• Anonym (Kille)

Hej

Hej

Min fru och dotter gillar inte varandra men tyvärr är det min dotter som orsakar det. Jag vill inte säga det till dom men jag undrar om jag kanske ska göra det. Mitt x inbillar dotra om saker vet inte alls om det är sanna saker eller att mitt x bekräftar dotras känslor om min fru. Jag älskar dom båda kan inte leva utan dom men dotra vill inte bo med min fru fast vi har ett barn ihop jag och frugan så vägrar bilden sjunka in. Jag ska nu sitta och välja mellan mina två barn? Mitt x bryr sig inte om när man pratar med henne om skitsbacken. Frugan gör verkligen allt det ser jag och nu börjar hon må dåligt ändå vill jag inte säga att hon har befogat för det för min dotter är inte snäll. Det har gått så långt att jag får skit för vad dotra gör. Hon tycker jag inte ser felen men jag gör det. Jag vill bara inte frugan ska ogilla dotra ännu mer. Känner mig vilsen

• Svar på tråden Hej
  • Anonym (D)
    Anonym (Kille) skrev 2016-04-14 12:19:18 följande:

Hon är 13 och yngsta är 4. Hon vill allså ha mer som i all tid här med mig när vi ska göra nåt. Nu har hon varje gång hon kommer att vi åker till skogen och grillar, bara hon och jag, sen följer hon inte med när jag gör nåt med övrig familj, eftersom min fyraåring också vill ha utflykter med mig men då vill inte tonåring följa med. Hon vill alltså ha mer dagar av de hon är här till att vi åker till skogs och förslag var tivolin dylikt. Min fru mår nu ännu sämre pga dissar min dotter gjorde med det här. Jag kommer snart bli tvungen att välja det känns så

Hur ofta är hon hos er?

Ni kanske kan göra fler små saker som inte är så tidskrävande ihop? Fika, åka och handla, gå på bio? Så ni oftare men kortare stunder får tid ihop ensamma. Men som motprestation får ju 13:åringen då delta i familjeaktiviteter. Hon är gammal nog att kunna förstå att hon inte kan kräva dig helt för sig själv.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (D) skrev 2016-04-14 13:43:11 följande:

Hur ofta är hon hos er?

Ni kanske kan göra fler små saker som inte är så tidskrävande ihop? Fika, åka och handla, gå på bio? Så ni oftare men kortare stunder får tid ihop ensamma. Men som motprestation får ju 13:åringen då delta i familjeaktiviteter. Hon är gammal nog att kunna förstå att hon inte kan kräva dig helt för sig själv.

Hon är hos oss varannan vecka, grejen är den att jag jobbar heltid 9-18 mån till torsdag, fredag 6-14 och det är fredagen hon kommer vi grillar direkt efter skolan andra fredagen är jag med min andra dotter och fru och fiskar, eller nån utflykt ibland myser hemma. På helgerna håller jag på med bygget, stugan eller båten då ofta med familjen det blir familjetid, kan väl avsätta en och annan helg till bio men då måste jag ju ta andra helgen till bio med andra dottern. Mitt i veckan är det läxläsning, sysslor, pyssel, kortspel, lek, umgänge, trädgård och annat måste. Jag kan inte åsidosätta övrig måsten för nåt som jag kallar bortskämdhet det går inte bara koncentrera mig på hennes linje. Jag älskar verkligen hela min familj och vill ge alla tid är det meningen att dotter på fyra blir åsidosatt eller min fru?
  • Anonym (M)
    Anonym (Kille) skrev 2016-04-14 15:19:38 följande:

Hon är hos oss varannan vecka, grejen är den att jag jobbar heltid 9-18 mån till torsdag, fredag 6-14 och det är fredagen hon kommer vi grillar direkt efter skolan andra fredagen är jag med min andra dotter och fru och fiskar, eller nån utflykt ibland myser hemma. På helgerna håller jag på med bygget, stugan eller båten då ofta med familjen det blir familjetid, kan väl avsätta en och annan helg till bio men då måste jag ju ta andra helgen till bio med andra dottern. Mitt i veckan är det läxläsning, sysslor, pyssel, kortspel, lek, umgänge, trädgård och annat måste. Jag kan inte åsidosätta övrig måsten för nåt som jag kallar bortskämdhet det går inte bara koncentrera mig på hennes linje. Jag älskar verkligen hela min familj och vill ge alla tid är det meningen att dotter på fyra blir åsidosatt eller min fru?

Fast du behöver inte ha millimeter rättvisa mellan en 13 åring och en fyraåring... Bara för att du tar äldsta på bio behöver inte fyraåringen gå.... Hon har inte dom behoven...

Ni kan väl sätta er ner du och 13 åringen och prata ordentlig berätta att hon inte kan få all din tid för du måste görs annat också och förklara då vad det är.. Sedan gör ni ett schema på vad ni ska göra... Både bara du och hon och hela familjen...

Har tre 13 åringar här hemma och ly god kan dom vara drama Queens... Men det gäller att förklara men även vara sträng att låta dom körs över en blir inte bättre, är många hot här om att flytta till andra föräldern.. Sist sa sambon bara ja om det är det du vill... Jag blir såklart ledsen om du inte är här men vill du inte vara här så vill du inte.. Alltså inget fjäsk eller krälande i stoftet, barnet i fråga mblev först jättearg och försökte sen grina sig till uppmärksamhet men när det inte fungerade surade hon ngr dagar och blev sen som vanligt.. Men har inte hotat med flytt igen
  • glutten

TS, du behöver absolut inte välja så den tanken kan och ska du lägga ned.

• Anonym (D)

Som M sa, du måste inte göra exakt samma saker med båda barnen. Det låter som 13:årigen får mycket tid och uppmärksamhet. Är hennes krav på ännu mer tid orimligt får du ju säga ifrån. Som flera redan sagt, hon är stor nog att prata med och att förstå att hon inte kan få ha dig fär sig själv. Ditt problem verkar faktiskt vara att du inte kan säga ifrån och sätta gränser utan försöker rillfredsställa alla.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (D) skrev 2016-04-14 15:48:40 följande:

Som M sa, du måste inte göra exakt samma saker med båda barnen. Det låter som 13:årigen får mycket tid och uppmärksamhet. Är hennes krav på ännu mer tid orimligt får du ju säga ifrån. Som flera redan sagt, hon är stor nog att prata med och att förstå att hon inte kan få ha dig fär sig själv. Ditt problem verkar faktiskt vara att du inte kan säga ifrån och sätta gränser utan försöker rillfredsställa alla.

Ja för jag vill inte såra någon eller att hon vill sluta komma till mig
  • Cricova

Du verkar vilja välja, för så här inkapabel kan du väl ändå inte vara? Två kvinnor tycks ja skaffat barn med dig, något måst du väl ha pratat med dem om innan det kunde hända.

• Anonym (D)
    Anonym (Kille) skrev 2016-04-14 15:58:30 följande:

Ja för jag vill inte såra någon eller att hon vill sluta komma till mig

Varför skulle hon sluta komma till dig? Gör hon det bara för att du sätter gränser för hennes uppförande så kan ni inte ha någon bra relation. Får hon så mycket tid och uppmärksamthet som du beskrev ovan låter det snarare som en maktdemonstraion från hennes sida, speciellt som du själv säger att hon beter sig bortskämt.
  • Anonym (...)
    Anonym (D) skrev 2016-04-14 17:22:46 följande:
    Varför skulle hon sluta komma till dig? Gör hon det bara för att du sätter gränser för hennes uppförande så kan ni inte ha någon bra relation. Får hon så mycket tid och uppmärksamthet som du beskrev ovan låter det snarare som en maktdemonstraion från hennes sida, speciellt som du själv säger att hon beter sig bortskämt.
    Sen när är 2-4 timmar varannan fredag "mycket tid"?
  • Anonym (...)
    När du "håller på" med stugan/bygget/båten, innebär det tex skrapning/målning, snickerier, och liknande? I min värld är det inte familjetid!

Om du ägnar hela helgerna åt att underhålla byggnader och fordon, och inte ens har tid att avsätta ett par timmar åt att gå på bio, så förstår jag att din familj slåss om de ynka timmar som blir över.

Prova att ägna hela söndagen åt sånt som dina barn och din fru tycker om att göra så ska du se att alla tre blir mycket gladare.
  • Anonym (D)
    Anonym (...) skrev 2016-04-14 17:58:16 följande:

Sen när är 2-4 timmar varannan fredag "mycket tid"?

Jag tror inte fyraåringen är med på tex läxläsningen. Antagligen inte alltid på kortspel och pyssel och umgänge heller. En fyraårig lägger sig väl i regel tidigare än en 13åring.
  • Anonym (...)
    Anonym (D) skrev 2016-04-15 06:59:32 följande:
    Jag tror inte fyraåringen är med på tex läxläsningen. Antagligen inte alltid på kortspel och pyssel och umgänge heller. En fyraårig lägger sig väl i regel tidigare än en 13åring.
    Med tanke på att både frun och dottern är missnöjda så misstänker jag att ts inte spenderar speciellt mycket fritid ensam med någon av dem. Läxläsning brukar inte gå till så att föräldern sitter bredvid barnet i flera timmar, speciellt inte med ett så stort barn som ts dotter. Snarare att han får gå dit och hjälpa henne att komma igång och sen komma och svara på någon fråga då och då.

När yngsta dottern lagt sig är det förmodligen en del hushållsarbete kvar och sen vill nog frun hanågra minuter ensam med ts också.
  • Ess
    Anonym (...) skrev 2016-04-15 09:09:54 följande:
    Med tanke på att både frun och dottern är missnöjda så misstänker jag att ts inte spenderar speciellt mycket fritid ensam med någon av dem. Läxläsning brukar inte gå till så att föräldern sitter bredvid barnet i flera timmar, speciellt inte med ett så stort barn som ts dotter. Snarare att han får gå dit och hjälpa henne att komma igång och sen komma och svara på någon fråga då och då.

När yngsta dottern lagt sig är det förmodligen en del hushållsarbete kvar och sen vill nog frun hanågra minuter ensam med ts också.
    Han får försöka få fram till dottern att så här är det att va vuxen, man har en massa måsten som tar tid och att han lägger så mycket tid han kan på att göra något själv med henne, eftersom han både har fru, ett barn till, och alla tråkiga måsten som tar tid.
  • Anonym (D)
    Anonym (...) skrev 2016-04-15 09:09:54 följande:

Nu har väl knappas särskilt många tid att lägga flera timmar per kväll på bara ett av sina barn och då med speciella extraaktiviteter. Umgänge införlivas i de vardagliga rutinerna. Jag anser absolut stt ett par parti kort eller småprat över disken också är kvalitetstid. Precis som att hjälpas åt med läxor även om det bara är några minuter åt gången.

Jag förstår det som att fruns problem är dotterns attityd mor henne och motvilja att delta i familjelivet, inte att hon får för lite tid.

Som Ess skriver, dottern behöver förstå att det inte funkar att spendera flera timmar åt gången ensam med bara en när man lever i en familj. Speciellt om hon själv väljer att utesluta sig från gemensamma altiviteter.
  • Anonym (...)

Och helgerna då, de verkar ts lägga på sånt som han gillar och sen får resten av familjen hänga på om de vill umgås med honom. Tror ju knappast att det skulle ta kål på honom att spendera antingen lördagen eller söndagen tillsammans med sin familj på en aktivitet som de valt.

Nu låter det på honom som att det vore en fruktansvärt stor uppoffring att gå på bio med en dotter i taget, två helger i rad. Stackars man, tvingas spendera 2-3 timmar av sin helg med något som hans barn valt.

• Anonym (Kille)

Ingen uppoffring att göra det, men vi har ju båtar hela familjen vi håller på med och åker med. Det är en familjegrej för oss alla när vi hjälper varann och åker ut när våren kommer. Klart kan jag inte gå på bio med ena och inte andra. Jag måste fördela det eftersom min tonåring redan får nåt min minsting inte får, så det är bara fånigt

• Anonym (Tiden går fort)
    Anonym (Kille) skrev 2016-04-19 16:09:44 följande:

Ingen uppoffring att göra det, men vi har ju båtar hela familjen vi håller på med och åker med. Det är en familjegrej för oss alla när vi hjälper varann och åker ut när våren kommer. Klart kan jag inte gå på bio med ena och inte andra. Jag måste fördela det eftersom min tonåring redan får nåt min minsting inte får, så det är bara fånigt

Du har många år kvar med din lilla. Däremot bara ett par år till innan din stora blir tonåring på riktigt och då är det vänner mer än familjen som gäller.

Ser det på min mans 16-åring och 20-åring. Är så glad att vi men även mannen och dom gjort saker tillsammans. Våra små gemensamma hinner det än. Han har gjort några mindre resor med bara dom stora och det kan han ju göras dom små sen när de blir äldre. Så tänk bort rättvisan. Stora kräver mer än små när det kommer till sån där.
Svar på tråden Hej