Inlägg från: Anonym (Kille) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kille)

Hej

Hej

Min fru och dotter gillar inte varandra men tyvärr är det min dotter som orsakar det. Jag vill inte säga det till dom men jag undrar om jag kanske ska göra det. Mitt x inbillar dotra om saker vet inte alls om det är sanna saker eller att mitt x bekräftar dotras känslor om min fru. Jag älskar dom båda kan inte leva utan dom men dotra vill inte bo med min fru fast vi har ett barn ihop jag och frugan så vägrar bilden sjunka in. Jag ska nu sitta och välja mellan mina två barn? Mitt x bryr sig inte om när man pratar med henne om skitsbacken. Frugan gör verkligen allt det ser jag och nu börjar hon må dåligt ändå vill jag inte säga att hon har befogat för det för min dotter är inte snäll. Det har gått så långt att jag får skit för vad dotra gör. Hon tycker jag inte ser felen men jag gör det. Jag vill bara inte frugan ska ogilla dotra ännu mer. Känner mig vilsen

• Svar på tråden Hej
  • Anonym (Kille)

Vet ju redan hur hon känner för mamman har sagt det grejern är den att jag inte vet om mamman sen spinner vidare och överdriver så dotra blir ännu mer mot frugan. Eller om xet bara säger att hon förstår för jag vet att hon låter ofta så. Sen om dotra hittar på till xet får jag inget grepp om, bara att xet sagt att dotra hatar att jag är gift igen och vill inte bo med henne att hon ska flytta till sin mamma vid 18.

Frun vet om det här men jag har aldrig sagt att det är min dotters fel. Hon tror det är normal anpassning som tar tid därför dotra hatar. Hon vet inte att jag vet och ser att dotra är orättvis och i maskot med mamman eller vad jag ska säga

• Anonym (Kille)
    Ess skrev 2016-04-08 19:44:45 följande:

Om du bara pratat med mamman om det så har du hennes kryddade tolkning av vad dottern tycker. Vill du lösa problemet så måste du prata med dottern personligen och lyssna på henne, men även säga och visa tydligt att du inte kommer att acceptera att hon bär sig illa åt mot din fru i fortsättningen.

Skulle det nu va så att ditt ex pratar ner din fru inför dottern, så är det ännu viktigare att du får till en bra kommunikation med din dotter där du kan diskutera och bemöta hennes åsikter om frun.

Varför är det viktigare om frun pratar ner mitt x? Ska mitt x få prata ner frugan då är det ok menar du, jag har ju ett barn med henne att tänka på med. Min äldsta dotter pratar ner sin lillasysters mamma är inte ok. Lika lite tvärtom. Jag känner att jag måste välja mellan barnen
  • Anonym (Kille)
    Påven Johanna skrev 2016-04-08 20:22:53 följande:

Jag tror inte du förstod vad Ess skrev. Testa att läsa det igen så ska du se att hon verkligen inte säger att ditt ex ska få prata illa om din fru. 

Man läser vad man läser..jag vet inte hur jag ska prata med nån av alla jag bara känner att nu måste jag välja
  • Anonym (Kille)
    Vegomamma skrev 2016-04-08 20:47:52 följande:

Du kan inte tänka dig att dottern känner sig åsidosatt som ett resultat av att du har ny fru och ett litet barn med henne? Kanske dottern behöver att du visar att hon är lika betydelsefull som de är, och att hon inte blir bortglömd eller övergiven.

Säger detta i egenskap av dotter till en karl som skaffade ny fru och nya barn, och när en konflikt uppstod valde han nya frun framför barnen med exet. Och relationen återhämtade sig aldrig.

Men varför ska jag ta mitt x sida framför min fru? Mitt andra barn då det är ju det här jag menar hur jag gör blir det välja det vill jag inte
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Kille) skrev 2016-04-09 12:50:57 följande:

Men varför ska jag ta mitt x sida framför min fru? Mitt andra barn då det är ju det här jag menar hur jag gör blir det välja det vill jag inte

Då förstår jag
  • Anonym (Kille)
    Vegomamma skrev 2016-04-09 20:59:46 följande:

Vadå ta ditt ex sida? Du ska ta din dotters sida.

Jag har 2 döttrar
  • Anonym (Kille)
    Ess skrev 2016-04-09 21:11:14 följande:

Nä han ska inte ta hennes parti, utan prata med henne om vad som är fel.

Vad säger jag då
  • Anonym (Kille)
    Anonym (...) skrev 2016-04-10 08:09:41 följande:

Inte konstigt att ni har en rörig familjesituation om du inte ens klarar av att prata med ditt barn!

Du behöver lyssna på både din fru och på din äldsta dotter och sedan reda ut konflikten utan att ta parti för någon av dem. Klarar du inte av det så är det inte så konstigt att din nya familj mår dåligt.

A snälla säg vad jag ska säga, min dotter är känslig
  • Anonym (Kille)

Jag är inte en kille som är så djup men verkar finnas bra med tjejer som dömer ut sånt. Elakt att säga så!

Jag vet hur jag pratar med min dotter tack, men hur jag ska ta upp det var jag ska börja, jag är inte djup fråga min fru. Syftet med den här tråden var inte att bli utklassad

• Anonym (Kille)

Oavsett har jag nu pratat med min fru, hon tycker inte att vi ska prata med dottern ihop

• Anonym (Kille)

Har prata med dottern det var svårt men tror hon fattade fast hon sa att hon inte gillar att jag är gift och vill hitta på mer saker med bara mig utan de andra. Vill ha råd i det

• Anonym (Kille)
    Anonym (D) skrev 2016-04-14 11:08:48 följande:

Vill hon ha mer kvalitetstid på egen hand med dig så får du helt enkelt se till att ordna det. Ingen familj gör allting tillsammans. Speciellt inte när det är lite åldersskillnad på barnen, fast du har inte svarat på hur gamla dina barn är. Blir svårt att ge råd om vad du och äldsta dottern kan göra tillsammans då.

Hon är 13 och yngsta är 4. Hon vill allså ha mer som i all tid här med mig när vi ska göra nåt. Nu har hon varje gång hon kommer att vi åker till skogen och grillar, bara hon och jag, sen följer hon inte med när jag gör nåt med övrig familj, eftersom min fyraåring också vill ha utflykter med mig men då vill inte tonåring följa med. Hon vill alltså ha mer dagar av de hon är här till att vi åker till skogs och förslag var tivolin dylikt. Min fru mår nu ännu sämre pga dissar min dotter gjorde med det här. Jag kommer snart bli tvungen att välja det känns så
  • Anonym (Kille)
    Ivanka skrev 2016-04-14 11:13:24 följande:

What a shocker att du inte är djup. Det hade jag aldrig kunnat gissa.

Nä jag är som jag är kan inte framtvinga ett djup om du föreslog det, kan du bli nån du inte är? Egentligen vad skadar det dig om jag inte är djup
  • Anonym (Kille)
    Anonym (D) skrev 2016-04-14 13:43:11 följande:

Hur ofta är hon hos er?

Ni kanske kan göra fler små saker som inte är så tidskrävande ihop? Fika, åka och handla, gå på bio? Så ni oftare men kortare stunder får tid ihop ensamma. Men som motprestation får ju 13:åringen då delta i familjeaktiviteter. Hon är gammal nog att kunna förstå att hon inte kan kräva dig helt för sig själv.

Hon är hos oss varannan vecka, grejen är den att jag jobbar heltid 9-18 mån till torsdag, fredag 6-14 och det är fredagen hon kommer vi grillar direkt efter skolan andra fredagen är jag med min andra dotter och fru och fiskar, eller nån utflykt ibland myser hemma. På helgerna håller jag på med bygget, stugan eller båten då ofta med familjen det blir familjetid, kan väl avsätta en och annan helg till bio men då måste jag ju ta andra helgen till bio med andra dottern. Mitt i veckan är det läxläsning, sysslor, pyssel, kortspel, lek, umgänge, trädgård och annat måste. Jag kan inte åsidosätta övrig måsten för nåt som jag kallar bortskämdhet det går inte bara koncentrera mig på hennes linje. Jag älskar verkligen hela min familj och vill ge alla tid är det meningen att dotter på fyra blir åsidosatt eller min fru?
  • Anonym (Kille)
    Anonym (D) skrev 2016-04-14 15:48:40 följande:

Som M sa, du måste inte göra exakt samma saker med båda barnen. Det låter som 13:årigen får mycket tid och uppmärksamhet. Är hennes krav på ännu mer tid orimligt får du ju säga ifrån. Som flera redan sagt, hon är stor nog att prata med och att förstå att hon inte kan få ha dig fär sig själv. Ditt problem verkar faktiskt vara att du inte kan säga ifrån och sätta gränser utan försöker rillfredsställa alla.

Ja för jag vill inte såra någon eller att hon vill sluta komma till mig
  • Anonym (Kille)

Ingen uppoffring att göra det, men vi har ju båtar hela familjen vi håller på med och åker med. Det är en familjegrej för oss alla när vi hjälper varann och åker ut när våren kommer. Klart kan jag inte gå på bio med ena och inte andra. Jag måste fördela det eftersom min tonåring redan får nåt min minsting inte får, så det är bara fånigt

Svar på tråden Hej