• Alexi

Vad är egentligen en bra frukost för barn?

Vad tycker ni är en bra frukost för barn i skolålder? Dvs mättande, ger bra med energi att orka dagen och inte massa socker? Vad är optimalt om era barn äter till frukost och får ni dem att äta det?

• Svar på tråden Vad är egentligen en bra frukost för barn?
  • whitestar
    mammalovis skrev 2016-04-03 09:52:22 följande:

Vad finns det för müsli utan socker? Blir det gryn och nötter då eller? Barnen gillar visserligen havrepuffar, men jag borde väl hitta ett bättre alternativ. Frukt innehåller ju också socker, så det ger ju skyhögt värde.

Frebaco har ju müsli utan tillsatt socker, sonen käkar cheerios som har 79%fullkorn i sig som dock innehåller socker men tänker att fiberinnehållet överväger.
  • Rymdmoln

Gör egen müsli på nötter, kokosflingor, quinoapuffar, kanel eller raw kakao, vaniljpulver och torkade blåbär och gojibär. Blir supergott och hälsosamt.

• Fröken Apelsin

Vi äter havregrynsgröt med mjölk och sylt hemma. Och ja, det är socker i sylten, men jag ser till att barnen inte öser på några mängder.

• LillaLoppi
    Fröken Apelsin skrev 2016-04-03 18:38:26 följande:

Vi äter havregrynsgröt med mjölk och sylt hemma. Och ja, det är socker i sylten, men jag ser till att barnen inte öser på några mängder.

Sylt behövs ju inte i några mängder, för att få i sig sitt veckobehov av socker. O.o Det är ju rätt så mycket socker i en rätt så liten klick sylt. I hemlagad sylt brukar man använda mellan 30-50% tillsatt socker (utöver det naturliga sockret i bären). I köpesylt är det sällan mindre än 50%. Är det stämplat "mindre tillsatt socker", så är det oftast andra tillsatser som kompenserar det lägre sockerinnehållet.
  • elyse

Det bästa är väl något barnet verkligen tycker om och som ger jämn energi i några timmar framåt.

På vardagar ammar dottern på morgonen och vill inte ha frukost. På helgerna äter vi gärna brunch på IKEA och annars alltid lagad/varm frukost; äggröra, stekt ägg och vita bönor i tomatsås...

• Fröken Apelsin
    LillaLoppi skrev 2016-04-03 18:53:12 följande:

Sylt behövs ju inte i några mängder, för att få i sig sitt veckobehov av socker. O.o Det är ju rätt så mycket socker i en rätt så liten klick sylt. I hemlagad sylt brukar man använda mellan 30-50% tillsatt socker (utöver det naturliga sockret i bären). I köpesylt är det sällan mindre än 50%. Är det stämplat "mindre tillsatt socker", så är det oftast andra tillsatser som kompenserar det lägre sockerinnehållet.

Vi tar bara en matsked sylt och det motsvarar knappast ett veckobehov av socker eller kalorier, isåfall hade vi rullat fram allihop. Inte ens om vi hade tagit en matsked rent socker hade det varit så farligt. Vill man inte ha något socker alls kan man köpa frysta bär och mosa, det är också jättegott.
  • Margaux
    mammalovis skrev 2016-04-03 09:52:22 följande:
    Vad finns det för müsli utan socker? Blir det gryn och nötter då eller? Barnen gillar visserligen havrepuffar, men jag borde väl hitta ett bättre alternativ. Frukt innehåller ju också socker, så det ger ju skyhögt värde.
    Frebaco har havreringar med väldigt lite socker som funkar fint för mina kräsna barn...
  • cosinus

Vad som är bra frukost beror ju helt på ungen. Min ena äter helst inget alls, går att få i en rostfralla, utan smör, utan pålägg alls. Bara en rostad skiva bröd. Men det är iaf bättre än inget alls.

De andra äter fil/naturell yoghurt med frebaco havreringar, eller smörgås med ost/skinka. På helgerna gör de ofta stekt ägg.

• Sjömamma

Jag undrar hur man får barnen att äta frukost över huvud taget?! Min dotter bara vägrar!

• Carabellis kusp

Min 3-åring äter havregrynsgröt med skivat banan, blåbär och mjölk eller äggröra med tomat och skinka eller a-fil med osötad müsli. Till det dricker hon 1/3 juice+2/3 vatten; totalt 1 dl.

• tulip79

Nu är mina barn bara 2 resp 4,5 år. Minstingen äter havregrynsgröt (en vuxenportion) med lite lingonsylt och den store fil med knäckebröd i. Ev tar han en smörgås till. Båda dricker vatten.

• Duckan

Vår 9-åring är otroligt svår på frukost. Vi ger i princip vad som helst bara hon äter något.
    Ibland funkar gröt, ibland en rostmacka, men det är aldrig några mängder.

• whitestar
    Sjömamma skrev 2016-04-03 22:38:52 följande:

Jag undrar hur man får barnen att äta frukost över huvud taget?! Min dotter bara vägrar!

Min son vill inte äta direkt på morgon, på helgerna blir det brunch istället för frukost/lunch.på vardagar kliver vi upp före 6 o då äter han frukost kl 7.30 på skolan.innan larmet om arseniken i ris kom så käkade han riskaka på väg till fritte men nu äter han inget innan frukosten på fritte.
  • Gravitation

Dottern på 20 månader äter ibland en macka med ost, ibland en skål naturell yoggi, ibland en hel avokado eller välling 220 ml.

Hon ammar fortfarande innan vi stiger upp. Hon klarar sig bra på det fram till mellanmål.

• NollÅtta

5 åringen äter ett par smörgåsar med ost, keso eller skinka på. Sen lite jordgubbar eller hallon till det och vatten. Oftast på polarbröd. Ibland kokt ägg

2-åringen käkar Verum hälsofil med Pauluns musli och en halv smörgås

Son född -10 och Dotter född -13
  • NollÅtta

Ja ibland gör jag mig till en fixar äggröra till dom också...

Son född -10 och Dotter född -13
Svar på tråden Vad är egentligen en bra frukost för barn?