• Anonym (CE)

Känner mig dåligt behandlad av min chef

Känner mig väldigt dålig behandlad av min chef. Lite om varför:

För lite mer än 1,5 vecka sen gick en i min familj bort. Vi stod varandra så nära att det blev väldigt jobbigt för mig att jobba. Så jag var hemma hela förra veckan och var idag hos läkarn och fick sjukintyg fram tills söndag.

Jag började mitt nya jobb 2 maj. Jag kom hem från Turkiet den 1 maj och blev dålig första veckan i magsjuka så kunde ej jobba då. Sen var jag tillbaka på jobbet igen den 10 maj. Den helgen 13-14 maj blev min syster dålig och jag var tvungen att ta henne till akuten för hon behövde akut vård. Så då jobbade jag inte heller. Och nu har jag som sagt vart sjukskriven pga bortgång i familjen. 

Jag ringde min chef idag och sa att jag är sjukskriven fram tills söndag och är åter nästa vecka. Men hon började prata om att det är tråkigt att jag har varit borta (vilket jag förstår) och det har blivit svårt på jobbet (vilket jag också förstår) men sen kommer hon och säger att hon tyckte det var orimligt att jag tog min syster till akuten? Jag hann aldrig berätta VARFÖR jag tog henne dit utan hon fortsatte säga att det var orimligt och orimligt att jag varit borta så mycket? Jag har ju haft en anledning och det känns inte som att chefen bryr sig ett dugg. Om man sörjer någon gör alla det olika. Vissa vill jobba, andra vill helst vara hemma osv. Och för att jag enbart hade ett vikariat på 6mån blev jag tyvärr av med det nu. Vilket enligt mig känns väldigt konstigt. Enligt mig känns det som att hon tycker det är orimligt att jag har sörjt. Är det okej av en chef att göra detta? 

Och SNÄLLA vill inte ha några idiot kommentarer. Mår redan dåligt som det är.

• Svar på tråden Känner mig dåligt behandlad av min chef
  • Modesty

Tråkigt för dig att det hände så mycket på en och samma gång, ibland blir det så, men hade jag vart din chef så hade jag också sagt upp dig. De behöver ju någon som är där och sköter sina uppgifter och det enda du har gjort är att samla sjukersättning.

Min sambo sa upp en kille nyss som började ungefär som du.

Jag hade tyckt att det var jävligt pinsamt att ens vara borta några dagar om jag var ny på jobbet. Förstår inte att du inte skäms.

• border1
    Furienna skrev 2016-05-27 00:06:52 följande:

Fast nu är det åter igen så att TS och hans/hennes familj hade en extrem otur under en period, som tyvärr dessutom råkade sammanfalla med att han/hon just fått ett nytt vikariat. Jag tror ju knappast att det kommer att ske igen. Visst, det kan ju inte chefen veta. Men jag förstår också att TS känner sig kränkt. 

Jag tror att ts chef helt enkelt tror att ts hittat på. 
    The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • Anonym (An)

Det beror väl mycket på kommunikation också. Har det varit någon dialog mellan dig och chefen, ts? Informerade du henne i förväg om att det skulle bli två veckor, kollade du läget så att säga?

• Kirenaj68

Hmmmm.....En tråd som är märkvärdigt identisk med en annan tråd här i FL för någon vecka sedan. Då var det också en tjej som fick problem med sin chef för att hon hade kört sin syster till akuten och som fick på pälsen både av chefen och av de flesta inläggen. Nåja. Det är väl ingen omöjlighet. Men man undrar ju.......

• Anonym (An)
    Kirenaj68 skrev 2016-05-27 21:03:21 följande:

Hmmmm.....En tråd som är märkvärdigt identisk med en annan tråd här i FL för någon vecka sedan. Då var det också en tjej som fick problem med sin chef för att hon hade kört sin syster till akuten och som fick på pälsen både av chefen och av de flesta inläggen. Nåja. Det är väl ingen omöjlighet. Men man undrar ju.......

Samma ts som nu varit borta igen och fått sparken,
  • Anonym (CE)
    Kirenaj68 skrev 2016-05-27 21:03:21 följande:

Ja men det är samma. Jag valde bara att skriva anonymt. 
  • Anonym (???)
    Anonym (CE) skrev 2016-05-26 12:55:06 följande:
    Känner mig väldigt dålig behandlad av min chef. Lite om varför:

För lite mer än 1,5 vecka sen gick en i min familj bort. Vi stod varandra så nära att det blev väldigt jobbigt för mig att jobba. Så jag var hemma hela förra veckan och var idag hos läkarn och fick sjukintyg fram tills söndag.

Jag började mitt nya jobb 2 maj. Jag kom hem från Turkiet den 1 maj och blev dålig första veckan i magsjuka så kunde ej jobba då. Sen var jag tillbaka på jobbet igen den 10 maj. Den helgen 13-14 maj blev min syster dålig och jag var tvungen att ta henne till akuten för hon behövde akut vård. Så då jobbade jag inte heller. Och nu har jag som sagt vart sjukskriven pga bortgång i familjen. 

Jag ringde min chef idag och sa att jag är sjukskriven fram tills söndag och är åter nästa vecka. Men hon började prata om att det är tråkigt att jag har varit borta (vilket jag förstår) och det har blivit svårt på jobbet (vilket jag också förstår) men sen kommer hon och säger att hon tyckte det var orimligt att jag tog min syster till akuten? Jag hann aldrig berätta VARFÖR jag tog henne dit utan hon fortsatte säga att det var orimligt och orimligt att jag varit borta så mycket? Jag har ju haft en anledning och det känns inte som att chefen bryr sig ett dugg. Om man sörjer någon gör alla det olika. Vissa vill jobba, andra vill helst vara hemma osv. Och för att jag enbart hade ett vikariat på 6mån blev jag tyvärr av med det nu. Vilket enligt mig känns väldigt konstigt. Enligt mig känns det som att hon tycker det är orimligt att jag har sörjt. Är det okej av en chef att göra detta? 

Och SNÄLLA vill inte ha några idiot kommentarer. Mår redan dåligt som det är.
    Hur mång dagar i maj har du arbetat?
    Och om du hade varit arbetsgivare, hur hade du betraktat en anställd som var borta minst 50%(?) av den första månaden som anställd?

Som chef hade jag varit mycket avvaktande. Visst, shit happens, men snälla...... magsjuka efter utlandsvistelse, akut sjuk syster och INGEN annan (inte ens ambulans) kan skjutsa till akuten samt när anhörigs bortgång......

Sorg ser olika ut. Man har rätt till 3 dagars frånvaro med lön vid nära anhörigs bortgång. Jag har förlorat en förälder, och min sorg är densamma vare sig jag jobbat eller varit hemma. Fortfarande efter fem år kan jag känna samma smärta och saknad när jag tänker på min anhörig.  Men det är inte skäl för frånvaro från jobbet.

Om man skulle pratat, verkligen prata, med sina kollegor skulle man antagligenen bli rätt chockad över de privata kriser som de går igenom  utan att det syns utanpå. Om det är bra eller dåligt kan jag inte säga, men så är det. Människor omkring en, som går omkring och gör samma saker som de brukar göra kan bära på ofattbara bördor.
    Andra lägger sig på rygg och skriker om de får en motgång och surar för att ingen förstår dem.
  • TigerLilySwe

Du har fått flera kloka inlägg som sammanfattar att du sammantaget varit borta för mycket och så är det med det. Lycka till på nästa jobb.

• Fanny b
    Anonym (:)) skrev 2016-05-27 15:27:45 följande:

Jag blir ledsen när jag läser många av inläggen här. Ja ts har mkt frånvaro, ja chefer söker människor som bara jobbar och jobbar, folk som inte prioriterar sin hälsa..maskiner kanske skulle ta över!

Vi vet ingenting om ts mer än vad som skrivit här, den idioten som jobbar med magsjuka skulle hamna i onåd, köra sin syster till akuten, ja om ingen annan kan så självklart. Ts missade jobbet på kvällen och va tillbaka på morgonen. Sörja en anhörig som gått bort. SJÄLVKLART! Det finns ingen här som varken vet hur eller vad ts känner eller behöver. Vi sörjer alla på olika sätt. Om jag inte varit arbetslös när min pappa gått bort så hade jag garanterat inte varit jobbklar på minst två veckor. Vaddå gå och gråta på jobbet! Det handlar ju inte bara om att gråta, det är så mkt mer, tex att man ska komma upp ur sängen, få andra kläder på sig än pyjamas.

Det är så lätt att sitta vak en skärm och tycka och tänka en massa. Försök sätt er själva i situationen och klanka inte ner på andra så fortbildning får chansen.

Som chef hade jag antagligen agerar precis som ts chef, det va otur för ts att allt hände samtidigt. Men snälla människor, tänk lite längre, varför vara så elaka, är ni så missnöjda med era egna liv att ni så fort tillfälle ges behöver trycka till andra! Mer kärlek till folket och surkorvar kan krypa mer bland stenar och mossa de kommer ifrån!

Jag tycker att överlag har de flesta i denna tråd varit förstående för ts situation.
    Problemet i ts fall tror jag inte var att hon var hemma för att hon var magsjuk och för att en anhörig dog utan för att kort tid därefter valde att följa med systern till akuten istället för att jobba, om ts istället hade ringt ambulans och följt med systern in till akuten och där sagt åt personalen att kontakta henne vid behov. Ts hade också kunnat kontakta föräldrarna och bett dem åka till systern.
    Ts gjorde vad hon fann bäst i denna situation, men det anser jag att arbetsgivaren också gjorde. Som chef skulle jag inte vilja ha en anställd som alltid vid kriser prioriterar bort jobbet.
    Då ts var vikarie kan det också vara så att arbetsgivaren började misstro ts. Om det hade gällt en anställd som jobbat där länge hade kanske varit en annan sak, för om denne normalt har en bra arbetsmoral och jobbar bra men uteblir från jobbet av privata skäl kan ofta detta lösas.
  • Anonym (matte)
    Anonym (???) skrev 2016-05-27 22:28:32 följande:
    Hur mång dagar i maj har du arbetat?
    Och om du hade varit arbetsgivare, hur hade du betraktat en anställd som var borta minst 50%(?) av den första månaden som anställd?
    TS har ju varit borta långt mer än 50%, i bästa fall har hon hunnit med att arbeta mellan 2-4 dagar på hela denna månad och är det så man startarpå ett nytt jobb så kan man knappast förvänta sig att man får vara kvar.

TS var hemma för magsjuka i början och var ater i jobb den 10:e. Sedan med systern till sjukhus den 13:e och enligt egen utsago jobbade dagen efter alltså den 14:e. Eftersom hon var hemma hela förra veckan pga av dödsfalleet har inte TS jobbat efter den  16 maj och går i tjänst igen den 30:e. Eftersom TS skulle jobbat kvällen den 13:e och sedan på lördagen så får man väl utgå från att någon av dagarna mellan den 10:e och 13:e var ledig dag så TS har hittills jobbat 3-4 dagar på en hel månad vilket gör en frånvaro på 80-85%. 
Svar på tråden Känner mig dåligt behandlad av min chef