LillaLoppi skrev 2016-03-14 10:08:22 följande:
Jag förespråkar dagmamma upp till 3,5-4 års ålder, därefter förskola.
Börja i en lugn hemmamiljö, övergå till en stor barngrupp, för att sedan gå vidare till skolan (vilket innebär ännu större barngrupper på färre personal).
Jag tänker att det kan vara smärtsamt för barnet att bryta upp med sin pedagog och barngrupp, och att det kan vara jobbigt för barnet att komma till ny barngrupp där gruppkonstellationerna redan är "färdiga". Adam är bästis med Olle, och Gustav med Erik mm.
Sedan är min erfarenhet att förskola är just en för(e)skola med en pedagogik som förbereder inför skolan etc. Dessutom finns det fler barn på en förskola att skapa relationer med och fler pedagoger som ser ditt barn, samt större chans att hitta någon pedagog där kemin stämmer osv. Men också att det finns pedagoger som ser hur exempelvis andra pedagoger uppför sig mot ditt barn. Det är heller inte lika känsligt om en pedagog är ledig, sjuk eller sjukskriven.
Om du ska hitta en dagbarnvårdare måste du se till att det finns jämnåriga barn, en annan dagbarnvårdare som kan skapa en relation till ditt barn när er ordinarie dagbarnvårdare är ledig och sjuk.
Lycka till!