Inlägg från: Lilla Gs mamma |Visa alla inlägg
  • Lilla Gs mamma

Förskola vs dagmamma

Det är snart dags för oss att tänka på barnomsorg för vår son. Är det någon som har erfarenhet av både förskola och kommunal dagbarnvårdare? Vilka fördelar och nackdelar finns? Vad ska man tänka på när man väljer omsorgsform? Alla tips mottages med tacksamhet.

• Svar på tråden Förskola vs dagmamma
  • Lilla Gs mamma
    starkochälskad skrev 2016-03-14 11:36:59 följande:

Jag tänker att det kan vara smärtsamt för barnet att bryta upp med sin pedagog och barngrupp, och att det kan vara jobbigt för barnet att komma till ny barngrupp där gruppkonstellationerna redan är "färdiga". Adam är bästis med Olle, och Gustav med Erik mm.

Sedan är min erfarenhet att förskola är just en för(e)skola med en pedagogik som förbereder inför skolan etc. Dessutom finns det fler barn på en förskola att skapa relationer med och fler pedagoger som ser ditt barn, samt större chans att hitta någon pedagog där kemin stämmer osv. Men också att det finns pedagoger som ser hur exempelvis andra pedagoger uppför sig mot ditt barn. Det är heller inte lika känsligt om en pedagog är ledig, sjuk eller sjukskriven.

Om du ska hitta en dagbarnvårdare måste du se till att det finns jämnåriga barn, en annan dagbarnvårdare som kan skapa en relation till ditt barn när er ordinarie dagbarnvårdare är ledig och sjuk.

Lycka till!

Tack för ditt svar! Jag är bara orolig för att barngrupperna på förskolan kommer att vara för stora, så att ingen ser vår son och tänker att dagbarnvårdare har färre barn i en mer hemlik miljö?

Du tog upp flera saker att tänka på som jag inte reflekterat över förut. Tack!
  • Lilla Gs mamma
    Fru Ve skrev 2016-03-14 13:25:09 följande:

Vi har provat båda och det finns ju för- och nackdelar.

Dagmamma:

+ Mindre grupper, mycket lugnare. Mindre spridning av sjukdomar.

+ Tryggt för små barn med en person att knyta an till.

- Mindre pedagogisk verksamhet. Kan bli tråkigt speciellt för lite större barn.

- Om dagmamman är sjuk eller vabbar kan det vara svårt att lämna barnet hemma hos en annan dagmamma där barnet aldrig har varit. Min sons dagmamma hade kollegor som de träffade i en lokal en gång/vecka men han var aldrig hem till någon annan utom om vår dagmamma var sjuk. Det var väldigt tufft då för honom att lämnas hos någon han inte kände så bra och dessutom i en miljö han inte kände igen. På en förskola är det iaf samma miljö så barnet förstår.

- Kan vara sämre miljö (men det varierar säkert). Våra dagmammor hade en hemsk tråkig och snuskig lokal att vara i. 

Förskola

+ Mer strukturerad pedagogik och mer aktiviteter. Speciellt bra då barnet är i 4-5 årsåldern. 

+ Lättare om man som förälder behöver ändra schema eller tider eftersom det oftast finns personal där ändå. Hos en dagmamma kan det kännas som om man är väldigt besvärlig om tider ska ändras eller om man blir sen/måste jobba över (iaf min erfarenhet). 

+ Samma miljö man lämnar i även om någon i personalen blir sjuk eller vabbar. Man kan vara trygg att det löser sig med vikarie vilket inte är lika säkert hos en dagmamma.

+ Barnen skapar fler kompisrelationer och lär känna fler som de sen kanske ska gå i samma klass som.

- Ofta stora barngrupper, mer stress och stimmigt. Barnen blir lättare sjuka.

- Om det ofta är vikarier (vilket det varit på min sons förskola senaste året) kan det bli så att ingen i personalen har riktig koll kring barnet t.ex. hur dagen varit. Otryggt för barnen speciellt de små om det ofta är ny personal.

Stort tack för ditt svar! Detta tål att tänka på.
Svar på tråden Förskola vs dagmamma