• Ess

Hej

Jag tror knappast att din fru kommer att ogilla din dotter mer om ni pratar om saken och du bekräftar att du ser vad som händer.
    Men du måste ta tag i det nu innan det blir ännu värre. Börja att prata med dottern hur hon upplever situationen och vad som gått fel enligt henne. Sedan pratar du med frun om samma saker, sen funderar du på saken och försöker komma fram till hur du kan jämka mellan dem för att det i alla fall ska funka så pass att dom kan leva parallellt med varann under samma tak.

• Ess

Om du bara pratat med mamman om det så har du hennes kryddade tolkning av vad dottern tycker. Vill du lösa problemet så måste du prata med dottern personligen och lyssna på henne, men även säga och visa tydligt att du inte kommer att acceptera att hon bär sig illa åt mot din fru i fortsättningen.
    Skulle det nu va så att ditt ex pratar ner din fru inför dottern, så är det ännu viktigare att du får till en bra kommunikation med din dotter där du kan diskutera och bemöta hennes åsikter om frun.

• Ess
    Påven Johanna skrev 2016-04-08 20:22:53 följande:
    Jag tror inte du förstod vad Ess skrev. Testa att läsa det igen så ska du se att hon verkligen inte säger att ditt ex ska få prata illa om din fru. 
  • Ess
    Anonym (Kille) skrev 2016-04-08 20:04:52 följande:
    Varför är det viktigare om frun pratar ner mitt x? Ska mitt x få prata ner frugan då är det ok menar du, jag har ju ett barn med henne att tänka på med. Min äldsta dotter pratar ner sin lillasysters mamma är inte ok. Lika lite tvärtom. Jag känner att jag måste välja mellan barnen
    Kontakta familjerådgivningen, så får du prata med en person som förhoppningsvis kan ge dig tips hur du kan försöka förbättra situationen. Det är alltid lättare att sitta mitt emot den man pratar med, för då kan man ställa följdfrågor tills man har helt klart för sig vad personen menar.
    Tyvärr misstolkade du totalt det jag skrev.
  • Ess
    Vegomamma skrev 2016-04-09 20:59:46 följande:
    Vadå ta ditt ex sida? Du ska ta din dotters sida.
    Nä han ska inte ta hennes parti, utan prata med henne om vad som är fel.
  • Ess
    Anonym (Kille) skrev 2016-04-10 11:33:10 följande:
    A snälla säg vad jag ska säga, min dotter är känslig
    Fråga varför hon inte trivs hos er/dig. 
    Hur tycker hon att problemen kan lösas, men där ska du va tydlig med att du inte ser det som ett alternativ att frun och ert gemensamma ska flytta, utan hon får komma med förslag hur det ska funka med alla tillsammans.

Nu vet jag inget om er familj, men är det så att din fru tar det största ansvaret för barnen inkl din tidigare dotter och är den som kommer med tillsägelser och uppfostran, så är det nog läge att ändra på det.
  • Ess
    Anonym (...) skrev 2016-04-15 09:09:54 följande:
    Med tanke på att både frun och dottern är missnöjda så misstänker jag att ts inte spenderar speciellt mycket fritid ensam med någon av dem. Läxläsning brukar inte gå till så att föräldern sitter bredvid barnet i flera timmar, speciellt inte med ett så stort barn som ts dotter. Snarare att han får gå dit och hjälpa henne att komma igång och sen komma och svara på någon fråga då och då.

När yngsta dottern lagt sig är det förmodligen en del hushållsarbete kvar och sen vill nog frun hanågra minuter ensam med ts också.
    Han får försöka få fram till dottern att så här är det att va vuxen, man har en massa måsten som tar tid och att han lägger så mycket tid han kan på att göra något själv med henne, eftersom han både har fru, ett barn till, och alla tråkiga måsten som tar tid.
Svar på tråden Hej