• Anonym (Kille)

Hej

Hej

Min fru och dotter gillar inte varandra men tyvärr är det min dotter som orsakar det. Jag vill inte säga det till dom men jag undrar om jag kanske ska göra det. Mitt x inbillar dotra om saker vet inte alls om det är sanna saker eller att mitt x bekräftar dotras känslor om min fru. Jag älskar dom båda kan inte leva utan dom men dotra vill inte bo med min fru fast vi har ett barn ihop jag och frugan så vägrar bilden sjunka in. Jag ska nu sitta och välja mellan mina två barn? Mitt x bryr sig inte om när man pratar med henne om skitsbacken. Frugan gör verkligen allt det ser jag och nu börjar hon må dåligt ändå vill jag inte säga att hon har befogat för det för min dotter är inte snäll. Det har gått så långt att jag får skit för vad dotra gör. Hon tycker jag inte ser felen men jag gör det. Jag vill bara inte frugan ska ogilla dotra ännu mer. Känner mig vilsen

• Svar på tråden Hej
  • Påven Johanna

Hur gammal är din dotter då? 

För mig hade det varit självklart att säga till och markera på ett åldersadekvat sätt om mina barn uppfört sig dåligt mot min man utan att han gjort något fel. Lika självklart hade det varit att ha en dialog med barnet kring de känslor som ligger bakom beteendet.

• BioBonus
    Påven Johanna skrev 2016-04-08 10:47:15 följande:

Hur gammal är din dotter då? 

För mig hade det varit självklart att säga till och markera på ett åldersadekvat sätt om mina barn uppfört sig dåligt mot min man utan att han gjort något fel. Lika självklart hade det varit att ha en dialog med barnet kring de känslor som ligger bakom beteendet.

Jag håller med. Man får inte bete sig illa, men att prata om varför är viktigt. 
  • Ess

Jag tror knappast att din fru kommer att ogilla din dotter mer om ni pratar om saken och du bekräftar att du ser vad som händer.
    Men du måste ta tag i det nu innan det blir ännu värre. Börja att prata med dottern hur hon upplever situationen och vad som gått fel enligt henne. Sedan pratar du med frun om samma saker, sen funderar du på saken och försöker komma fram till hur du kan jämka mellan dem för att det i alla fall ska funka så pass att dom kan leva parallellt med varann under samma tak.

• Anonym (Kille)

Vet ju redan hur hon känner för mamman har sagt det grejern är den att jag inte vet om mamman sen spinner vidare och överdriver så dotra blir ännu mer mot frugan. Eller om xet bara säger att hon förstår för jag vet att hon låter ofta så. Sen om dotra hittar på till xet får jag inget grepp om, bara att xet sagt att dotra hatar att jag är gift igen och vill inte bo med henne att hon ska flytta till sin mamma vid 18.

Frun vet om det här men jag har aldrig sagt att det är min dotters fel. Hon tror det är normal anpassning som tar tid därför dotra hatar. Hon vet inte att jag vet och ser att dotra är orättvis och i maskot med mamman eller vad jag ska säga

• Ess

Om du bara pratat med mamman om det så har du hennes kryddade tolkning av vad dottern tycker. Vill du lösa problemet så måste du prata med dottern personligen och lyssna på henne, men även säga och visa tydligt att du inte kommer att acceptera att hon bär sig illa åt mot din fru i fortsättningen.
    Skulle det nu va så att ditt ex pratar ner din fru inför dottern, så är det ännu viktigare att du får till en bra kommunikation med din dotter där du kan diskutera och bemöta hennes åsikter om frun.

• Anonym (Kille)
    Ess skrev 2016-04-08 19:44:45 följande:

Om du bara pratat med mamman om det så har du hennes kryddade tolkning av vad dottern tycker. Vill du lösa problemet så måste du prata med dottern personligen och lyssna på henne, men även säga och visa tydligt att du inte kommer att acceptera att hon bär sig illa åt mot din fru i fortsättningen.

Skulle det nu va så att ditt ex pratar ner din fru inför dottern, så är det ännu viktigare att du får till en bra kommunikation med din dotter där du kan diskutera och bemöta hennes åsikter om frun.

Varför är det viktigare om frun pratar ner mitt x? Ska mitt x få prata ner frugan då är det ok menar du, jag har ju ett barn med henne att tänka på med. Min äldsta dotter pratar ner sin lillasysters mamma är inte ok. Lika lite tvärtom. Jag känner att jag måste välja mellan barnen
  • Påven Johanna
    Anonym (Kille) skrev 2016-04-08 20:04:52 följande:
    Varför är det viktigare om frun pratar ner mitt x? Ska mitt x få prata ner frugan då är det ok menar du, jag har ju ett barn med henne att tänka på med. Min äldsta dotter pratar ner sin lillasysters mamma är inte ok. Lika lite tvärtom. Jag känner att jag måste välja mellan barnen
    Jag tror inte du förstod vad Ess skrev. Testa att läsa det igen så ska du se att hon verkligen inte säger att ditt ex ska få prata illa om din fru. 
  • Anonym (Kille)
    Påven Johanna skrev 2016-04-08 20:22:53 följande:

Jag tror inte du förstod vad Ess skrev. Testa att läsa det igen så ska du se att hon verkligen inte säger att ditt ex ska få prata illa om din fru. 

Man läser vad man läser..jag vet inte hur jag ska prata med nån av alla jag bara känner att nu måste jag välja
  • Ess
    Påven Johanna skrev 2016-04-08 20:22:53 följande:
  • Vegomamma

Du kan inte tänka dig att dottern känner sig åsidosatt som ett resultat av att du har ny fru och ett litet barn med henne? Kanske dottern behöver att du visar att hon är lika betydelsefull som de är, och att hon inte blir bortglömd eller övergiven.

Säger detta i egenskap av dotter till en karl som skaffade ny fru och nya barn, och när en konflikt uppstod valde han nya frun framför barnen med exet. Och relationen återhämtade sig aldrig.

Svar på tråden Hej