nymphaea
    Furienna skrev 2016-05-28 11:46:50 följande:

Visst har hon haft en förskräcklig otur. Bara att hoppas att oturen håller i sig nästa gång hon får ett jobb...
  • Anonym (Arbetsgivare)
    Furienna skrev 2016-05-28 12:45:21 följande:

Tur att jag har förtidspension då, så att jag kan få vara magsjuk och hjälpa min syster inom samma månad om det kniper. 

Tur att det finns de som jobbar och betalar skatt så att andra kan vara magsjuka och ta hand om sina systrar när det kniper
  • Furienna
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2016-05-28 14:12:05 följande:
    Tur att det finns de som jobbar och betalar skatt så att andra kan vara magsjuka och ta hand om sina systrar när det kniper
    Så du vill hellre att folk kräks på jobbet och smittar ner alla där, eller att de skiter i hur det går för en akut sjuk familjemedlem?
  • Anonym (Arbetsgivare)
    Furienna skrev 2016-05-28 14:32:26 följande:
    Så du vill hellre att folk kräks på jobbet och smittar ner alla där, eller att de skiter i hur det går för en akut sjuk familjemedlem?
    Nej, när har jag sagt det?
  • Anonym (Fia)
    Furienna skrev 2016-05-28 14:32:26 följande:
    TS hade nog inte blivit av med det i förtid om det "bara" varit magsjukan (som nog var någon eller några dagar längre borta än absolut nödvändigt) och 1 pass med systern (chefen gick ju med på att låta det bli bara bli obetalt och inte trots grund avskeda på det som många nog gjort) - utan att dessutom sedan ta 2 veckor bort dessutom för något definitivt inte smittar någon annan. Allt inom samma månad som var den första, eller ja inte ens en hel månad. 
    Samhället kan inte fungera om alla har så låga trösklar för att stanna hemma. Är det dessutom så att magsjukan är indirekt orsakad av att inte tagit säkerhetsmarginaler med utlandsresa och start av nytt jobb och oförmåga att förstå att man inte bara kan utebli för att man hellre sitter med en vuxen på akuten och 2 veckor för sorg av något som inte verkar vara något så nära som förälder barn eller partner och troligen inte ens plötsligt påkommet (vore det något av ovanstående så är jag säker på att det hade nämnts) så är det långt för låga trösklar för att fungera i ett arbetsliv och arbetsgivaren kan lätt hitta någon annan som kommer vara mer pålitlig i sin närvaro. 
    Som i alla fall en arbetsgivare påpekat hitintills är det under mindre än en månads tid gränsfall på mer än vad som är accepterat under ett år. Är man dessutom vikarie är det en mindre fungerande. 
    Man kan tycka hur man vill att oavsett känslighet skulle accepteras, men då skulle det behövas ett samhälle där de svaga (inklusive de med förtidspension och pensionärer i allmänhet och de som TS) försörjs av anhöriga (om de har tur att ha några) och de som jobbar måste vara än mer närvarande och definitiv inga chanser för generös föräldraförsäkring eller sjukförsäkring gemensamt. En del vill hellre ha ett sådant slags samhälle (exempelvis USA ligger nära), men du och TS skulle förlora stort på det om ni inte har rika och generösa familjemedlemmar. Sverige har ovanligt mycket skyddsnät (och det tycker jag är bra), men för att det ska kunna bestå måste arbetsmoralen vara mycket högre än TS uppvisat. Tyvärr. 
  • Anonym (Justja)
    Anonym (Fia) skrev 2016-05-28 22:32:53 följande:

TS hade nog inte blivit av med det i förtid om det "bara" varit magsjukan (som nog var någon eller några dagar längre borta än absolut nödvändigt) och 1 pass med systern (chefen gick ju med på att låta det bli bara bli obetalt och inte trots grund avskeda på det som många nog gjort) - utan att dessutom sedan ta 2 veckor bort dessutom för något definitivt inte smittar någon annan. Allt inom samma månad som var den första, eller ja inte ens en hel månad. 

Samhället kan inte fungera om alla har så låga trösklar för att stanna hemma. Är det dessutom så att magsjukan är indirekt orsakad av att inte tagit säkerhetsmarginaler med utlandsresa och start av nytt jobb och oförmåga att förstå att man inte bara kan utebli för att man hellre sitter med en vuxen på akuten och 2 veckor för sorg av något som inte verkar vara något så nära som förälder barn eller partner och troligen inte ens plötsligt påkommet (vore det något av ovanstående så är jag säker på att det hade nämnts) så är det långt för låga trösklar för att fungera i ett arbetsliv och arbetsgivaren kan lätt hitta någon annan som kommer vara mer pålitlig i sin närvaro. 

Som i alla fall en arbetsgivare påpekat hitintills är det under mindre än en månads tid gränsfall på mer än vad som är accepterat under ett år. Är man dessutom vikarie är det en mindre fungerande. 

Man kan tycka hur man vill att oavsett känslighet skulle accepteras, men då skulle det behövas ett samhälle där de svaga (inklusive de med förtidspension och pensionärer i allmänhet och de som TS) försörjs av anhöriga (om de har tur att ha några) och de som jobbar måste vara än mer närvarande och definitiv inga chanser för generös föräldraförsäkring eller sjukförsäkring gemensamt. En del vill hellre ha ett sådant slags samhälle (exempelvis USA ligger nära), men du och TS skulle förlora stort på det om ni inte har rika och generösa familjemedlemmar. Sverige har ovanligt mycket skyddsnät (och det tycker jag är bra), men för att det ska kunna bestå måste arbetsmoralen vara mycket högre än TS uppvisat. Tyvärr. 

Håller fullständigt med ovanstående. Har man tagit ett arbete så innebär det att ta ansvar. Och att veta vad som är ok och inte. Ts chef var bussig nog att ha överseende med systern den gången men fick kanske nog när ytterligare sjukfrånvaro, dessutom samma månad, skedde. Visst kan det vara otur för ts att allt skedde på varandra men samtidigt så säger det nog en hel del tyvärr om arbetsmoralen hos personen. Jag har aldrig hört talas om någon som behövt vara sjukskriven i två veckor efter släktings död utom om det handlar om mycket nära som barn, syskon eller förälder. Alla har vi någon som tyvärr gått bort och självklart mår vi dåligt då men oftast brukar man kunna jobba igen efter några dagar. Jag har en känsla av, med tanke på hur ts chef accepterade sjukhusbesöket med systern, att hon även skulle gjort det om det var en mycket nära familjemedlem som avlidit. Nu fick hon förmodligen nog helt enkelt och befarade att någon ny anledning att vara hemma skulle dyka upp inom snar framtid. Så jag föreslår att du ts försöker ta mer ansvar på din nästa provtjänstgöring och vara på arbetet om du absolut inte verkligen är riktigt sjuk. Alla arbetsgivare vill ha personal som är på sitt arbete när de ska.
  • Kirenaj68
    Anonym (CE) skrev 2016-05-27 22:27:50 följande:
    Ja men det är samma. Jag valde bara att skriva anonymt. 
    Du menar du är samma person som skrev den förra tråden? Att det sedan dess har tillstött en bortgång i familjen som gör att du nu är sjukskriven igen? Då är jag med dig. Beklagar sorgenGråter. Nå. Jag förstår dina känslor, men jag förstår din arbetsgivare fullt ut också. Det bästa du kan göra är att gå vidare och leta efter ett nytt jobb.
Svar på tråden Känner mig dåligt behandlad av min chef