• Mammatillelise

göra egen barnmat

Tänkte koka potatis och morötter och göra egen mat till min 7månaders. Hon har ätit köpa burkar men tänkte testa göra egen och se om hon gillar det. Någon som har några tips? Hur brukar ni göra? Min lilla gillar potatis ochmorot. Hon gillar också majspuré så tänkte försöka mig på det också. Är det bäst och köpa fryst majs och koka upp och mixa eller kan man ta konservburk? Tar gärna emot alla tips ni har :)

• Svar på tråden göra egen barnmat
  • Carambolan

Mitt tips är att helt enkelt utgå från vad du själv äter till lunch/middag :) Undvik salt, kött och svårsmälta grönsaker i början, men i övrigt behöver barn inte så speciell mat. Många gillar att maten är kryddad (inte chili-stark då, utan med varierande örter till exempel) och att det är olika konsistenser och smaker istället för att få allt i en enda blandsörja.

Du kan mosa med gaffel eller mixerstav, eller ge hela "plockbitar" som är lätta för barnet att greppa själv. Mina barn uppskattade kokta morotsstavar eller potatispinnar mycket mer än mosad mat. En sjumånaders lär sig snabbt att tugga och svälja även utan tänder.

• Mammatillelise

Kan tillägga så här efter att hon föredrar mosad mat framför lite bitar och att jag tänkte göra "storkok" och frysa in :) jag tänkte ha dom som middag för henne :)

• Blicka

Jag brukar koka tex potatis/ris/pasta med valfria grönsaker/rotfrukter o kött/kyckling/fisk. Krydda tex med vitlök, örter. Sila bort vatten, tillsätt olja o mixa/mosa till bra konsistens, späd med kokvatten vid behov.

Sen kan man göra frikadeller, fiskbiffar/bullar som är perfekt att plocka med.

Risoni är bra som pasta. Majs köper jag fryst.

Titta på köpematen - då får du tips på maträtter att laga själv eller tänk vad du/ni äter o gör samma men utan saltet.

Jag brukar laga mkt på en gång o frysa in. Funkat jättebra!

• Mammatillelise
    Blicka skrev 2016-02-22 13:53:13 följande:

Jag brukar koka tex potatis/ris/pasta med valfria grönsaker/rotfrukter o kött/kyckling/fisk. Krydda tex med vitlök, örter. Sila bort vatten, tillsätt olja o mixa/mosa till bra konsistens, späd med kokvatten vid behov.

Sen kan man göra frikadeller, fiskbiffar/bullar som är perfekt att plocka med.

Risoni är bra som pasta. Majs köper jag fryst.

Titta på köpematen - då får du tips på maträtter att laga själv eller tänk vad du/ni äter o gör samma men utan saltet.

Jag brukar laga mkt på en gång o frysa in. Funkat jättebra!

Tack för tips:)
  • Mammatillelise
    Carambolan skrev 2016-02-22 12:21:34 följande:

Mitt tips är att helt enkelt utgå från vad du själv äter till lunch/middag :) Undvik salt, kött och svårsmälta grönsaker i början, men i övrigt behöver barn inte så speciell mat. Många gillar att maten är kryddad (inte chili-stark då, utan med varierande örter till exempel) och att det är olika konsistenser och smaker istället för att få allt i en enda blandsörja.

Du kan mosa med gaffel eller mixerstav, eller ge hela "plockbitar" som är lätta för barnet att greppa själv. Mina barn uppskattade kokta morotsstavar eller potatispinnar mycket mer än mosad mat. En sjumånaders lär sig snabbt att tugga och svälja även utan tänder.

Tack för tips :)
Svar på tråden göra egen barnmat