• Anonym (helängtan)

Vill flytta "hem" igen men sambon har två barn sedan tidigare.

Jag och min sambo träffades för 9 år sedan.. Jag kommer inte härifrån men det gör han. Sambon har två barn sedan ett tidigare förhållande och vi har även två gemensamma. 
    Dom senaste åren har min "hemlängtan" exalterat och jag trivs inte där vi bor. Mina barn älskar orten där mina förälder bor och jag kommer ifrån. 

Jag vet även att min sambo gillar orten jag kommer ifrån.. Fel av mig att fråga om han vill att vi flyttar dit? 40 mil ifrån hans äldre barn.

• Svar på tråden Vill flytta "hem" igen men sambon har två barn sedan tidigare.
  • Ess
    Anonym (helängtan) skrev 2016-03-30 20:27:26 följande:
    Nja så länge kommer vi inte och vänta. Tycker gott man kan flytta när barnen är i högstadieålder. Han kan ju träffa dom äldre barnen bvarannan helg 
    Har ni pratat om det nu?
    Eftersom du skriver att NI inte vill vänta så länge.
  • K med lilla E

Hade jag varit din sambo hade jag aldrig i livet flyttat 40 mil från mina barn! Även om din hemlängtan är stor så får du nog bita ihop och bo kvar i ett antal år till, tycker du ska skämmas om du ens föreslår det här för din sambo.

• nevermind
    Anonym (helängtan) skrev 2016-03-30 20:27:26 följande:
    Nja så länge kommer vi inte och vänta. Tycker gott man kan flytta när barnen är i högstadieålder. Han kan ju träffa dom äldre barnen bvarannan helg 
    Hade du tyckt det varit okej om han flyttade 40 mil bort och träffade era gemensamma varannan helg?
  • Bestemor

Sen efter ett par år får din sambo hemlängtan och flyttar tillbaka tillbaka.

Då är väl det helt ok även om era barn längtar efter honom eller dig, vem de då kommer att bo hos.

• nevermind

Galet att man ens tänker tanken på att be en förälder att välja mellan sina barn!

• Aiyana

Jag förstår inte alls hur du tänker. Du visste om hans biologiska barn när du blev sambo med honom och ni fick barn tillsammans. Att du nu helt plötsligt fått hemlängtan är något du får leva med tills hans barn blivit stora. Din sambos papparoll är inte viktigare gentemot era gemensamma barn än vad de är mot hans första. De har alla lika stor rätt till sin pappa.

Och som tonåringar har de minst lika stort behov av sin pappa som yngre barn har. 

• Vinterankan
    Physalis skrev 2016-03-31 05:12:18 följande:

Kan ni inte skaffa en sommarstuga i dina hemtrakter? Så kan ni åka dit ofta?

Precis vad jag också tänkte.
  • Anonym (Tjejen)

Jag tycker det beror på hur ofta han har barnen och hur förbindelsen är mellan städerna. Går det bussar, tåg osv. Är ni beredda på att köra alla milen vid umgänge. Jag har själv flyttat ifrån min hemstad och min sambo har ett barn sen innan. Jag är nu fast här tills barnen iaf är myndiga. För våra gemensamma barn skulle en flytt vara det bästa (även för mig som skulle få jobb i min hemstad, är arbetslös här) Det suger men bara att gilla läget och stå sitt kast.

• Anonym (Mannen)

Du sitter fast där du sitter 40 mil hemifrån. Vill inte pappan till "era" barn flytta så får du inte med dig barnen heller " gemensam vårdnad". Känner flera som satt sig i samma sits och det är bara stanna kvar om man ska ha kvar umgänget med barnen. Så innan man sätter barn till värden så ska man se till att det är " precis" här jag kommer vilja bo och leva mitt liv.

• sofhia

Det ar klart att du kan fraga honom. I ett forhallande ska man val kunna diskutera saker. Sen ar det ju helt klart upp till honom om han valjer att flytta eller inte.

• smulpaj01
    sofhia skrev 2016-04-01 02:31:52 följande:

Det ar klart att du kan fraga honom. I ett forhallande ska man val kunna diskutera saker. Sen ar det ju helt klart upp till honom om han valjer att flytta eller inte.

Ja så är det ju. Sen kommer det visa sig om hon valt en bra man och pappa till sina barn eller inte....
  • Anonym (visst, fråga på)
    sofhia skrev 2016-04-01 02:31:52 följande:

Det finns frågor som man outar sig som skitstövel om man ställer dem. Som "Kan vi inte spara ihop semesterpengarna genom att ge dina barn mindre mat än oss andra?". Eller "Kan vi inte flytta 40 mil ifrån dina barn för min trivsels skull?"
  • Anonym (Styvmonstret)
    Anonym (Z) skrev 2016-03-30 20:53:16 följande:
    I högstadieåldern händer det otroligt mycket med ett barn, puberteten är bara en sak. Barn i tonåren är av ett stort behov av sina föräldrar och det skulle vara väldigt dumt av din man att lämna de "stora" barnen i en sån skör ålder. Att komma med argument så som tryggare uppväxt mm håller inte riktigt, man kan ha en trygg och bra uppväxt i en förort eller mitt i centrala Stockholm, det är vad man gör det till.
    Håller helt med, i tonåren behövs föräldrastöd som mest och det är inte bara barnen som behöver stöd, även den andra föräldern kan behöva support. Min sambo hade två barn sedan tidigare (nu vuxna).
    Deras tonårstid var ett h-e för alla inblandade . Det fanns ju inte på kartan att sambon skulle dumpa över allt på sitt ex och hennes nye make, han hade ju lika stort ansvar för sina barn som mamman, även om hon var boendeförälder. Jag skulle heller aldrig få för mej att försöka förmå honom, att låta henne ta alla bekymmer även om man ibland var spyfärdig på allt elände de kunde ställa till med.
    Tackolov är den tiden över för länge sedan och det har blivit två mycket vettiga människor av killarna. Vem vet dock hur det varit om sambon släppt taget om dem och t ex flyttat iväg med mej och våra gemensamma?
  • willy

Människor har en tendens att förenkla saker för mycket och belägga ansvaret hos ena parten, oftast styvföräldern, för att den personen "visste hur det var". Många är inte beredda att inse vad en separation verkligen innebär, man tror att man kan äta kakan och ha den kvar så att säga. Ha en ny partner och förvänta sig att alla andra ska rätta sig efter denne.
    Så är det ju naturligtvis inte, utan saker blir bara mer komplicerade, nya partner kommer in i bilden och alla har sina rättigheter - barnen, bioförädrar och styvföräldrar också. Styvisar har ingen direkt bestämmanderätt över barnen men inga direkta skyldigheter heller.
    Du har rätt att bo var du vill, men det är troligtvis bäst att bo kvar tills 11-åringen är lite större och kan förstå själv vad flyttet skulle innebära. Din partner är troligtvis tveksam över att "förstöra det" för sina egna barn, men och andra sidan är du tillräckligt bestämd och blir det ett val för din partner att antingen bidra till att splittra en familj till eller acceptera dina önskemål så väljer denne troligtvis att flytta. Du bryr dig säkert också om dina styvbarn, och vill det bästa för dem under givna omständigheter. Du behöver inte offra dig helt, men var beredd att kompromissa. Det blir mest harmoniskt så, tror jag.

Svar på tråden Vill flytta "hem" igen men sambon har två barn sedan tidigare.