• Anonym (en morsa)

4 veckor utan en förälder, är jag ute och cyklar?

Hej,

Vi har en 9-åring. Gemensam vårdnad, växelvis boende och har haft så hela tiden. Lov och högtider har vi löst allt eftersom men det blir mer och mer strul i överenskommelserna.

I höstas meddelade fadern att han ville åka utomlands i 4 veckor och skrev "att det är självklart att barnet följer med". Jag skrev att 4 veckor var för långt, (hela juli) men att tre veckor var ok. Han sa ok och skickade tre olika veckor som förslag som de kommer åka och jag sa att det spelar ingen roll utan att han kunde välja vilka veckor men att tre veckor var överenskommelsen och vi kunde sedan anpassa oss efter de veckorna.

Nu har han gått och bokat en 4 veckors-resa och struntat i vår överenskommelse och hänvisar till att vi åkte utomlands förra sommaren i 8 dagar (en vanlig charter) och att jag borde tänka på barnets bästa (?!). Suck. Är det orimligt av mig att stå på mig? Jag tycker 4 veckor är för lång tid för vårt barn och tycker inte hen ska behöva vara ifrån någon av oss så länge. Hen har familjer på båda håll och hen borde få semestra med båda såklart. 3 veckor tycker jag är schysst och vi var som sagt överens?

Är jag ute och cyklar eller ska jag stå på mig?

• Svar på tråden 4 veckor utan en förälder, är jag ute och cyklar?
  • BioBonus
    FrökenKanSjälv skrev 2016-04-06 12:58:48 följande:
    Hon har redan skrivit att hon får semester i juli vilket jag tolkar som att arbetsgivaren lagt ut semestern så.

Jag tolkade först inlägget att pappan ville ha fyra veckor (hela juli) och TS gick med på tre veckor (i juli). Så i den ök TS ville ha så hade hon bara en veckas semester med barnet i vilket fall som helst. Och den veckan kanske kan flyttas till slutet av juni/början av augusti. Det skadar ju inte att fråga arbetsgivaren.

Om nu pappan inte tänker gå med på tre veckor eftersom resan redan är bokad, så får ju TS titta på alternativ som funkar om hon inte får honom att ändra sig.

• Anonym (jag)
    BioBonus skrev 2016-04-06 13:10:59 följande:

Jag tolkade först inlägget att pappan ville ha fyra veckor (hela juli) och TS gick med på tre veckor (i juli). Så i den ök TS ville ha så hade hon bara en veckas semester med barnet i vilket fall som helst. Och den veckan kanske kan flyttas till slutet av juni/början av augusti. Det skadar ju inte att fråga arbetsgivaren.

Om nu pappan inte tänker gå med på tre veckor eftersom resan redan är bokad, så får ju TS titta på alternativ som funkar om hon inte får honom att ändra sig.

En annan idé är ju att spara 1 semestervecka och hitta på nått med barnet i höst.
  • Anonym (---)
    BioBonus skrev 2016-04-06 13:10:59 följande:

Det där med att den som har bokat och betalt sin resa har rätt att köra över alla andra är ett intressant fenomen. Jobbar som chef inom industrin och produktionen måste rulla hela sommaren. Varje år är det någon i gruppen som hävdar att han MÅSTE få semester vissa specifika veckor för att han redan har betalt sin resa. Inte så populärt hos kollegorna som också vill ha samma veckor. Jag som chef tar ingen hänsyn till betalda resor utan utgår från den rullande turordningen och sen är det upp till kollegorna om de kan tänka sig att byta.

Varför ska pappan få sin vilja igenom bara för att han har bokat sin resa när han bryter mot deras överenskommelse?
  • BioBonus
    Anonym (---) skrev 2016-04-06 16:10:35 följande:

Det där med att den som har bokat och betalt sin resa har rätt att köra över alla andra är ett intressant fenomen. Jobbar som chef inom industrin och produktionen måste rulla hela sommaren. Varje år är det någon i gruppen som hävdar att han MÅSTE få semester vissa specifika veckor för att han redan har betalt sin resa. Inte så populärt hos kollegorna som också vill ha samma veckor. Jag som chef tar ingen hänsyn till betalda resor utan utgår från den rullande turordningen och sen är det upp till kollegorna om de kan tänka sig att byta.

Varför ska pappan få sin vilja igenom bara för att han har bokat sin resa när han bryter mot deras överenskommelse?

Jag har inte sagt att jag tycker pappan ska få igenom sin resa. Men ts har inte så mkt att sätta emot om han vägrar omboka och då är det bra med egna lösningar.
  • Anonym (---)
    BioBonus skrev 2016-04-06 17:10:37 följande:
    Jag har inte sagt att jag tycker pappan ska få igenom sin resa. Men ts har inte så mkt att sätta emot om han vägrar omboka och då är det bra med egna lösningar.
    Jo, i och med att de inte har något speciellt avtalat för sommarlovet så är det ordinarie schema som gäller. Pappan får inte resa iväg med barnet på mammans veckor.
  • Anonym (-)
    Anonym (jag) skrev 2016-04-05 13:21:54 följande:

Om barnet tycker att 4 veckor är okej så tycker jag absolut att h*n ska få åka. Du måste ju inte ta ut 4 veckors semester på sommaren, så skulle inte du kunna spara 1 vecka och åka iväg på nått med barnet till hösten tex?

Min 3 åring åkte med sin pappa till hans hemland och farmor och farfar förra sommaren i 3 veckor. Inga problem. I år kommer dom åka typ 4 veckor.

En treåring är ALLDELES för liten för det!
  • Anonym (Maria)
    Anonym (-) skrev 2016-04-06 17:57:35 följande:
    Kan inte en 3-åring spendera 3-4 veckor med sin pappa?

Trams. 
  • Anonym (jag)

Nej det va hon inte. Det var absolut inga problem. Hon åkte till iväg ensam med mig i 19 dagar när hon var 9 månader. Va heller inga problem. När hon och pappan va iväg så prata jag med henne på Skype varje dag men oftast hade hon för roligt för att hinna sitta ner. Alla barn är olika. Bvc hade inget att invända om det heller.
  • BioBonus
    Anonym (---) skrev 2016-04-06 17:48:53 följande:

Jo, i och med att de inte har något speciellt avtalat för sommarlovet så är det ordinarie schema som gäller. Pappan får inte resa iväg med barnet på mammans veckor.

Frågan är fortfarande inte vem som har rätt eller fel utan vad ts tänker göra. Om hon tänker hindra honom - hur? Om hon inte finner ett sätt att göra det - hur lösa så att hon får semester med barnet?
  • Sjömamma
    Min sambo jobbar på sjön så han har varit borta från vår dotter mellan 4-6 veckor ända sen hon var nån månad gammal. Skype eller telefonsamtal varje dag har inte alltid varit möjligt heller. Visst har hon varit ledsen och längtat ibland men någon skada har hon inte tagit av det. Tvärtom, hon är mycket trygg och harmonisk. Visst är det ultimata för alla barn att få ha sina föräldrar hos sig hela tiden. Ibland är det bara inte möjligt. Då får man göra det bästa av situationen. Sen är alla olika. För oss har det funkat bra men för någon annan kanske det inte alls är lämpligt.
  • Anonym (Lite samma)
    Anonym (---) skrev 2016-04-06 17:48:53 följande:

Precis, finns det inte inskrivet i avtalet att sommaren skiljer sig mot övriga året och om dom inte kommer överens så har ingen av föräldrarna rätt att bestämma själv att det blir en resa på 4 veckor från den andra föräldern. Det kvittar om resan är bokad och betald, dom var inte överens om antal veckor.

TS - vänd dig till Familjerätten i er kommun och be om samarbetssamtal gällande sånt här.
  • Anonym (Lite samma)

Eftersom "dealen" var 3 sammanhängande veckor och pappan ändå går och bokar en resa på 4 veckor så är det ju inte ts problem att han var så puckad att han valde att boka en längre resa, dvs inget som hon behöver stå för på något sätt.

• BioBonus
    Anonym (Lite samma) skrev 2016-04-06 23:37:28 följande:

Eftersom "dealen" var 3 sammanhängande veckor och pappan ändå går och bokar en resa på 4 veckor så är det ju inte ts problem att han var så puckad att han valde att boka en längre resa, dvs inget som hon behöver stå för på något sätt.

Absolut. Men frågan är fortfarande - vad tänker ts göra för att förhindra att resan blir fyra veckor?
  • Anonym (anonym)

Är barnet ok med att vara borta så länge så ser jag inget problem. Var inte för alltför längesedan som barn från lågstadieålder tillbringade nästan hela sommarlovet på barnkolonier precis som barn nu är på seglarläger i 4-5 veckor. De som åker på långsemester med sina barn kan vara borta flera månader och numera kan ju barn ändå hålla bra kontakt med den förälder som den inte åker med genom skype.

• Anonym (Lite samma)
    BioBonus skrev 2016-04-07 07:15:01 följande:

Absolut. Men frågan är fortfarande - vad tänker ts göra för att förhindra att resan blir fyra veckor?

Neka resan om hon vill, det är inte hennes sak att lösa det utan pappans. Vända sig till Familjerätten om hon behöver. Pappan har ingen rätt att ta med barnet längre än vad dom bestämt.

Jag har själv gått igenom liknande saker och det finns rätt och fel i dessa situationer och svårare än så är det inte.
  • Anonym (Vems talan)

TS! Är det för att du kommer sakna dig sjukt efter ditt barn, eller är d ditt barn som kommer att sakna IRL kontakt med dig. Vad tycker barnet, är det en kul semester, finns det Intrnet, tror ofta att det tyvärr är någon missriktad avundsjuka när man inte unnarsin 9-åring en fyra veckors resa. Idag när det finns så mycket kommunikation så är det inte s långt. Deala med den andra föräldern att du får lite bättre helger pga detta, använd hans avtalsbrott till din fördel, man bråka inte via myndigheter det tror jag inte 9-åringen uppskattar.

• BioBonus
    Anonym (Lite samma) skrev 2016-04-07 08:45:59 följande:
    Neka resan om hon vill, det är inte hennes sak att lösa det utan pappans. Vända sig till Familjerätten om hon behöver. Pappan har ingen rätt att ta med barnet längre än vad dom bestämt.

Jag har själv gått igenom liknande saker och det finns rätt och fel i dessa situationer och svårare än så är det inte.

Nej, pappan har ingen rätt att göra som han vill det tror jag vi alla är ganska överens om. Och mamman kan neka resan, absolut. Men neka hur? Råder du henne att vägra lämna ut barnets pass? Vägra lämna ut barnet?

Det jag frågar är hur TS tänker göra om han inte väljer att frivilligt avboka/omboka resan.

Vi har varit i samma sits där den andra föräldern bokade resa på vår tid utan att fråga oss, och trots att vi har dom på hur umgänget ser ut så är det inte så lätt att förhindra såna här saker. Man kan anmäla överträdelsen till TR. Man kan vägra lämna ut pass eller barn (och då självklart bidra till att konflikten eskalerar enormt och går ut över barnet som inte får resa iväg alls) och man kan vända sig till polisen för att anmäla egenmäktigt förfarande. Och man kan vända sig till familjerätten för att prata om situationen, men de kan inte heller tvinga pappan att boka om.

Så det är det jag frågar TS - vad tänker hon göra för att förhindra resan om pappan inte självmant går med på att avboka/omboka. Inte om han har rätt eller fel. Inte om hon måste gå med på det eller inte. Utan vad tänker hon göra?

• Anonym (flinga)

Klantigt av pappan att bryta överenskommelsen men annars tycker jag att du är lite fjantig som ska bestämma om pappan ska få ta med sig dottern på 3 eller 4 veckors semester. Hon är ju ändå 9 år. Vad spelar det för roll med en vecka mer eller mindre? Om din dotter gläder sig åt det så är det bara löjligt att hålla på att bråka om en sån sak. Det känns mer som att du vill bestämma och det blir en principsak av det. 

• Anonym (Lite samma)

Jag sätter mig in i situationen då mitt barn heller inte har mått bra med sin biologiska pappa pga hur han har betett sig, i vårt fall om han hade bokat en lång resa utan att vi var överens så hade mitt barn aldrig velat åka iväg. Mitt barn är snart 10 år så även åldern är lika som i TS fall. Så för egen del hade jag inte lämnat ut barn/pass eftersom det hade stridit mot både överenskommelsen och barnets vilja. Jag hade heller aldrig betalat själv för att tex flyga fram och tillbaka för att lämna barnet på destinationen då det inte var bestämt från början.

TS verkar inte ha varit inne på ett tag så vi får väl se om hon svarar och berättar hur hon tänker.

Svar på tråden 4 veckor utan en förälder, är jag ute och cyklar?