Förskola vs dagmamma
Vi funderade länge innan vi valde. Först tänkte vi välja dagmamma, men kom fram till att förskola känns bättre, trots fler barn.
Dagmammorna här har ca 5-7 barn, och på en småbarnsavdelning på förskolan är det ca 5 barn per pedagog. På förskolan finns det fler vuxna att knyta an till och de vuxna kan hjälpas åt. Behöver någon blöja bytas finns det fortfarande vuxna som kan trösta om något annat händer samtidigt. Det finns en utbildad kock som lagar maten och personalen behöver inte ta sin tid till detta. De har en relativt säker miljö (de flesta olyckor sker i hemmet).
I vår kommun är man 4 dagar hos en dagmamma och den 5e dagen hos en annan (otryggare dag att hamna i en grupp där de andra barnen känner varandra väl). En dag i veckan är de i en stor lokal med 5 dagmammor och upp till ca 30 barn. Det skulle alltså bli placering på 3 olika platser, med olika vuxna och barn. Är dagmamman dessutom sjuk ibland blir det även då en omställning.
Dagmamman har en begränsad mängd barn i varierade åldrar och det är inte självklart att mitt barn kommer överrens med de andra barnen. Visst kan de väl fungera ihop, men kanske där inte finns någon bra nära vän.
Viktigare med personkemin mellan mig och dagmamman, än om det finns flera i personalen. Mitt barn skulle ju formas mycket av den vuxna som det tillbringar hela dagarna ihop med, och det är viktigt vem den personen är.
På förskolan är det trots många barn flera pedagoger och de delar ofta in gruppen i mindre grupper för pedagogisk verksamhet, och för att skapa lite lugnare miljö. De har en bra gård att leka på och många kompisar.
Olika förskolor känns naturligtvis olika bra, och vi besökte de tre som ligger i vårt område. Den ena kändes "absolut inte", en annan kändes "ok" och den tredje var ett ställe som kändes väldigt bra.
Så tänkte vi... utan att ha någon erfarenhet av dagmamma. Vårt äldre barn går på förskola och trivs bra.