• Lilla Gs mamma

Förskola vs dagmamma

Det är snart dags för oss att tänka på barnomsorg för vår son. Är det någon som har erfarenhet av både förskola och kommunal dagbarnvårdare? Vilka fördelar och nackdelar finns? Vad ska man tänka på när man väljer omsorgsform? Alla tips mottages med tacksamhet.

• Svar på tråden Förskola vs dagmamma
  • LillaLoppi

Jag förespråkar dagmamma upp till 3,5-4 års ålder, därefter förskola.

Börja i en lugn hemmamiljö, övergå till en stor barngrupp, för att sedan gå vidare till skolan (vilket innebär ännu större barngrupper på färre personal).

• LillaLoppi
    Lilla Gs mamma skrev 2016-03-14 10:30:53 följande:

Det var smart tänkt! Tack.

Glad
  • starkochälskad
    LillaLoppi skrev 2016-03-14 10:08:22 följande:

Jag förespråkar dagmamma upp till 3,5-4 års ålder, därefter förskola.

Börja i en lugn hemmamiljö, övergå till en stor barngrupp, för att sedan gå vidare till skolan (vilket innebär ännu större barngrupper på färre personal).

Jag tänker att det kan vara smärtsamt för barnet att bryta upp med sin pedagog och barngrupp, och att det kan vara jobbigt för barnet att komma till ny barngrupp där gruppkonstellationerna redan är "färdiga". Adam är bästis med Olle, och Gustav med Erik mm.

Sedan är min erfarenhet att förskola är just en för(e)skola med en pedagogik som förbereder inför skolan etc. Dessutom finns det fler barn på en förskola att skapa relationer med och fler pedagoger som ser ditt barn, samt större chans att hitta någon pedagog där kemin stämmer osv. Men också att det finns pedagoger som ser hur exempelvis andra pedagoger uppför sig mot ditt barn. Det är heller inte lika känsligt om en pedagog är ledig, sjuk eller sjukskriven.

Om du ska hitta en dagbarnvårdare måste du se till att det finns jämnåriga barn, en annan dagbarnvårdare som kan skapa en relation till ditt barn när er ordinarie dagbarnvårdare är ledig och sjuk.

Lycka till!
  • Lilla Gs mamma
    starkochälskad skrev 2016-03-14 11:36:59 följande:

Jag tänker att det kan vara smärtsamt för barnet att bryta upp med sin pedagog och barngrupp, och att det kan vara jobbigt för barnet att komma till ny barngrupp där gruppkonstellationerna redan är "färdiga". Adam är bästis med Olle, och Gustav med Erik mm.

Sedan är min erfarenhet att förskola är just en för(e)skola med en pedagogik som förbereder inför skolan etc. Dessutom finns det fler barn på en förskola att skapa relationer med och fler pedagoger som ser ditt barn, samt större chans att hitta någon pedagog där kemin stämmer osv. Men också att det finns pedagoger som ser hur exempelvis andra pedagoger uppför sig mot ditt barn. Det är heller inte lika känsligt om en pedagog är ledig, sjuk eller sjukskriven.

Om du ska hitta en dagbarnvårdare måste du se till att det finns jämnåriga barn, en annan dagbarnvårdare som kan skapa en relation till ditt barn när er ordinarie dagbarnvårdare är ledig och sjuk.

Lycka till!

Tack för ditt svar! Jag är bara orolig för att barngrupperna på förskolan kommer att vara för stora, så att ingen ser vår son och tänker att dagbarnvårdare har färre barn i en mer hemlik miljö?

Du tog upp flera saker att tänka på som jag inte reflekterat över förut. Tack!
  • Fru Ve

Vi har provat båda och det finns ju för- och nackdelar.

Dagmamma:
    + Mindre grupper, mycket lugnare. Mindre spridning av sjukdomar.
    + Tryggt för små barn med en person att knyta an till.
    - Mindre pedagogisk verksamhet. Kan bli tråkigt speciellt för lite större barn.
    - Om dagmamman är sjuk eller vabbar kan det vara svårt att lämna barnet hemma hos en annan dagmamma där barnet aldrig har varit. Min sons dagmamma hade kollegor som de träffade i en lokal en gång/vecka men han var aldrig hem till någon annan utom om vår dagmamma var sjuk. Det var väldigt tufft då för honom att lämnas hos någon han inte kände så bra och dessutom i en miljö han inte kände igen. På en förskola är det iaf samma miljö så barnet förstår.
    - Kan vara sämre miljö (men det varierar säkert). Våra dagmammor hade en hemsk tråkig och snuskig lokal att vara i. 

Förskola
    + Mer strukturerad pedagogik och mer aktiviteter. Speciellt bra då barnet är i 4-5 årsåldern. 
    + Lättare om man som förälder behöver ändra schema eller tider eftersom det oftast finns personal där ändå. Hos en dagmamma kan det kännas som om man är väldigt besvärlig om tider ska ändras eller om man blir sen/måste jobba över (iaf min erfarenhet). 
    + Samma miljö man lämnar i även om någon i personalen blir sjuk eller vabbar. Man kan vara trygg att det löser sig med vikarie vilket inte är lika säkert hos en dagmamma.
    + Barnen skapar fler kompisrelationer och lär känna fler som de sen kanske ska gå i samma klass som.
    - Ofta stora barngrupper, mer stress och stimmigt. Barnen blir lättare sjuka.
    - Om det ofta är vikarier (vilket det varit på min sons förskola senaste året) kan det bli så att ingen i personalen har riktig koll kring barnet t.ex. hur dagen varit. Otryggt för barnen speciellt de små om det ofta är ny personal.

• Lilla Gs mamma
    Fru Ve skrev 2016-03-14 13:25:09 följande:

Vi har provat båda och det finns ju för- och nackdelar.

Dagmamma:

+ Mindre grupper, mycket lugnare. Mindre spridning av sjukdomar.

+ Tryggt för små barn med en person att knyta an till.

- Mindre pedagogisk verksamhet. Kan bli tråkigt speciellt för lite större barn.

- Om dagmamman är sjuk eller vabbar kan det vara svårt att lämna barnet hemma hos en annan dagmamma där barnet aldrig har varit. Min sons dagmamma hade kollegor som de träffade i en lokal en gång/vecka men han var aldrig hem till någon annan utom om vår dagmamma var sjuk. Det var väldigt tufft då för honom att lämnas hos någon han inte kände så bra och dessutom i en miljö han inte kände igen. På en förskola är det iaf samma miljö så barnet förstår.

- Kan vara sämre miljö (men det varierar säkert). Våra dagmammor hade en hemsk tråkig och snuskig lokal att vara i. 

Förskola

+ Mer strukturerad pedagogik och mer aktiviteter. Speciellt bra då barnet är i 4-5 årsåldern. 

+ Lättare om man som förälder behöver ändra schema eller tider eftersom det oftast finns personal där ändå. Hos en dagmamma kan det kännas som om man är väldigt besvärlig om tider ska ändras eller om man blir sen/måste jobba över (iaf min erfarenhet). 

+ Samma miljö man lämnar i även om någon i personalen blir sjuk eller vabbar. Man kan vara trygg att det löser sig med vikarie vilket inte är lika säkert hos en dagmamma.

+ Barnen skapar fler kompisrelationer och lär känna fler som de sen kanske ska gå i samma klass som.

- Ofta stora barngrupper, mer stress och stimmigt. Barnen blir lättare sjuka.

- Om det ofta är vikarier (vilket det varit på min sons förskola senaste året) kan det bli så att ingen i personalen har riktig koll kring barnet t.ex. hur dagen varit. Otryggt för barnen speciellt de små om det ofta är ny personal.

Stort tack för ditt svar! Detta tål att tänka på.
  • malle88

Vi funderade med på dagmamma men valde tillslut en privat förskola, av följande anledningar:

- dagmammorna jobbade "bara" fyra dagar i veckan. Femte dagen skulle hon placeras hon en dagmamma. Tyckte det verkade rörigt.

- om dagmamman blev sjuk kunde hon placeras hon en helt okänd dagmamma.

- de saknade pedagogik utbildning

- sämre utemiljö

på privat förskolan hade de små barngrupper, tydligt strukturerade dagar och fina miljöer så det blev den.

Rekommenderar dig att ringa till förskolan och fråga om du får hälsa på, det gjorde mycket. Promenerade ofta för i olika förskolor med för att se vad pedagogerna gjorde med barnen ute.

• Ellie

Vi funderade länge innan vi valde. Först tänkte vi välja dagmamma, men kom fram till att förskola känns bättre, trots fler barn.

Dagmammorna här har ca 5-7 barn, och på en småbarnsavdelning på förskolan är det ca 5 barn per pedagog. På förskolan finns det fler vuxna att knyta an till och de vuxna kan hjälpas åt. Behöver någon blöja bytas finns det fortfarande vuxna som kan trösta om något annat händer samtidigt. Det finns en utbildad kock som lagar maten och personalen behöver inte ta sin tid till detta. De har en relativt säker miljö (de flesta olyckor sker i hemmet).

I vår kommun är man 4 dagar hos en dagmamma och den 5e dagen hos en annan (otryggare dag att hamna i en grupp där de andra barnen känner varandra väl). En dag i veckan är de i en stor lokal med 5 dagmammor och upp till ca 30 barn. Det skulle alltså bli placering på 3 olika platser, med olika vuxna och barn. Är dagmamman dessutom sjuk ibland blir det även då en omställning.

Dagmamman har en begränsad mängd barn i varierade åldrar och det är inte självklart att mitt barn kommer överrens med de andra barnen. Visst kan de väl fungera ihop, men kanske där inte finns någon bra nära vän.

Viktigare med personkemin mellan mig och dagmamman, än om det finns flera i personalen. Mitt barn skulle ju formas mycket av den vuxna som det tillbringar hela dagarna ihop med, och det är viktigt vem den personen är.

På förskolan är det trots många barn flera pedagoger och de delar ofta in gruppen i mindre grupper för pedagogisk verksamhet, och för att skapa lite lugnare miljö. De har en bra gård att leka på och många kompisar.

Olika förskolor känns naturligtvis olika bra, och vi besökte de tre som ligger i vårt område. Den ena kändes "absolut inte", en annan kändes "ok" och den tredje var ett ställe som kändes väldigt bra.

Så tänkte vi... utan att ha någon erfarenhet av dagmamma. Vårt äldre barn går på förskola och trivs bra.

• alexias mamma

Har jobbat på många olika förskolor och nu senast på ett föräldrakooperativ.
    Har kompisar som haft barn hos dagmamma, så jag anser mig ha ganska god inblick i barnomsorgen.
    Jag skulle säga föräldrakooperativ alla dagar i veckan! Färre barn, mer inblick, mer personligt = personalen kan lättare tillgodose ALLA barns behov.

Dagmamma kan vara bra på så sätt att det är få barn och lägre tempo, ljudnivå och så men det kan också vara svårare för barnen att få vänner då det är få att välja mellan. Plus, vem passar barnen medan maten fixas? Blöjor byts? Osv...

Förskolor nu för tiden har oftast ganska stora barngrupper, utarbetad personal, höga ljudnivåer, svårt att synas i mängden för barnen osv.

Välj liten förskola eller föräldrakooperativ!

Svar på tråden Förskola vs dagmamma