• Anonym (CE)

Känner mig dåligt behandlad av min chef

Känner mig väldigt dålig behandlad av min chef. Lite om varför:

För lite mer än 1,5 vecka sen gick en i min familj bort. Vi stod varandra så nära att det blev väldigt jobbigt för mig att jobba. Så jag var hemma hela förra veckan och var idag hos läkarn och fick sjukintyg fram tills söndag.

Jag började mitt nya jobb 2 maj. Jag kom hem från Turkiet den 1 maj och blev dålig första veckan i magsjuka så kunde ej jobba då. Sen var jag tillbaka på jobbet igen den 10 maj. Den helgen 13-14 maj blev min syster dålig och jag var tvungen att ta henne till akuten för hon behövde akut vård. Så då jobbade jag inte heller. Och nu har jag som sagt vart sjukskriven pga bortgång i familjen. 

Jag ringde min chef idag och sa att jag är sjukskriven fram tills söndag och är åter nästa vecka. Men hon började prata om att det är tråkigt att jag har varit borta (vilket jag förstår) och det har blivit svårt på jobbet (vilket jag också förstår) men sen kommer hon och säger att hon tyckte det var orimligt att jag tog min syster till akuten? Jag hann aldrig berätta VARFÖR jag tog henne dit utan hon fortsatte säga att det var orimligt och orimligt att jag varit borta så mycket? Jag har ju haft en anledning och det känns inte som att chefen bryr sig ett dugg. Om man sörjer någon gör alla det olika. Vissa vill jobba, andra vill helst vara hemma osv. Och för att jag enbart hade ett vikariat på 6mån blev jag tyvärr av med det nu. Vilket enligt mig känns väldigt konstigt. Enligt mig känns det som att hon tycker det är orimligt att jag har sörjt. Är det okej av en chef att göra detta? 

Och SNÄLLA vill inte ha några idiot kommentarer. Mår redan dåligt som det är.

• Svar på tråden Känner mig dåligt behandlad av min chef
  • EnGladPingvin

Att börja en anställning med att vara sjukskriven över en vecka pg av magsjuka är inte en bra start. Det ger signaler till arbetsgivaren. Att sedan vara ytterligare frånvarande pg av att man följer en närstående till sjukhuset är verkligen inte bra. På de flesta arbetsplatser är det inte tillåten frånvaro om man inte har det godkänt. Att sedan en närstående dör är däremot inte så mycket att säga om, speciellt inte om det finns läkarintyg. Allt kombinerat kan jag dock förstå arbetsgivaren. De behöver någon på plats och du har ju knappt varit där. Oavsett anledning är det ohållbart att betala för någon som aldrig är på plats och bara att börja anställningen med sjukskrivning ger som sagt dåliga signaler.

• Furienna

Fast nu tycker jag att TS hade goda skäl till att vara borta. Det var ju bara synd att allt hände så nära inpå varandra och att det var i början av vikariatet. 

• Virriga Vera
    Anonym (CE) skrev 2016-05-26 14:58:44 följande:
    Ja, det var jag som valde att stanna hemma. nej men okej, men vi tänker helt olika när det gäller en nära anhörigs bortgång. 
    Som nyanställd och på en provanställning så måste man anstränga sig och prioritera annorlunda än om man är fast anställd. Det är ok att sörja på jobb, man sörjer inte mindre om man går och jobbar men man visar sin arbetsgivare att man bryr sig om jobbet.

• elin1989

Jag tycker inte att ts har prioriterat sa konstigt, framforallt ar det svart att veta av att lasa ts... En hel vecka for magsjuka later som valdigt mycket, men det beror val pa hur sjuk hon var. Om inte systern var allvarligt sjuk sa hade det antagligen rackt med att kora hennne till akuten och sen ga till jobbet. Det finns val ingen anledning att sitta kvar och vanta om laget ar under kontroll. Tva veckor for nara anhorig ar ju mycket, men det beror ocksa pa situationen. Om ens unga foralder eller syskon dor plotsligt sa kan jag tanka att manga skulle behova tva veckor. Om det ar ens 92 ariga mormor sa forstar jag arbetsgivarens reaktion

• Fanny b
    Anonym (CE) skrev 2016-05-26 15:24:45 följande:
    Okej alla som tror att jag bara tog ledigt från jobbet för att skjutsa min syster. Så var ej fallet. Jag var hemma hos henne samma dag då hon fick blödningar samt nästan skrek av smärta som hon hade i magen. Hon kunde inte ringa efter ambulans då hon mådde väldigt dåligt. Jag skulle jobbat kvällen den dagen men ringde så fort det hände och tog henne till akuten där jag såklart satt med henne då hon var väldigt dålig samt orolig och ingen annan i vår familj var i stan som kunde komma. 
    Vad du kunde gjort i denna situation var att kalla på ambulans, följa med till akuten och sedan prata med personal där om att om det händer något får de ringa dig, och sedan åka till jobbet. Jag förstår att du ville sitta med henne men då du var ny på jobbet tycker jag personligen inte att det är värt att ta sådan risk. För som någon redan skrivit, om man jobbat ett tag på en arbetsplats, fått en fast tjänst och jobbar bra, är det lättare att få arbetsgivarens förståelse för att man någon gång av privata skäl inte jobbar någon dag.

• micromat

Du var ju ute på hal is redan efter det du var iväg med din syster. Jag förstår din chef till fullo.

• london

Usch vad folk känns känslokalla.

Såklart ser det inte bra ut att du varit borta så mycket och jag förstår ifall din chef inte tycker att det är bra. Men jag anser att du har vettiga anledningar och din chef borde förstå att saker händer ibland utom ens egen kontroll. Skulle du ha jobbat med magsjuka och smittat ner dina kollegor? Tror knappast hon velat det. Och att en nära anhörig dör är naturligtvis en helt legitim anledning till att inte arbeta. Jag har inte klarat av att arbeta om mina föräldrar, syskon eller man gick bort och tvivlar på att de flesta skulle gjort det.

• Fanny b
    Anonym (Uppåtväggarna) skrev 2016-05-26 19:38:47 följande:
    Ja ts har prioriterat helt uppåt väggarna. Prioritera sin allvarligt sjuka familjemedlem som skriker av smärta framför jobb och pengar? Hur tänker man där lilsom? Alla vet ju att det finns gott om människor och få papperslappar med värde.

Vi får se hur nöjda alla känslokalla människor här kommer att känna sig om deras familjemedlem dör efter att ha behövt åka in akut och dom missat att säga farväl då dom kände att jobbet/pengar var viktigare.
    Man kan också se det så här: Vad ska man prioritera om man har ett vikariat,  chansen att visa att man gör ett bra jobb och strävar efter hög närvaro så att man antingen kan få en fast tjänst eller  bra referenser när vikariatet är slut eller sitta på akuten med en anhörig istället för att jobba?

Jag håller inte med om din jämförelse med döende anhöriga, om en nära anhörig är döende så får man ta ledigt från jobbet, men i ts fall var inte systern döende
  • FuckGoggleAskMe

Jag satt på ett möte, och mobilen ringde. Jag gick ut och tog samtalet, en väldigt nära anhörig hade gått bort, inte oväntat men dock. Jag grät en skvätt och gick sedan tillbaka till mitt möte efter tio minuter. Det skulle hon, min släkting, också ha gjort. Jag sörjer henne inte mindre för att jag inte gör det på heltid under arbetstid.

• Fanny b
    london skrev 2016-05-26 21:52:17 följande:

Usch vad folk känns känslokalla.

Såklart ser det inte bra ut att du varit borta så mycket och jag förstår ifall din chef inte tycker att det är bra. Men jag anser att du har vettiga anledningar och din chef borde förstå att saker händer ibland utom ens egen kontroll. Skulle du ha jobbat med magsjuka och smittat ner dina kollegor? Tror knappast hon velat det. Och att en nära anhörig dör är naturligtvis en helt legitim anledning till att inte arbeta. Jag har inte klarat av att arbeta om mina föräldrar, syskon eller man gick bort och tvivlar på att de flesta skulle gjort det.

Om det bara hade gällt magsjukan så tror jag inte ts hade förlorat sitt arbete. Samma sak om ts bara varit borta någon vecka/dagar efter släktingen dött. Även om det är jobbigt när någon man känner och tycker om dör så tror tyvärr att detta är något man för lösa när man har ett vikariat.

Problemet med vikariat i sådana här fall är just att om en vikarie ofta är borta av personliga skäl så kan arbetsgivaren ifrågasätta det faktum att denne i stor grad prioterar sitt privatliv framför sitt arbete.  Det kan också verka som vikarien inte vill jobbar, nu menar jag inte att ts är sådan men en arbetsskygg person kan ljuga om magsjuka bara för att få vara hemma några dagar från jobbet, samma sak kan en sådan  hitta på att en släkting är sjuk.

Svar på tråden Känner mig dåligt behandlad av min chef