• Anonym (Orolig)

Långt mellan näsa och mun på bebis, beror på alkohol under graviditet?

Har sett att min dotter som är 2 månader gammal har ganska långt mellan näsan och munnen, men det kanske är normalt att bebisar har det ? Det är ungefär lika långt (kanske lite kortare) som mellan munnen och där hakan slutar. Ungefär lika långt som min tumme(alltså bredden på min tumme).

Jag tycker förstås att hon är jättesöt och det kanske är helt normalt, det är första barnet så vet inte exakt hur de "ska" se ut. Och så ser ju alla olika ut förstås.

Anledningen till att jag oroar mig är att jag fick veta att jag var gravid väldigt sent (v. 13 ungefär ) eftersom jag blödde under graviditeten och jag hade alltså druckit en del fram tills då. Det var bara 2 tillfällen (när jag var på semester) som jag drack mkt , då måste jag ha varit i v. 5 ungefär. Förutom det drack jag kanske 1-2 glas vin eller motsvarande vid flera tillfällen (några gånger /vecka men inte varje dag). Jag funderade på abort pga det här men sen bestämde jag mig för att inte göra det iallafall och allt såg ju bra ut på ultraljuden , och dottern är jättefin helt frisk verkar det som.

Men så har jag ju läst om Fetalt alkoholsyndrom och såg nånstans att långt mellan näsan och munnen skulle kunna vara ett tecken på det . Fast då står det att området mellan näsa och mun ska vara utslätat också (smooth philtrum) och det har hon inte. Ingen läkare eller sköterska har sagt att det verkar vara något fel på henne eller så.

Undrar om nån vet om det här är normalt ? Och finns det nån mer som har druckit under graviditeten och hur har det gått i så fall? En del säger ju att det är ok att dricka 1-2 glas ibland , vet inte om det stämmer.

Vet inte om jag oroar mig i onödan men jag är arg på mig själv för jag borde kanske fattat att jag var gravid eller iallafall misstänkt det.

• Svar på tråden Långt mellan näsa och mun på bebis, beror på alkohol under graviditet?
  • Anonym (R)
    Anonym (Ssk) skrev 2016-05-11 08:50:50 följande:

Hon ser helt normal ut.

Jag jobbade tidigare i psykiatrin och vi hade rn del kvinnor med missbruksproblematik. I perioder diskuterade vi en del om inte vi skulle ha det som i Norge att man kan tvångsomhänderta gravida kvinnor som missbrukar då de utsätter sitt barn för fara. Frustrerande att se gravida kvinnor missbruka utan att kunna göra något. Nu var detta kvinnor som missbrukade rejält inte någon enstaka fylla. Inte alls som du alltså. Men inget av barnen föddes med synliga alkoholskador. Vi diskuterade detta och doktorerna på mitt jobb hävdade att det är ovanligt med just fas även om man dricker ordentligt mycket (däremot fick nog många av de barnen stora bekymmer både beroende på arv och miljö).

De menade att för kvinnor utan missbruksproblematik är det stora problemet om man tagit något glas vin att man själv kommer att må dåligt och fundera över det. Även om det skulle visa sig att barnet har tex Downs Syndrom som vi vet inte beror på alkohol så skulle den tanken tränga dig in, beror det kanske på det där glaset vin ändå?

Kanske är det mer detta som hänt dig?

Vilket bra och lugnande svar!
    TS, ett uttalande från en ssk med erfarenhet av detta borde väl hjälpa dig att känna dig trygg?
    Även jag tycker bebisen ser helt normal ut, jag tycker inte det ser ut att vara så stort mellanrum!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ssk) skrev 2016-05-11 08:50:50 följande:

Hon ser helt normal ut.

Jag jobbade tidigare i psykiatrin och vi hade rn del kvinnor med missbruksproblematik. I perioder diskuterade vi en del om inte vi skulle ha det som i Norge att man kan tvångsomhänderta gravida kvinnor som missbrukar då de utsätter sitt barn för fara. Frustrerande att se gravida kvinnor missbruka utan att kunna göra något. Nu var detta kvinnor som missbrukade rejält inte någon enstaka fylla. Inte alls som du alltså. Men inget av barnen föddes med synliga alkoholskador. Vi diskuterade detta och doktorerna på mitt jobb hävdade att det är ovanligt med just fas även om man dricker ordentligt mycket (däremot fick nog många av de barnen stora bekymmer både beroende på arv och miljö).

De menade att för kvinnor utan missbruksproblematik är det stora problemet om man tagit något glas vin att man själv kommer att må dåligt och fundera över det. Även om det skulle visa sig att barnet har tex Downs Syndrom som vi vet inte beror på alkohol så skulle den tanken tränga dig in, beror det kanske på det där glaset vin ändå?

Kanske är det mer detta som hänt dig?

Tack för svaret! Jo jag tror nog att det är så.. Svårt att släppa tanken på att det kan ha påverkat henne på nått sätt. Hennes pappa har Adhd , har hört att det är ärftligt , så jag är rädd för att hon också ska få det och då kommer jag ju inte veta om det är pga att jag har druckit eller att han har det. Hoppas att hon inte får det.
  • Anonym (Orolig)
    TigerLilySwe skrev 2016-05-11 20:48:03 följande:

Perfekt barn, ingen fara. Oroa dig inte.

Tack för svaret :)
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (R) skrev 2016-05-11 20:46:10 följande:

Vilket bra och lugnande svar!

TS, ett uttalande från en ssk med erfarenhet av detta borde väl hjälpa dig att känna dig trygg?

Även jag tycker bebisen ser helt normal ut, jag tycker inte det ser ut att vara så stort mellanrum!

Tack för svaret! Jo det känns lite bättre nu:) Måste försöka låta bli att söka på FAS på internet ,nån hade skrivit att ett barn fick det när mamman drack 2 glas vin.. Men tror nog inte att det riktigt kan stämma .
  • Anonym (Linda)

Vet en mamma som var alkis och drack regelbundet i sin graviditet.Barnet föddes för tidigt.Han blev kort,platt näsa ,långt mellan munnen och näsan och var inget vidare i skolan.För övrigt gick det bra.

• Anonym (Orolig)

Här är 2 bilder till på hur det ser ut på henne.. På den första ligger hon på sidan.

• Anonym (Orolig)

Och så 2 bilder på mig när jag var bebis , men vet inte exakt hur gammal fast man ser inte så bra. Vet iallafall att min mamma inte drack när hon var gravid. Tror ni dottern kan ha fått det utseendet från mig ?

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-05-11 21:42:30 följande:

Tack för svaret! Jo det känns lite bättre nu:) Måste försöka låta bli att söka på FAS på internet ,nån hade skrivit att ett barn fick det när mamman drack 2 glas vin.. Men tror nog inte att det riktigt kan stämma .

Om någon så tvärsäkert skulle uttala dig om mängden så borde en väl genomförd studie ligga bakom. Det är väl ingen som tror att det gjorts en studie där man tagit en mängd gravida kvinnor för att sedan ge dem två glas vin. Kanske tagit någon kontrollgrupp som bara fick ett glas. Och sedan utvärderat resultatet. Nej det sannolika är (om det ens finns någon studie) att de frågat kvinnor som fått alkoholskadade barn hur mycket de har druckit under graviditeten. Gissningsvis svarar de flesta lite i underkant. Svaret är nog stt ingen vet men att det krävs ganska mycket alkohol.
  • Anonym (Sötnos)

Ts din flicka ser alldeles normal och fin ut och du är varken den första eller sista som har druckit i början av graviditeten. Det är nog vanligare än man tror att man inte vet om att man är gravid i början. Med min första visste jag inte om att jag var gravid förrän i 8-9 veckan då även jag hade blödningar som var mensliknande i början. Dessutom alltid väldigt oregelbunden. Och jag var en riktig partypingla på den tiden och ute minst 3-4 gånger i veckan då det dracks alkohol. Hon är idag över 30 och fullständigt normal med en hög utbildning och bra arbete. Jag tror inte att du behöver oroa dig ett dugg och tycker att du fullständigt ska skita i vissa inlägg. Du vet, finns ju konstiga individer som finner något slags nöje i att sparka på dem som redan ligger. Tror det beror på att de har så tråkigt i sitt liv och förmodligen inga vänner. Vem skulle stå ut med deras präktighet?

• Anonym (Tadaa!!)

Tadaaa! *trummvirvel* dagens mest iq-befriade svar kommer från personen som skrev första svaret!

Jag blev gravid trots spiral OCH kondom. Den satt inte fel eller något men det hände ändå.

Upptäckte graviditeten i vecka 14-15 då jag också haft mellanblödningar och blödningar som jag självklart tog som mens (plus mensvärk).

TS, jag var också orolig då jag också hade druckit men det är inget fel på min lilla tjej (nu sex år gammal). Hon är väldigt smart och duktig i idrott.

Herregud, skulle man inte dricka för att man kanske kunde blivit gravid efter senaste gången man hade sex hade man ju aldrig kunnat ligga eller dricka för den delen liksom.. Så typiskt. Vi kvinnor borde visst ha någon typ av inbyggd intuition då? Eller sluta leva livet för man kan ju blivit gravid??

TS, njut av din fina dotter. Det är absolut inget fel på henne <3

• Anonym (Orolig)

Tack för svaren :)

• Utflykt i verkligheten

Ts, din dotter ser helt normal ut! Tycker dessutom att avståndet mellan näsa och mun ser ut att vara detsamma som på dina bebisbilder.

Sluta googla - Börja njuta! {#emotions_dlg.flower}

• Topcom

Ts, hon ser ju ut som en söt vanlig bebis!:) njut nu och oroa dig inte! Hade läkarna på sjukhuset eller bvc varit oroliga så hade dem sagt något:)

• isolande

Håller med kören här: Din dotter ser helt normal ut, det enda ovanliga skulle vara att hon är sötare än genomsnittet Flört.

Oroa dig inte.

• Anonym (K)

Åh vad gullig hon såg ut att vara, och hon ser helt normal ut ts! Tror verkligen inte du behöver oroa dig <3

• Anonym (Monica)

Jag tycker inte du har något att oroa dig för. Jag googlade en hel del bilder på FAS- barn när jag var gravid och de såg ju inte ut som ditt barn.

Om det skulle bli problem, osynliga såna så ta dem då när de kommer. Oroa dig inte för något som kanske kommer kunna hända, då kommer du oroa ihjäl dig...Din dotter är jättesöt! Grattis!

• Anonym (Orolig)

Tack så mkt för svaren :) Känns lite bättre nu:)

Jag har inte frågat på Bvc men tror ni att de skulle sagt om nånting inte verkade normalt? Hon har ju blivit undersökt av läkare både på BB och på Bvc. Brukar de se om det skulle vara nått sånt tror ni?

• isolande
    Anonym (Orolig) skrev 2016-05-13 00:27:36 följande:

Tack så mkt för svaren :) Känns lite bättre nu:)

Jag har inte frågat på Bvc men tror ni att de skulle sagt om nånting inte verkade normalt? Hon har ju blivit undersökt av läkare både på BB och på Bvc. Brukar de se om det skulle vara nått sånt tror ni?

Men snälla människa, sluta nojja nu.

Självklart uppmärksammar BVC och läkare om något är onormalt med din dotter. Du kommer gå på rutinkontroller regelbundet med henne och skulle det vara något så kommer det fram.

Tänk på att det är extremt vanligt att som förstagångsmamma oroa sig väldigt mycket för allt möjligt helt i onödan. Försök ta in att din dotter men 99.99 % sannolikhet är en helt perfekt bebis och gå ut och njut av solen istället!
Svar på tråden Långt mellan näsa och mun på bebis, beror på alkohol under graviditet?