• Anonym (Velig mamma)

När magkänslan säger ifrån

Jag & mitt barns pappa har idag delad vårdnad med varannan veckas boende. Då detta ej fungerar enligt vad jag anser är varannan vecka boende så önskar jag råd innan jag tar processen vidare. För mig innebär varannan vecka boende att varje förälder tar ansvar för barnet 7 dagar varannan vecka med undantag för arbete då man kan ordna med en barnvakt, men vart går gränsen för vad som räknas som barnvakt och ett tredje boende?

Vårt barn är 8 år och vi har haft det såhär sedan x var 3 år gammal. Innan dess hade han x när han var ledig ifrån sitt skiftarbete. 3/6 nätter spenderar x nu hos sina 75+ åriga farföräldrar. Tyvärr även när pappan är sjuk, trött eller som nu de senaste fyra gångerna ska passa sin nya flickväns barn lämnas vårat barn hos dessa två som jag finner noll förtroende för.

Jag har även fått höra flertalet gånger att pappan, nya flickvännen och dennes barn är ute på saker utan vårat barn trots hans vecka. Vid ifrågasättande har jag fått till svar: X ville inte med, X ville gå till mina föräldrar och så vidare. Jag kan ta detta men när magkänslan säger någonting helt annat, när mammahjärtat ser att någonting tynger barnet och att det är därför x väljer att vara ifrån sin pappa. Jag vet inte, x har vid flertalet tillfällen sagt att denne inte klarar av den nyas barn mer som tydligen ska ha någon form av problematik i sig själv (Under utredning som jag förstått det)

Jag gav vårt barn en egen telefon som jag sa att x kunde använda när x än behagade och x må vara "bara 8 år" men när x ringer och gråter och säger att x inte får vara ifred på sitt rum, att den andra ungen väcker x och att pappa bara sover eller att pappa bara spelar, då vrider sig mitt hjärta i tusen bitar. Det handlar ju egentligen inte om den här andra ungen eller den nya tjejen. Det handlar om att mitt ex lever i någon fantasivärld och lämnar över ansvaret på andra och sen klagar när jag ifrågasätter.

Jag vill ju inget hellre än att vårt barn ska ha sin pappa och att han ska vara den största delen av x liv samt vara den där tryggheten. Nu gråter x när x ska åka och jag får tvinga x ibland att byta vecka. Veckan som för övrigt inte ens börjar hos pappan utan hos farföräldrarna på grund av att pappan jobbar och x i sin tur har sagt att denne ej vill ha det såhär för att sen ändra sig när jag frågat om vi ska försöka lösa detta.

Ja, jag har tyvärr frågat vårt barn eftersom mitt ex vägrar prata med mig. Jag gjorde det dumma misstaget och fick x att bli inblandad i något jag önskade att vi vuxna kunde ha rett ut. Det är ju så man ska göra!  

Den nya flickvännen har offentligt gått ut med påstående om mitt föräldraskap och ställer mig i dåliga dager vilket det finns skriftliga bevis på vilket hon gjorde efter att jag frågade pappan på ett lugnt och sansat sätt om han ville ha sitt barn bara när han var ledig. Farföräldrarna har baktalat mig sedan jag lämnade deras son.

De baktalar mig så att vårt barn får höra detta. X i sin tur kommer hem ledsen till mig och min nuvarande man och berättar hur farföräldrarna sagt både det ena och det andra. Pappan förnekar självklart detta och anser att han har all rätt i världen att låta x vara hos dem, vilket jag förstår att han har men finns det någonting som säger att detta umgänge är opassande så som åldern, hälsan hos de äldre, deras beteende eller det faktum att 3/6 nätter spenderas där?

Dessa 3 nätter är tid jag skulle offra min högra fot för att få ha! Jag vill inte ha x boende på 3 ställen plus vissa helger hos exets nya flickvän och barn! Det finns enligt mig, INGEN STABIL och TRYGG GRUND!

Jag har bett om samarbetssamtal men får då till svar att vi ingenting har att prata om. Jag har frågat om han vill ändra så att han har umgänget bara när han inte jobbar men detta avfärdar han med att jag inte får ta x ifrån honom. Jag vill inget hellre än att vårt barn ska ha sin pappa men situationen är ohållbar för jag får i min tur spendera 2-3 dagar att lugna x och få x på fötter igen. Även skola har märkt av oro och att oron oftast har med byte av vecka samt när farföräldrarna ska hämta/lämna.

Som det är nu skulle jag kunna ha x alla skoldagar (är mammaledig med en 2 månaders bebis). Varannan helg när han är ledig får han mer än gärna träffa och umgås med vårt barn samt alla andra lediga dagar/tillfällen. Jag vill ju som sagt inte ta x ifrån honom. Jag vill bara att x ska känna trygghet, en stabil grund för som det är nu så har x 3 föräldrapar varav jag och min man är de som varit de schyssta, de förlåtande, de som går med på allt - ja för x skull så att säga eftersom vi sätter x behov före vårt ego.

Jag kan dra upp allt som farföräldrarna har sagt/agerat men det skulle ta hela dagen för er att läsa men några korta exempel är att de försökt styra hur x ska klippa sitt hår, vilka fritidsaktiviteter x ska utöva, vilka kläder x ska ha på fritiden/skolan, sagt att mammas kläder inte duger och är fula, sagt att jag är dum som låtit x göra det ena och det andra samt slängt på luren i örat på mig när jag ringt för att se hur x mår. Alltid ursäktat av barnets pappa med: Så var det inte alls, under 5 års tid....

Hjälp mig finns ro i detta och låt mig slippa känna mer skuld i att jag sårar han, vårt barn och förstör mer än gör gott. Magkänslan har talat och jag kan inte strunta i den och jag är världens känsligaste och blödigaste person som bara vill att alla ska ha det bra och för första gången någonsin försöker jag göra det som känns rätt istället för att tycka synd om alla.

• Svar på tråden När magkänslan säger ifrån
  • Anonym (herregud)

Jag orkade inte läsa allt.... MEN, under pappans vecka så är det han som bestämmer vart barnet ska vara.....inte du.

• Anonym (Galet)
    Anonym (herregud) skrev 2016-01-05 23:09:00 följande:

Jag orkade inte läsa allt.... MEN, under pappans vecka så är det han som bestämmer vart barnet ska vara.....inte du.

Skulle det också vara ok om pappan bestämde att barnet ska spendera hela pappa-veckan med farföräldrarna, menar du? "Barnets rätt till sina föräldrar" talar man ju om. Hur kan det då vara rätt att barnet tvingas spenderar halva tiden med någon annan?
  • Anonym (herregud)
    Anonym (Galet) skrev 2016-01-06 01:22:08 följande:
    Skulle det också vara ok om pappan bestämde att barnet ska spendera hela pappa-veckan med farföräldrarna, menar du? "Barnets rätt till sina föräldrar" talar man ju om. Hur kan det då vara rätt att barnet tvingas spenderar halva tiden med någon annan?
    Det spelar ingen roll vad nån annan anser vara okay eller inte. Det är pappans val när det hans vecka... och det är lagligt!
  • Anonym (??)
    Anonym (herregud) skrev 2016-01-05 23:09:00 följande:

Så om barnet berättar att det inte trivs och inte mår bra hos pappan/farmor-farfar, då ska man inte göra något åt det?
  • Anonym (herregud)
    Anonym (??) skrev 2016-01-06 10:50:11 följande:
    Så om barnet berättar att det inte trivs och inte mår bra hos pappan/farmor-farfar, då ska man inte göra något åt det?
    Man kan alltid pröva såklart....

Men oftast säger barnet så för att dom känner att den andra föräldern "vill" att dom ska säga så pga gamla konflikter. 

Fast egentligen trivs barnet jättebra där
  • Brumma
    Anonym (herregud) skrev 2016-01-06 10:44:06 följande:

Det spelar ingen roll vad nån annan anser vara okay eller inte. Det är pappans val när det hans vecka... och det är lagligt!

Visst får föräldern bestämma om "sin" vecka. Men jag har svårt att se att en domstol skulle döma vv om den ena föräldern inte tänkt ha sitt barn alls.

Att däremot lämna barnet några nätter ser jag inga problem med så länge barnet mår bra.

Min äldsta sover också borta några nätter i månaden. Inte för att vi vill bli av med honom utan för att vi ser det som positivt för barnen att ha starka relationer till andra vuxna oberoende av oss föräldrar.

Så som svar på TS.

Nej, om pappan vill lämna barnet till farföräldrarna några dagar står det honom fritt att göra det. Så länge de inte är direkt skadliga för barnet vill säga. Farföräldrarnas ålder har ju inget med det att göra så länge det inte påverkar deras förmåga att ta hsn om barnet. Min svärfar är över 70 och har våra barn dagtid flera dagar i veckan. Min femårings bästa kompis pappa är några år över 70 och har två barn i åldrarna 5 och 11 sim han har ensamt ansvar för större delen av tiden.
  • Brumma

TS. Du känner ditt barn bättre än vi men möjligheten finns faktiskt att barnet visar upp en sida för dig som inte är helt sann.

Min bonus grät o bråkade när hon skulle åka till oss under en period. Därför är mamman övertygad om att hon egentligen inte vill åka till sin pappa utan att mamma tvingar henne. Att vi förklarat att dottern gjorde precis samma sak här när det var dags att åka till mamma går inte in :/

Även min bonus ringer mamma o gråter. Hon talar om hur orättvisa vi är och hur elaka vi är. Mamman ringer då pappan och han försöker då förklara vad konflikten handlat om. Oftast att hon skall städa sitt rum, ta undan tallriken eller hjälpa till med ngt. Mamman tror att vi behandlar bonus illa pga dessa samtal. Och bonus utnyttjar det till max...

Hon talar om för oss att hon vill bo hos oss mer. När vi tar upp det med mamman så har hon sagt tvärtom till henne.

Och - min bonus har på intet sätt varit ett jobbigt barn under uppväxten (nu när hon är tonåring har vi dock en del svårigheter) utan en helt normal glad underbar liten tjej :)

Men hon har varit ledsen ibland och som sagt talat om saker som gjort att vi haft tveksamheter gällande mamman. Och sedan har hon som sagt gjort samma sak åt andra hållet.

Så jag skulle ta med i beräkningen att sonen faktiskt säger vad han TROR att du - som inte har en bra relation till pappan - vill höra. Även om du inte vill det...

• Anonym (förstår)

Jag tror att vi alla ser på saken utefter våra egna erfarenheter. Brumma, vet ju t ex hur det kan vara när barn säger saker för att få "fördelar" eller vad vi ni ska kalla det. Spelar ut sina föräldrar mot varandra mm mm och att allt barnet säger inte behöver vara sant.

Jag å andra sidan har just den erfarenheten som jag tror ts är rädd för, att barnet verkligen inte har det bra hos sin andra förälder. Mina barn grät och skrek när de skulle dit. De höll fast mig. Stod på dagisgården och skrek i timmar efter jag åkt för de inte ville åka till pappa. När de kom hem tog det flera dagar innan de var lugna osv.

Det visade sig att pappan inte alls kunde ta hand om barnen utan lämnade dem själva både på kvällen och natten. Glömde ge dem mat och bara gav dem godis och snacks. Han var arg på dem och skällde och skrek på dem jämt osv.

Det slutade med att han bara fick träffa dem några timmar i veckan. Han var välkommen hem till oss och träffa barnen där mer om han ville man han valde att inte göra det. I dag bor han inte ens i samma stad och träffar barnen några ggr per år. Han ville också gärna få det till att det inte var sant och att barnen bara hittade på men sedan kom sanningen fram.

Jag är övertygad om att du ska lyssna på ditt barn, gå på din magkänsla men inte dra in ditt barn i detta. Försök att vara positiv när barnet ska till pappa. Försök att inte fråga så mycket vad de gjort etc och se om detta kommer fram ändå.

OM detta fortsätter så skulle jag be om ett samarbetssamtal på familjerätten. Om han nekar till det så ser det inte så jättebra ut om du sedan skulle välja att stämma honom i tingsrätten. Då har han inte direkt underlättat samarbetet mellan er. Finns det någon du känner som du litar på som även känner honom, som kanske vet något mer?
    Förstår din oro.

Svar på tråden När magkänslan säger ifrån